صفحه اصلی / فاصله کوتاه به افغانستان و آسیای مرکزی امتیاز بزرگ بندر چابهار است

فاصله کوتاه به افغانستان و آسیای مرکزی امتیاز بزرگ بندر چابهار است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، محمدرضا بهرامی در مراسم ورود نخستین کالای تجاری هند از طریق بندر چابهار به افغانستان افزود: توافقنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هند وارد فاز عملیاتی شده است.
بهرامی گفت: ایده اتصالات منطقه‌ای نیز وارد فاز اجرایی شده است که نشان می‌هد همگرایی منطقه‌ای امکانپذیر است و می‌توان با کمک یکدیگر به رشد و ارتقای کشورهای منطقه کمک کرد.
وی افزود: با همکاری در چابهار الگویی شدیم برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بنابراین این بندر تهدیدی برای هیچ کس نیست.
سفیر کشورمان در کابل ادامه داد: همه کشورهای همسایه با دادن دست دوستی به یکدیگر از ظرفیت‌های منطقه استفاده کنند و زمینه آبادی و پیشرفت آن را فراهم کنند.
بهرامی با بیان اینکه زندگی جمعی ما به همکاری جمعی بستگی دارد، افزود: ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسیده است و فاصله کوتاه به افغانستان و آسیای مرکزی امتیاز بزرگ این بندر است که بخش خصوصی می‌تواند از آن استفاده کند.
وی گفت: مسیر جاده‌ای چابهار به «میلک» بهبود خواهد یافت و برای ساخت خط ریلی نیز مقامات کشورمان تلاش خواهند کرد.
افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی برای دسترسی به دریا کاملا به پاکستان وابسته است و اسلام‌آباد اجازه دسترسی زمینی محصولات هندی به افغانستان را نمی‌دهد.
بنابراین بندر چابهار در سواحل ایران ضمن ارائه یک مسیر جایگزین برای افزایش مبادلات تجاری در اختیار کابل و دهلی نو، وابستگی کابل به اسلام آباد برای دسترسی به آب های آزاد را کاهش می‌دهد.
چندی قبل نیز اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان اعلام کرده بود که حجم فعلی مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که بخش اعظمی از آن شامل سوختی است که از طریق بندر چابهار به افغانستان وارد می شود.
بندر چابهار به کشور محصور در خشکی افغانستان اجازه می دهد تا به جای بندر کراچی پاکستان، مبادلات تجاری خود را از طریق ساحل ایران انجام دهد. مسیر افغانستان به بندر چابهار کوتاه تر از مسیر افغانستان به بندر کراچی پاکستان است.
این بندر همچنین موجب دسترسی هند به بازار کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.