صفحه اصلی / دستفروشی سکه‌های تقلبی

دستفروشی سکه‌های تقلبی

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، موضوع فروش طلا و سکه تقلبی چندین سال است که مطرح شده و با توجه به استقبال در بازار و در ایام خاص فروش و عرضه سکه‌های تقلبی اوج می‌گیرد. البته ناآگاهی مردم نسبت به این مساله و سخت بودن تشخیص سکه تقلبی از اصل باعث زیاد شدن سکه‌های تقلبی در بازار شده است و این ناآگاهی فضایی را ایجاد کرده که سودجویان از این شرایط سوءاستفاده کنند. بنا به اعتقاد کارشناسان، امکان شناسایی سکه اصل از تقلبی برای مردم عادی کاری سخت و دشوار است و این امر فقط توسط افرادی که سال‌هاست در حوزه طلا و سکه فعالیت می‌کنند، می‌تواند ممکن باشد؛ ازاین‌رو کارشناسان به متقاضیان خرید سکه توصیه می‌کنند برای خرید این فلز زرد به واحدهایی که از اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه مجوز دریافت کرده‌اند، مراجعه کنند تا مطمئن باشند سکه‌ای که خریداری می‌کنند، تقلبی نیست. ضمن اینکه در زمان خرید افراد باید توجه داشته باشند که سکه‌ای که خریداری می‌کنند، دارای شماره سریال و فاکتور باشد یا هلوگرام اتحادیه طلا و جواهر روی آن نصب شده باشد، اما دلیل وجود سکه‌های تقلبی در بازار چیست و چه راهی برای جلوگیری از عرضه این نوع سکه‌ها در بازار وجود دارد؟
در پی مطرح شدن موضوعی مبنی بر فروش سکه‌های تقلبی وکیوم‌شده در بازار مصرف، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: عرضه اینگونه اجناس تقلبی نمی‌تواند از سوی واحدهای شناسنامه‌دار باشد و از جانب فروشندگان سرپایی توزیع می‌شود. ابراهیم محمدولی با بیان اینکه واحدهای صنفی شناسنامه‌دار نمی‌توانند نسبت به فروش سکه‌های مشکل‌دار و تقلبی اقدام کنند، اظهار کرد: چیزی که در ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های مجازی نشان داده شد، با واقعیت ماجرا تفاوت داشت و براساس بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که واحد صنفی که در کلیپ سکه طلای وکیوم‌شده تقلبی از آن نام برده می‌شود، خود قربانی این کلاهبرداری شده و اصلا در عرضه چنین سکه‌ای دست نداشته است.
وی در ادامه افزود: اساسا واحدهایی که محصولات خود را با شناسنامه صنفی منتشر می‌کنند، قطعا در صورتی که مشکلی در آن محصول وجود داشته باشد، اقدام به پس گرفتن آن خواهند کرد، اما تخلفاتی از این دست عمدتا از جانب فروشندگان بدون پروانه و سرپایی صورت می‌گیرد. گرچه نمی‌توان گفت تمام کسانی که اقدام به فروش سرپایی سکه می‌کنند، خلافکارند، ما هیچ تضمینی بر صحت عملکرد آنها نیز وجود ندارد.
عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه برای جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی گفت: از مردم خواهش می‌کنیم تحت هیچ عنوان خرید و فروشی از واحدهای بدون پروانه یا افرادی که به طور سرپایی اقدام به خرید و فروش می‌کنند، نداشته باشند و فقط واحدهای دارای پروانه از جانب اتحادیه را به عنوان واحد معتمد بشناسند. محمدولی همچنین با اشاره به پیش‌بینی آخرین وضعیت بازار طلا و جواهر گفت: با اینکه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازار ارائه داد، اما اگر اوضاع فعلی تداوم داشته باشد و دستخوش تغییر و تحولات ناگهانی و عوامل بیرونی نشود، ثبات در این بازار همچنان ادامه خواهد داشت.
سکه‌های تقلبی غیر قابل پیگیری و رد‌یابی است
محمد امیرزاده، طلافروش

این روزها با گشتی در بازار طلا مشاهده می‌کنیم که این بازار نیز همانند دیگر بازارها در تسخیر دستفروشان و فروشندگان سرپایی درآمده است. البته این فروشندگان به این دلیل که طلا و سکه کالایی خاص است به صورت آشکار فعالیتی نمی‌کنند و با عبور از کنار آنها می‌توان متوجه شد که فعالیت غیرقانونی انجام می‌دهند. تشخیص سکه‌های تقلبی به این دلیل که شباهت بسیاری با اصل آن دارد برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، به طوری که برخی طلافروشان نیز با خرید سکه‌های به ظاهر اصل متوجه می‌شوند که سکه طلا نبوده و تقلبی از کار درآمده است. بنابراین ضرورت دارد به دنبال استفاده از تکنولوژی جدید در این زمینه باشیم که فروشنده بتواند صلاحیت سکه را به سرعت تایید کند و به این صورت سکه‌های تقلبی از اصل مشخص ‌شوند.  البته فروش سکه‌های تقلبی در واحدهای غیرمجاز و بدون پروانه کسب انجام می‌شود و این کار خارج از چارچوب قانون نظام صنفی بوده و ارتباطی به واحدهای صنفی دارای پروانه ندارد. تمام بسته‌بندی‌های سکه‌ها که هولوگرام دارند قابل شناسایی و رد‌یابی هستند، این در حالیست که سکه‌های تقلبی غیر قابل پیگیری و رد‌یابی است.
با وجود تمام این گفته‌ها، نمی‌توان به صرف بسته‌بندی و وکیوم بودن سکه‌ها به اصل بودن آنها اطمینان کرد، چراکه برخی افراد خارج از ضراب‌خانه‌های رسمی بانک مرکزی به شکل حرفه‌ای اقدام به ضرب سکه تقلبی می‌کنند، به گونه‌ای که اکثر خریداران قادر به تشخیص تقلبی بودن آنها نیستند. باید هنگام خرید، سکه را از بسته‌بندی آن خارج کرد و وزن آن را سنجید تا نسبت به اصل بودن آن اطمینان حاصل شود.
جعل سکه‌های وکیوم و بسته‌بندی شده زیاد شده است
محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر

زمانی که قیمت طلا در بازار رشد می‌کند، میزان سکه‌های تقلبی نیز در بازار افزایش می‌یابد. بنابراین وجود این سکه‌ها را نمی‌توان در بازار تکذیب کرد. البته تعداد این سکه‌ها در بازار در زمان‌های مختلف قوت و ضعف می‌گیرد و میزان آن بستگی به شرایط دارد. این روزها نیز جعل سکه‌های وکیوم و بسته‌بندی زیاد شده است. بنابراین نمی‌توان صرفا به وکیوم بودن سکه‌ها اتکا کرد و آن را مبنایی برای اصل یا تقلبی بودن سکه قرار داد. به عبارتی هیچ دستورالعملی مبنی بر اینکه سکه‌ها باید به صورت وکیوم‌شده به فروش برسند، وجود ندارد. سکه‌های وکیوم و بسته‌بندی‌شده یک ابتکار خصوصی مربوط به خود واحدهاست، اما از نظر اتحادیه طلا و جواهر، هم فروشندگان و هم خریداران باید به عینه سکه را مورد اطمینان قرار دهند، مگر آنکه بسته‌بندی آن مورد تایید اتحادیه قرار گرفته و دارای هولوگرام باشد.
از سوی دیگر این موضوع در خرید و فروش سکه وجود دارد که برخی در کنار خیابان سکه می‌فروشند، اما مردم باید از واحدهای دارای جواز کسب، سکه بخرند. مردم از دستفروشان طلا و سکه نخرند، چراکه خریداران نمی‌توانند اصل یا تقلبی بودن بسته‌‌بندی و وکیوم‌های سکه‌ها را تشخیص دهند و تنها راهکار این است که سکه را از جایی بخرند که نسبت به آن مطمئن هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.