صفحه اصلی / بخش معدن فقیر در حوزه استارت آپ ها

بخش معدن فقیر در حوزه استارت آپ ها

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، ایران یکی از کشورهای بزرگ معدنی در سطح جهان محسوب می شود و ذخایر غنی معدنی ( سنگ آهن، مس، روی و…)، کشورمان را به یکی از ۱۵ کشور نخست معدنی جهان تبدیل کرده است؛ موضوعی که می تواند یکی از پتاسیل های اصلی اقتصادی کشور و چرخ توسعه و اشتغالزایی در کشور باشد، ویژگی ای که حتی از آن به عنوان جایگزینی برای نفت یاد می شود ولی تاکنون آن چنان که باید از آن بهره برده نشده است ولی حالا باتوجه به رشد شرکت های استارت آپی در کشور و حضور پر شور جوانان در این عرصه می تواند به فرصتی مناسب تبدیل شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه معدن ظرفیت ها بسیاری دارد که می تواند فرصتی برای حضور شرکت های استارآپی محسوب شود تا فعالیت خود را در آن شروع کنند، موضوعی که تاکنون اصلا مورد توجه قرار نگرفته است و شرکت های چندانی در آن فعال نشده اند ولی حضوشان می تواند تحولی مهم در این بخش ایجاد کند. نکته ای که محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن هم بر آن تاکید دارد. او هفته گذشته و در پنل تخصصی که با موضوع استارت آپ در معدن و صنایع معدنی ایران برگزار شد، گفت:« استارتاپ بخش معدن را متحول می کند. انجمن استارت آپ در خانه معدن تشکیل می شود.» او گفت:« مدیران قدیمی صنعتی امروزه نیاز به یادگیری مهارت کوچینگ و ورود به حوزه استارتاپ دارند و وقت آن رسیده به مدیران نسل جدید جوان اعتماد کنند. طبعا با استفاده از این دانش ها فضای فعالیت شرکت های معدنی تغییر می کند و چشم انداز روشنی در انتظار بخش معدن کشور خواهد بود.»
به اعتقاد کارشناسان با تولد استارت آپ های معدنی، هم اشتغالزایی در کل کشور افزایش می یابد هم برای بخش معدن اشتغالزایی بالایی شکل خواهد گرفت و از طرفی می توان شاهد رونق این حوزه و حضور ایده های جدید بود. میرحیدری کارشناس بخش معدن در همایش گرامیداشت هفته معدن که هقته گذشته برگزار شد پیشنهاد داد: با توجه به نیاز امروز بشر به اطلاعات جدید و تحلیل کارشناسی آنها و کاربرد این داده ها در صنایع معدنی، استارت آپ ها می توانند با تهیه اطلاعات و داده های معدنی به کمک پروژه های معدنی بیایند تا دانشگاهیان و مهندسان معدن از این اطلاعات استفاده کنند.»
رشد حوزه معدن و صنایع جانبی آن (بالادستی، میان دستی و پایین‌دستی) و داشتن چرخه تولید در این زمینه می‌تواند حتی مانند آب روی آتش عمل کند و در بسیاری از مناطق محروم (بخش زیادی از معادن کشور در استان‌ها و مناطق محروم کشور همچون خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و… جای گرفته‌اند) نرخ بیکاری را به‌صورت محسوسی کاهش دهد. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی ازجمله سنگ ‌آهن، کروم، منگنز، مس، طلا، سرب و روی و … در کشور وجود دارد. هم‌چنین میزان ذخایر کشور در حدود ۴۳ میلیارد تن تخمین زده می‌شود و در بین کشورهای جهان، در رتبه پانزدهم دارای منابع معدنی غنی قرارگرفته است که ارزش آن در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هم‌چنین ایران با تولید ۳۴ میلیون تن سنگ‌آهن، ۱۶.۷ میلیون تن فولاد خام، ۱۹۱ هزار تن کاتد مس، ۵۸.۷ میلیون تن سیمان و ۲۹۸ هزار تن شمش آلومینیوم در سال ۹۴، در جایگاه ویژه‌ای در منطقه قرارگرفته است.
در نشستی که هفته گذشته کمیته دانشجویی خانه معدن ایران برگذار کرد؛ مدرسان دانشگاه و فعالان استارتاپ های موفق تجربیاتشان را با فعالان حوزه معدن در میان گذاشتند. رضا شیرازی، مجری پروژه های تجارت الکترونیک گفت: شرکت های معدنی برای ورود به تجارت الکترونیک باید ذهنیت سنتی خود را تغییر و با بازاریابی محتوایی برای مخاطبان اعتمادسازی کنند. کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن نیز گفت: شرکت های معدنی با ورود به حوزه استارتاپ خود را با استانداردهای بروز دنیا همگام کنند و تجارت را با بهترین فاکتورها از نظر زمان و هزینه انجام دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.