صفحه اصلی / یازدهمین نشست شورای متولیان بهره‌وری کشور برگزار شد

یازدهمین نشست شورای متولیان بهره‌وری کشور برگزار شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، دکتر رویا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در بخشی از این نشست که صبح روز چهارشنبه – مورخ ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۶ – در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد، با تشریح اهداف برگزاری نشست‌های متولیان بهره‌وری تصریح کرد: هدف اصلی برگزاری این نشست‌ها این است که با حضور بالاترین رده‌های مدیریتی کشور در حوزه بهره‌وری، مقوله بهره‌وری کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا بتوان با همفکری و همکاری‌ در این زمینه، این مهم را در بالاترین سطوح حاکمیتی کشور پیش برد.
وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر نسبت به موضوع بهره‌وری اهتمام داشته، تصریح کرد: انتظار می‌رود در تهیه این برنامه‌ها نیز از متخصصان خبره در زمینه بهره‌وری بهره گرفته شود. در این رابطه، سازمان ملی بهره‌وری ایران همچون گذشته آماده نهایت همکاری است.
به گفته دکتر طباطبایی یزدی، پرورش نیروی انسانی خلاق و نوآور و تببین مشاغل در دنیای آینده با بهره‌گیری از آینده‌پژوهی از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در دستور کار این سازمان قرار بگیرد.
آخرین آمار و ارقام در زمینه متوسط تغییرات شاخص‌های بهره‌وری
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در ادامه با بیان این که آمارهای جدید بهره‌وری به‌صورت سالانه و در بازه‌های زمانی مختلف از جمله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، سال‌های۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ در سایت سازمان منتشر شده، تصریح کرد: این بازه‌های زمانی، شامل سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ که کشور از درآمد بالای نفتی برخوردار بوده و با مشکلی در این زمینه روبه‌رو نبوده، سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ که کشور درگیر تحریم‌های شدید اقتصادی بوده و در بازه سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ که به‌نوعی فاز نخست برجام به شمار می‌رود، می‌شود.
نفت به صدر رسید، ساختمان همچنان با کمترین رشد متوسط بهره‌وری
دکتر طباطبایی یزدی در ادامه تصریح کرد: در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، بخش نفت و گاز با رشد متوسط بهره‌وری ۲۷ و دو صدم (۲۷,۰۲)  درصد واحد موفق‌ترین بخش بوده است، در حالی‌که در بازه ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، این رقم به میزان منفی یک و ۴۱ صدم (۱.۴۱-) و در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ منفی ۱۳ و ۵۳ صدم (۱۳.۵۳-) واحد درصد بوده است.
وی افزود: در همین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، بخش آب و برق و گاز با رشد پنج و سیزده صدم (۵,۱۳) واحد درصد پس از بخش نفت و گاز در رتبه دوم از نظر متوسط تغییرات شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید قرار داشته است.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: در حوزه ساختمان در هر سه دوره زمانی فوق، از رشد منفی بهره‌وری برخوردار بوده به‌گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، منفی هفده صدم درصد (۰,۱۷-)، مابین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲، منفی پنج و پنجاه و سه صدم درصد (۵.۵۳-) و در سال‌های اخیر یعنی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، منفی هفت و چهل وسه صدم درصد (۷.۴۳-) بوده است، بنابراین در این حوزه باید فکر جدی کرد، روش‌های سنتی باید اصلاح شود.
به گفته‌ وی، بخش ارتباطات نیز در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و با رشد متوسط منفی  سه و پنجاه و دو صدم درصد (۳,۵۲-) به‌دلیل عدم استفاده کافی از فناوری‌های روز در این بازه زمانی پس از بخش ساختمان در رتبه دوم بدترین متوسط رشد بهره‌وری بوده، در حالی که در دو بازه زمانی قبل موفق‌ترین بخش بوده است.
دکتر طباطبایی یزدی با اشاره به‌این که بیش از ۱۸۰۰ اثر به دبیرخانه سومین مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان این سازمان با موضوع بهره‌وری آب حتی از روستاهای کوچک کشور ارسال شده است، خاطرنشان کرد: مشارکت کمیته‌های بهره‌وری دستگاه‌ها در این مسابقه به‌ویژه در جوایز آثار برتر به منظور بالاتر بردن توجه آینده‌سازان این مرزوبوم به امر مهمی چون «بهره‌وری آب» می‌تواند کارگشا باشد.
همچنین در این نشست، دکتر حسین رضی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت و رئیس کمیته بهره‌وری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به ارائه گزارشی در زمینه برنامه‌ها و اقدامات سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهره‌وری پرداخت.
به‌علاوه در این نشست، گزارشی از افزایش بهره‌وری با ارتقای فناوری اطلاعات در صداوسیما ارائه شد.
شایان ذکر است در یازدهمین نشست شورای متولیان بهره‌وری کشور، علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی و رئیس کمیته بهره‌وری وزارت آموزش و پرورش و دبیران و نمایندگان کمیته‌های بهره‌وری وزارت نیرو؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ سازمان حفاظت محیط زیست؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ وزرات امور خارجه؛ وزارت جهاد کشاورزی؛ وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ وزارت نفت؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نهاد ریاست جمهوری و نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و انجمن توسعه بهره‌وری ایران حضور داشتند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.