صفحه اصلی / ناراضیان ناچـار

ناراضیان ناچـار

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، باور کردن اینکه مردم در دیدگاه دست‌اندرکاران و مسئولان تصمیم‌گیر مترو جایگاه و منزلت بالایی داشته باشند، دشوار است. کافی است در هر ساعت از شبانه‌روز به جز ساعات پایانی شب مسافر مترو شوید تا به درستی این گفته پی ببرید. شهروندان به عنوان مشتریان این خدمت حمل‌ونقلی در برابر کمبودها و مشکلات مترو چاره‌ای جز تحمل ندارند و این در حالیست که نارضایتی را از صحبت‌های تک‌تک متروسواران – و حتی اگر صحبت نکنند از چهره‌های‌شان – می‌توان دریافت. به تازگی جلسه‌ای بین مسئولان دولت و شهرداری تشکیل شد و گویا دیگر فضای مجادله بین این دو نهاد حاکم نیست. مردم در انتظار بهبود کیفیت خدمات مترو هستند و با همسو شدن دولت و شهرداری هیچ عذری را برای تعلل در این کار قبول نمی‌کنند.
حذف بلیت دوسفره از مترو بدون نیم‌خط توضیح
وقتی پا به متروی تهران می‌گذارید، تفاوتی ندارد با متروسوار جوان هم‌کلام شوید یا متروسوار پیر، با مرد هم‌کلام شوید یا زن، گزارش میدانی از مترو و متروسواران تهرانی تکرار پرطنین یک صدا بیشتر نیست؛ نارضایتی! یک شهروند تهرانی که از ابتدای راه‌اندازی مترو مشتری این سرویس حمل‌ونقلی بوده، به «کسب‌وکار» می‌گوید: وضعیت سرویس‌دهی مترو سال به سال بدتر شده است. در کجای دنیا چنین بی‌سروسامانی و بی‌قانونی حاکم است که طولانی‌ترین خط مترو دو ماه بعد از افتتاح تعطیل و اعلام شود این خط ایمنی ندارد؟ وقتی از ابتدای سال جاری بلیت دوسفره از سیستم مترو حذف شد، حتی یکی از مقامات مسئول مترو یا شورای شهر یا شهرداری حاضر نشد یک توضیح نیم‌خطی در این مورد به مردم بدهد. آقایان در مصاحبه‌های‌شان دائما از منزلت مردم صحبت می‌کنند، ولی بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای چنین اجحاف بزرگی در حق مردم انجام دادند. رعایت منزلت مردم این است که مترو ارزان‌ترین وسیله حمل‌ونقل باشد و اقشار ضعیف جامعه با کمترین هزینه از آن استفاده کنند، نه اینکه برای افزایش درآمد مترو بلیت دوسفره حذف شود.
ترمزهای ناگهانی رانندگان ناشی مترو
یک شهروند دیگر با بیان اینکه ازدحام طاقت‌فرسای واگن‌های مترو با مشکل بدتری همراه شده است، به «کسب‌وکار» گفت: مسئولان مترو باید درباره ضوابط آموزش و استخدام رانندگان این وسیله حمل‌ونقلی به مردم پاسخگو باشند. وی ادامه داد: مشخص نیست چرا برخی رانندگان مترو ترمزهای ناگهانی می‌کنند و پیر و جوان را در واگن‌ها روی هم می‌ریزند؟ قاعدتا باید سرعت مترو در لحظه نزدیک شدن و رسیدن به ایستگاه در چارچوب خاصی باشد و از سوی مراکز کنترل ایستگاه‌ها و مرکز اصلی، کنترل شود، اما چیزی که هر روز بارها و بارها در مترو تکرار می‌شود این است که راننده قطار با سرعت بیش از حد مجاز به ایستگاه نزدیک می‌شود و وقتی به ایستگاه رسید ناگهان ترمز می‌کند. گاهی هم در میان مسیر و در جایی که اصولا نباید وقفه یا ترمزی باشد، ترمز ناگهانی گرفته می‌شود که به نظر مردم این ترمزها علتی جز ناشی بودن رانندگان قطار در تنظیم سرعت این وسیله ندارد. به گفته وی، این ترمزها بعضی اوقات موجب صدمه بدنی به متروسواران و برخی مواقع موجب نزاع مردم با هم می‌شود، در حالی که اگر رانندگان مترو به کارشان مسلط باشند چنین اتفاقی نمی‌افتد.

شرایط متروی تهران برای کارشناسان مبهم است
یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان اینکه وضعیت و شرایط متروی تهران برای کارشناسان مبهم است، به «کسب‌وکار» گفت: خارج شدن یک خط مترو از سرویس ۲ ماه بعد از افتتاح به دلایل ایمنی واقعا سوال‌برانگیز است. با تغییر و تحولی که در شورای شهر و شهرداری انجام شده، لازم است گزارش مستقلی از وضعیت مترو اعم از کیفیت خدمات، خریدها، استخدام‌ها، ایمنی و طرح‌های توسعه توسط مجلس و با کمک شهرداری تهیه شود تا وضعیت کنونی مترو شفاف شود. مسعود مهاجر با اشاره به افزایش روزافزون متقاضیان سفر با مترو در شهر تهران افزود: کاهش کیفیت خدمات این سرویس حمل‌ونقلی طی سال‌های اخیر نتیجه رشد جهشی تقاضا و هماهنگ نبودن امکانات و ضعف مدیریت و اختلافات دولت و شهرداری در دوره‌های گذشته است، ولی اکنون که دوره جدیدی آغاز شده همگان در انتظار تحول مثبت هستند و تعلل در ایجاد تغییرات به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.