صفحه اصلی / افزایش سهم خانه‌ اولی‌ها از کل معاملات مسکن

افزایش سهم خانه‌ اولی‌ها از کل معاملات مسکن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، کارشناسان علت افزایش سهم خانه‌ اولی‌ها از کل معاملات مسکن را افزایش حجم و سرعت پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم به زوج‌ها و سایر افراد خانه‌ اولی متقاضی دریافت تسهیلات اعلام می‌کنند. این در حالی است که روند پرداخت تسهیلات از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم به متقاضیان خانه‌ اولی و زوج‌ های جوان نشان می‌دهد این سهم طی ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. به این معنا که با افزایش حجم پرداخت تسهیلات و فرا رسیدن موعد پرداخت تسهیلات به تعداد بیشتری از سپرده‌گذاران، خانه‌ اولی‌های بیشتری با استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به خرید مسکن خواهند کرد.
مطابق با آمارهای موجود، هم‌ اکنون در هر ماه به طور متوسط هزار نفراز سپرده‌گذاران صندوق پس‌ انداز مسکن یکم در شهر تهران با فرا رسیدن موعد دریافت تسهیلات، از بانک مسکن تسهیلات دریافت کرده و با کمک این تسهیلات اقدام به خرید واحدهای مسکونی مورد نظر می‌کنند؛ این در حالی است که هم‌ اکنون به طور متوسط ماهانه حدود ۳ هزار متقاضی جدید در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری و ثبت‌ نام می‌کنند که در صورت تکمیل بودن رقم اولیه سپرده (سقف ۴۰ میلیون تومانی سپرده در شهر تهران برای دریافت ۸۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان انفرادی و سپرده ۸۰ میلیونی برای دریافت تسهیلات زوجین تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان) بعد از گذشت یک سال می‌توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.
با این حال، روند دو ساله ثبت نام متقاضیان و حجم سپرده‌های آن‌ها نشان می‌دهد عمده متقاضیان به دلیل وجود کسری در سپرده اولیه و تکمیل آن در طول زمان پس ازگذشت مدت زمان ۱۸ ماهه (یک سال و نیم)مشمول دریافت تسهیلات از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم می‌شوند.کارشناسان می‌گویند انتظار می‌رود با افزایش سرعت پرداخت تسهیلات به مشمولان واجد شرایط دریافت تسهیلات یکم، طی ماه‌های پیش‌ رو شاهد افزایش سهم خانه‌ اولی‌ها از کل معاملات مسکن شهر تهران و سایر شهرها باشیم.
در صورت پرداخت ماهانه ۳ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم به خانه‌ اولی‌ها،(با محاسبه انجام ۱۵هزار فقره معاملات خرید مسکن در شهر تهران به طور متوسط) سهم این گروه از متقاضیان خرید مسکن در شهر تهران از ۶ درصد فعلی به مرز ۱۵ درصد خواهد رسید و حتی از آن عبور خواهد کرد. این در حالی است که طی ماه های اخیر نیز روند دریافت تسهیلات «یکم» در تهران ۳۰۰ درصد نسبت به پارسال رشد کرده و باعث شده است سهم خانه‌ اولی‌ها در معاملات ماهانه املاک مسکونی پایتخت از یک درصد در سال ۹۵ به ۶ درصد در ماه‌های اخیر افزایش یابد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، در شهر تهران طی سال اول راه‌اندازی صندوق پس‌ انداز مسکن یکم(سال ۹۴)، مجموعا ۱۳ هزار نفر در این صندوق ثبت نام کردند در حالی که طی سال دوم، حدود ۲۵۰۰ نفر خانه‌ اولی در تهران با تسهیلات یکم موفق به خرید آپارتمان شدند. با این حال، روند پرداخت تسهیلات از اواخر زمستان سال گذشته (۱۸ ماه بعد از راه‌اندازی صندوق)، افزایش یافت و طی ماه‌های اخیر جریان ورود خانه‌ اولی‌های دارای تسهیلات یکم به بازار معاملات خرید مسکن هم در تهران و هم در کل کشور، روند صعودی به خود گرفت.
بر اساس اطلاعات موجود، از ابتدای آغاز پرداخت تسهیلات خرید مسکن مختص خانه‌ اولی‌ها تا کنون-بازه زمانی خرداد ۹۵ تا پایان شهریور ۹۶- مجموعا ۵ هزار و ۳۳ فقره تسهیلات خرید به متقاضیان تهرانی پرداخت شده که ۲۸۸۸ فقره-معادل بیش از نیمی از تسهیلات پرداختی- مربوط به حجم تسهیلات پرداختی طی ۶ ماه اول امسال بوده است.
پیش‌ بینی می‌شود با افزایش استقبال از ثبت‌ نام و سپرده‌گذاری در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم در سال دوم و همچنین ماه‌های پیش‌ رو، تعداد بیشتری از خانه‌ اولی‌ها با استفاده از این تسهیلات به بازار مسکن وارد شده و اقدام به خرید آپارتمان کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.