صفحه اصلی / عرفه جدید اینترنت ثابت حق انتخاب مردم را افزایش می دهد

عرفه جدید اینترنت ثابت حق انتخاب مردم را افزایش می دهد

به گزارش کسب و کار نیوز، صادق عباسی شاهکوه، استفاده منصفانه (Fair Usage Policy)، کاهش هزینه‌های انتقال داخلی و اینترنت اپراتورها و تفکیک بازار تلفن همراه و ثابت از یکدیگر را از رویکردهای اصلی مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفه ارایه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت عنوان کرد.
بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وی گفت: با توجه به رقابتی‌بودن هر یک از بازارهای خرده‌فروشی سه‌گانه صوت ثابت، داده ثابت و همراه (شامل صوت و داده)، از این پس جداول تعرفه خدمات، مبتنی بر چند اصل کلی از سوی ارایه‌کنندگان خدمات تنظیم می‌شود.
وی با بیان اینکه سیاست استفاده منصفانه (Fair Usage Policy) براساس شرایط رقابتی از سوی ارایه‌کنندگان خدمات یکی از این اصول است، افزود: ارایه‌کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (شامل سیم مسی یا فیبر) باید جداول تعرفه‌ای خود را مبتنی بر سرعت و به صورت غیرحجمی (Connection based) تنظیم کنند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: ارایه‌کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری‌های بی‌سیم (شامل همراه و ثابت) می‌توانند جداول تعرفه‌ای خود را مبتنی بر بر حجم، تنظیم کنند.
عباسی شاهکوه با تاکید بر اینکه دارندگان پروانه موظف هستند در اعمال سیاست استفاده منصفانه جزییات دقیق را به مشترکان اعلام کنند، گفت: دارندگان پروانه ملزم هستند جزئیات اعمال سیاست استفاده منصفانه خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کنند.
به گفته وی، اپراتورهای مسلط در سه حوزه صوت ثابت، داده ثابت و همراه (شامل صوت و داده) پس از تنظیم طرحهای تعرفه‌ای مورد نظر خود شامل طرح های عادی و تشویقی با توجه به کف و سقف تعرفه‌های تصویب شده، موظف هستند تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند.
وی درباره تعرفه ارایه خدمات ارزش افزوده (VAS) گفت: ارایه‌کنندگان خدمات ارزش افزوده به دریافت تاییدیه تعرفه از سوی رگولاتوری نیاز ندارند اما در ارایه هرگونه خدمت ارزش افزوده می‌بایست از کاربران نهایی خدمت، تاییدیه دریافت کرده و ارایه خدمت را مبتنی بر توافقات خود با صاحبان محتوا، کاربرد و سرویس انجام دهند و در حوزه خدمات ارزش افزوده نیز ارایه هیچگونه خدمت پایه‌ای از سوی ارایه‌کنندگان خدمات نباید منوط به باندل شدن با خدمات ارزش افزوده باشد.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری تصریح کرد: براساس مصوبه کمیسیون ارایه‌کنندگان خدمات ملزم هستند در تمامی طرحهای تنظیم شده خود حجم ترافیک بین‌الملل از داخل را به نحوی تفکیک و ارایه کنند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل دو برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین‌الملل باشد.
وی درباره وضعیت مشترکانی که استفاده آنها بیش از استفاده منصفانه ماهانه باشد، گفت: درصورت عبور مشترک از آستانه استفاده منصفانه ماهانه، دارنده پروانه می‌تواند سرعت کاربر را تا حداقل سرعت ۱۲۸ کیلوبایت بر ثانیه کاهش دهد و یا براساس اطلاع‌رسانی قبلی و دریافت تاییدیه از کاربر، نسبت به فروش حجم اضافه ترافیک بین‌الملل و داخلی به مشترک اقدام کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی این هفته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تعرفه سرویس های غیرحجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین ۱۸ شرکت فعال در ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد.
وی مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیر حجمی را مطابق جدولی دانست که امروز منتشر شده است.
آذری جهرمی افزود: شرکتها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکان برسانند. طبیعی است که فضای رقابتی به نفع مصرف کننده نهایی فراهم است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکتها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه (۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه)تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.
وی نوشت: در مصرف منصفانه ترافیک داخلی بایستی حداقل دو برابر ترافیک بین الملل لحاظ ‌شود و تاریخ اجرای این مصوبه قبل از دهم آذرماه خواهد بود.
آذری جهرمی افزود: تاکید مجدد می‌شود که این تعرفه تنها برای دسترسی ثابت است.
وزیرارتباطات نوشت: از همه کسانی که با اشتراک نظرها ما را در تدوین و تصویب این نظام جدید تعرفه یاری کردند تشکر می‌کنم. اطلاعات بیشتر را امروز سازمان تنظیم مقررات به اطلاع عموم مردم کشورمان خواهند رساند.
محمدجواد آذری جهرمی روز بیست و یکم آبانماه در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر نوشت: پس از ۲ ماه کار فشرده و انجام مطالعه های اقتصادی و مذاکره با اپراتورها و نیز جمع بندی نظرهای کاربران، امروز و در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات، مدل غیرحجمی تعرفه سرویس های ثابت به تصویب رسید.
آذری جهرمی به مردم وعده داد، جزئیات این طرح تا دو روز آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیزدهم شهریورماه امسال با انتشار عکسی از دستفروشی صفحه های فشرده حاوی فیلم در کنار خیابان، در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: عزم ما برای اصلاح نظام تعرفه اینترنت جدی است.
سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران(رگولاتوری) هیجدهم شهریور از در دستور کار قرار گرفتن بررسی نظام تعرفه اینترنت مطابق با خواسته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.
«حسین فلاح جوشقانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: رگولاتوری مطالعه درباره چگونگی اصلاح نظام تعرفه ای اینترنت را در دستور کار دارد که پس از مطالعه کامل و بررسی های کارشناسی، نتایج آن به کمیته تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام می شود.
کاهش تعرفه اینترنت و افزایش سطح دسترسی عموم به این خدمت، از دستاوردهای دولت تدبیر و امید به شمار می رود به شکلی که در دولت یازدهم در ۲ مرحله تعرفه اینترنت حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و با هم کدسازی، هزینه تلفن ثابت بویژه در شهرهای کوچک نیز پایین آمد.
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نرخ اینترنت ثابت در سال ۱۳۹۲ برابر ۳۴ هزار و ۲۸۷ ریال بود که اکنون به ۱۵ هزار و ۴۰۰ ریال رسیده است.
نرخ اینترنت ثابت در شهرستان ها نیز در سال ۱۳۹۲ برابر ۳۵ هزار و ۲۳۶ ریال بود که به ۹ هزار و ۶۰ ریال کاهش یافت.
با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هزینه استفاده از اینترنت در محتوای داخلی کاهش چشمگیر یافته و در برخی خدمات نظیر فیلیمو یا آپارات رایگان شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.