صفحه اصلی / مس در مسیر دستیابی به سود

مس در مسیر دستیابی به سود

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از سپری شدن دوره‌ای از رویارویی و کشمکش با قیمت‌های رو به کاهش مس که از ۶ سال پیش و سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده بود، شرکت‌های تولیدکننده مس در سطح جهان در مسیر دستیابی به سود قرار می‌گیرند و این اتفاق به لطف افزایش نرخ فلز سرخ در امسال میلادی رخ می‌دهد.
همچنین بنا بر آنچه تحلیلگران گروه امریکایی «اِس‌اَندپی‌گلوبال‌مارکِت‌اینتِلی‌جِنس» (S&P Global Market Intelligence) می‌گویند حاشیه‌های سود استخراج‌کنندگان مس در سال آینده میلادی(۲۰۱۸) رشد بیشتری خواهد داشت.
رونق بازار مس در امسال
از ۳۰ اکتبر امسال (۸ آبان ۱۳۹۶) بهای این فلز صنعتی نسبت به ابتدای امسال میلادی در دی ۱۳۹۵ خورشیدی ۲۴ درصد افزایش داشت. همچنین بهای مس در همین تاریخ نسبت به پایین‌ترین سطح آن در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی (دی ۱۳۹۴) ۵۸ درصد افزایش داشت. در آن زمان بهای مس به ۱/۹۶ دلار در هر پوند (۰/۴۵۳۵۹۲۳۷کیلوگرم) کاهش پیدا کرده بود. برخی تحلیلگران از جمله «آدام وب» تحلیلگر ارشد پژوهشی در اس‌اَندپی، دلیل این بهبود بهای مس را کمتر شدن فشار هزینه‌ها در عملیات استخراج این فلز می‌دانند. برخی دیگر این شرایط رو به رونق را برآمده از رشد ادامه‌دار مصرف خودروهای برقی می‌دانند در شرایطی که مس یکی از اجزای کلیدی باتری‌های لیتیوم-یونی به شمار می‌آید و در ساخت ماشین‌آلات برقی به کار می‌رود. این فلز همچنین در مبدل‌های انرژی و در زیرساخت‌های شارژی که مورد نیاز است تا خودروهای برقی را در حرکت نگه دارد، به کار می‌آید بنابراین افزایش تولید خودروهای برقی توانسته به رشد مصرف مس بینجامد.
در همین راستا بزرگترین شرکت معدنی جهان بی‌اچ‌پی‌بیلتون، تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۵ میلادی (۱۴۱۴ خورشیدی) تعداد وسایل نقلیه برقی به ۱۴۰ میلیون خودرو برسد، این رقم برابر با ۸ درصد از کل وسایل نقلیه در جهان است.
همچنین نرخ ارز در اصلی‌ترین کشورهای معدنی نسبت به اوج آن در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) رو به ضعف نهاد و این اتفاق باعث شد تولیدکنندگان مس هزینه‌های خود را کاهش دهند اما از ابتدای سال گذشته میلادی در دی ۱۳۹۴ تحلیلگران این روند را معکوس دیده‌اند. با نگاهی به جلو این نتیجه تصور می‌شود که در سال آینده میلادی، پول محلی در کشورهایی مانند کانادا و زامبیا قوت بگیرد و در کشورهایی مانند استرالیا، شیلی، پرو و روسیه به عنوان تولیدکنندگان کلیدی مس تضعیف شود.
بخش دیگری که می‌تواند رونق بازار مس را در سال آینده میلادی رقم بزند، به گفته اس‌اندپی تغییرات در بهای نفت است. شرکت‌های معدنی، نفت را برای استفاده در عملیات معدنی و تجهیزات آن می‌خرند و این ماده به عنوان یک فاکتور اصلی اقتصاد کلان می‌تواند بر نرخ مس نیز تاثیرگذار باشد. علاوه بر «اِس‌اَندپی‌گلوبال‌مارکِت‌اینتِلی‌جِنس» بانک جهانی نیز در ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) گزارشی با مضمون رشد نرخ کامودیتی‌های صنعتی، منتشر و در آن پیش‌بینی کرد که نرخ کامودیتی‌های مربوط به انرژی و فلزات در امسال و سال آینده میلادی (۲۰۱۷ و ۲۰۱۸) افزایشی خواهد بود. در بخشی دیگر از این گزارش همچنین آمده که اعتصاب کارگران و اختلافات قراردادی در معادن بزرگ، منجر به افزایش نرخ مس خواهد بود.
دلیل اصلی رونق، رشد تقاضا نسبت به عرضه
پرویز امانیان، تحلیلگر بازار فلزات پایه به تشریح روزهای پررونق پیش رو می‌پردازد و در این باره می‌گوید: بازار جهانی مس هم‌اکنون نیز روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد و ما ماه‌های گذشته را با قیمت‌های ۶۷۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار برای هر تن مس سپری کردیم. درباره افزایش سودی هم که برای سال آینده پیش‌بینی شده، می‌توان گفت عوامل گوناگونی وجود دارند که خوشبینی تحلیلگران را نسبت به بازار رقم می‌زنند. در واقع اکنون بازار در مسیری قرار دارد که به سوی کاهش عرضه و افزایش تقاضا پیش می‌رود؛ افزایش تقاضایی که بیش از همه از رشد تولید خودروهای برقی در چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان مس و کشورهای دیگری مانند هند، امریکا و کانادا برمی‌آید. همچنین این خودروها به دلیل مباحث زیست‌محیطی اهمیتی ویژه پیدا
کرده‌اند.
وی در ادامه می‌افزاید: ۷ تا ۱۰ سال طول می‌کشد که یک معدن مس به مرحله تولید برسد در حالی که در چند سال گذشته، نرخ مس پایین بود و بسیاری از شرکت‌های معدنی، انگیزه بالایی برای افزایش تولید نداشتند، البته نه به این معنا که هیچ تولیدی نبود اما به دلیل کاهش قیمت‌ها، حجم و سرعت تولید پایین آمد و از میزان عرضه کاسته شد، در حالی که تقاضا رو به رشد است و به نظر نمی‌رسد که خلأ بین عرضه و تقاضا به زودی پر شود، در نتیجه به افزایش نرخ مس و افزایش سود شرکت‌های استخراج‌کننده می‌انجامد. امانیان نتیجه گرفت: در نتیجه، سال ۲۰۱۸ و ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی می‌تواند سکوی پرتابی برای آغاز افزایش بهای مس در بازار جهانی به شماراید و اوج این روش در دهه آینده میلادی خواهد بود. او درباره میزان تاثیرپذیری بازار داخلی از این رونق جهانی توضیح می‌دهد: اگر در سراسر دنیا سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن مس کاتد تولید می‌شود، در ایران این حجم به ۲۵۰ هزار تن می‌رسد پس ما در زمینه تولید مس چندان تاثیرگذار نیستیم، بلکه تاثیرپذیریم.
 
از طرفی بخشی از محصول ما در داخل مصرف می‌شود و بخشی دیگر در خارج از کشور و از آنجایی که یکی از بخش‌های بسیار موثر بر نرخ محصولات معدنی در بورس کالای ایران، قیمتی است که ال‌ام‌ای (بورس فلزات لندن) تعیین می‌کند، نرخ ال‌ام‌ای به اضافه نرخ دلار بی‌شک بر نرخ محصول مس ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.