صفحه اصلی / واگذاری اصولی حمل و نقل جاده ای به بخش خصوصی

واگذاری اصولی حمل و نقل جاده ای به بخش خصوصی

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، نخستین بودن در فهرست تلفات جاده‌ای جهان علاوه بر پیامدهای اجتماعی، روانی و… خسارتی هنگفت به اقتصاد ایران وارد می‌کند و سالانه بیش از ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را می‌بلعد، اما روند کاهش تلفات بسیار کند پیش می‌رود. روز گذشته در مراسم روز جهانی قربانیان سوانح جاده‌ای، ضرورت کاهش تلفات جاده‌ها بارها توسط سخنرانان مورد تاکید قرار گرفت، اما مشخص نیست برنامه عملی در این مسیر چیست و چه زمانی نمودار کاهش قربانیان جاده‌ها از شیب بسیار ملایم کنونی، به شیبی تندتر تغییر وضعیت خواهد داد. 
بالا رفتن آمار تلفات جاده‌ای با افزایش تعداد کاربران جاده‌ها 
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: تعداد جان‌باختگان سوانح رانندگی در کشور به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به طور متوسط ۲۰ نفر در راه‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند. مهرداد تقی‌زاده افزود: این میزان تلفات جاده در ایران در حالیست که تعداد کشته‌شدگان در ترکیه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۸.۶ نفر، در کشورهای اروپایی ۲.۵ تا ۷ نفر و آمریکا ۱۰ نفر است. وی بیان کرد: هرچند که تلفات رانندگی در ایران کاهش یافته است، اما در ۱۰ سال آینده روند افزایشی خواهد داشت و در سال ۱۴۰۶ به ۱۹ هزار نفر خواهد رسید. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تعداد کشته‌شدگان سوانح رانندگی در کشور ۱۶ هزار نفر است، در حالی که در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۷ هزار نفر بوده و با تلاش ۱۶ نهاد پس از ۱۰ سال میزان جان‌باختگان سوانح رانندگی ۱۱ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. تقی‌زاده با اشاره به کاهش تعداد کاربران بخش حمل‌ونقل عمومی در ایران طی ۸ سال گذشته اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که در این مدت ۱۰ میلیون نفر از کاربران اتوبوس در بخش جاده‌ای و ۵ میلیون در بخش ریلی کاهش پیدا کرده که بخشی به سمت حوزه هوایی و بخشی دیگر به سمت استفاده از خودروهای شخصی بوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش تعداد کاربران جاده‌ای در حوزه مسافر و بار را یکی از دلایل اصلی ناایمن‌ بودن جاده‌ها دانست و افزود: طبق مطالعات بین‌المللی هرچه میزان استفاده از بخش حمل‌ونقل عمومی در کشور بیشتر و استفاده از خودروهای شخصی کمتر شود، تعداد کشته‌شدگان سوانح رانندگی نیز کمتر خواهد شد. وی ارزان بودن قیمت سوخت در کشور را یکی از دلایل تمایل نداشتن مردم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی دانست و اظهار داشت: در ابتدا روند کاهش جان‌باختگان سوانح رانندگی در کشور مناسب بود، به‌طوری که در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ تعداد جان‌باختگان ۴ درصد و در سال جاری نسبت به سال گذشته تعداد آنها به یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد، اما با وجود افزایش استفاده از سیستم‌های هوشمند در راه‌های کشور روند سوانح رانندگی در ۱۰ سال آینده صعودی خواهد بود. 
 تلفات جاده به نحو موثر کاهش نیافته است
یک کارشناس حمل‌ونقل جاده‌ای در حاشیه این همایش با بیان اینکه اقدامات انجام‌شده در حوزه ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات جاده‌ای تاکنون به نتایج موثر نرسیده است، به «کسب‌وکار» گفت: نگاه برنامه‌ریزان حمل‌ونقل کشور به مقوله کاهش تلفات جاده‌ای، کهنه و ناکارآمد است و به نظر می‌رسد تلفات جاده‌ای و خسارت‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی آن برای مسئولان حمل‌ونقل کشور عادی شده است. محمدرضا نیکو با اشاره به اصلی‌ترین عامل تصادفات در کشور یعنی عامل انسانی افزود: برنامه جامعی که مهارت و تعهد نیروی انسانی شاغل در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای با آموزش‌های دقیق و پایش مستمر، ارتقا یابد تاکنون وجود نداشته و تمام برنامه‌های اجراشده مقطعی بوده است. این کارشناس واگذاری اصولی حمل‌ونقل جاده‌ای به بخش خصوصی را یکی از راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ها برشمرد و افزود: برندسازی در بخش حمل‌ونقل عمومی از یک سو موجب افزایش میل و رغبت مردم به استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی و کاهش خودروها شده و از سوی دیگر موجب نظارت بهتر بخش خصوصی بر کیفیت ناوگان و نیروهای انسانی این بخش می‌شود، اما برندسازی در این حوزه به تازگی استارت خورده و در ابتدای مسیر است. وی با اشاره به برآورد بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی خسارت اقتصادی تلفات جاده‌های کشور تصریح کرد: با روند کند کاهش تلفات جاده‌ای و پیش‌بینی صعودی شدن آمار تلفات طی 10 سال آینده، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی و منابع کشور توسط این خسارات بلعیده می‌شود، ولی این خسارت هنگفت به چشم نمی‌آید یا آنقدر تکرار شده که به کلیشه تبدیل شده و اهمیت خود را از دست داده است. 
 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.