صفحه اصلی / تزریق گاز به سراجه و شوریجه ادامه دارد

تزریق گاز به سراجه و شوریجه ادامه دارد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, مجید مصدقی، مدیر عملیات شرکت انتقال گاز درباره تزریق گاز توضیح داد: تزریق گاز در ایران دو هدف ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی و سپس ذخیره‌سازی در مخازن گازی و مدیریت گازرسانی در فصل سرما را دنبال می‌کند.
وی افزود: چاه‌های نفت پس از مدتی دچار افت می‌شوند و برای آنکه افزایش فشار و بازتولید برقرار شود روش‌های مختلفی از جمله تزریق گاز اجرایی می‌شود که این موضوع برای ایران به دلیل وجود مخزن مشترک پارس جنوبی بسیار راهبردی است زیرا هر چه از این مخزن گازی عظیم برداشت بیشتری انجام داده و به مخازن نفتی تزریق کنیم برای ما صرفه اقتصادی بیشتری دارد، همچنین پس از برداشت نفت، گاز تزریقی به عنوان گاز ذخیره شده در آن میدان‌ها باقی می‌ماند که در فرصت کافی دوباره برداشت می‌شوند.
مدیر عملیات شرکت انتقال گاز با تاکید بر این‌که در یک فرآیند تولیدی و مصرفی، هنگامی که مصرف در یک مقطع زمانی محدود افزایش می‌یابد عاقلانه نیست که میزان تولید نیز به همان اندازه زیاد شود، ادامه داد: بهره مندی از مخازن ذخیره سازی سیستمی است که در همه کشورهای نفتخیز دنیا رایج است و در ایران نیز این مخازن برای ذخیره گاز و مدیریت مصرف استفاده می‌شوند.
مصدقی اظهار کرد: با وجود آنکه در نیمه نخست سال، همه صنایع و نیروگاه‌ها از گاز استفاده می‌کنند باز هم این حجم به اندازه میزان مصرفی فصل زمستان نمی‌رسد به همین دلیل در هشت ماه نخست سال عملیات تزریق و ذخیره سازی در مخازن گازی انجام می‌شود که این گاز را در مخازنی مانند سراجه و شوریجه تزریق می‌کنیم و در نیمه دوم سال برای پایداری انتقال گاز به مناطق مختلف کشور از آنها بهره مند می‌شویم.
وی با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین کاربردهای مخازن سراجه و شوریجه، رفع نگرانی نسبت به گازرسانی است، ادامه داد: در فصل سرما تهران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند که مخزن سراجه منبع بسیار خوبی برای پایداری گازرسانی در تهران است.
مدیر عملیات شرکت انتقال گاز با بیان اینکه در فصل زمستان روزانه بالغ بر ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز در شبکه انتقال گاز کشور جابه‌جا می شود، گفت: سرانجام میزان گازی که در فصل زمستان روزانه از مخزن سراجه برداشت می شود کمتر از هشت میلیون مترمکعب است.
مصدقی گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه باید ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه انجام شود، زیرا این گاز ذخیره سازی شده در چهار ماه پایانی سال و در فصل سرما مورد استفاده قرار می‌گیرد که خوشبختانه این عملیات تزریق تاکنون مطابق برنامه پیش رفته است.
وی کل ظرفیت مخزن سراجه را یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: ظرفیت مخزن شورجه ۲ و نیم برابر مخزن سراجه است که بر همین اساس تعهد مخزن شورجه نیز ۲ و نیم میلیارد مترمکعب است که این حجم گاز نیز به این مخزن تزریق می شود البته از آنجا که این مخزن در نزدیکی پالایشگاه سرخس است مسئولیت راهبردی آن نیز با همین پالایشگاه است.
مدیر عملیات شرکت انتقال گاز، مخازن ذخیره سازی سراجه و شوریجه را متصل به شبکه انتقال گاز اعلام کرد و گفت: بیشترین استفاده از سراجه برای تامین گاز تهران و بیشترین استفاده از مخزن شورجه برای خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان مرکزی است که موجب پایداری انتقال گاز در فصل زمستان می شود و دیگر لازم نیست از سمت تهران گاز مورد نیاز را به خراسان انتقال دهیم.
وی میانگین تزریق به سراجه در هشت ماه نخست سال را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز اعلام کرد که در چهار ماه پایانی سال روزانه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز از مخزن سراجه برداشت می‌شود همچنین در هشت ماه نخست سال ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز به صورت روزانه به شورجه تزریق می‌شود که طی چهار ماه پایانی سال روزانه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز نیز از مخزن شورجه برداشت می‌شود.
مصدقی با بیان اینکه تزریق به مخزن سراجه از ابتدای امسال آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد گفت: تاکنون پایان شهریورماه، ۷۴۰ میلیون مترمکعب گاز به این مخزن تزریق شده که تا آخر آبان ماه نیز ادامه دارد، این میزان تزریق در سال گذشته تا پایان آبان، ۷۲۶ میلیون مترمکعب بوده است.
مدیر عملیات شرکت انتقال گاز، درباره مخزن شورجه گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون مترمکعب گاز به شورجه تزریق شده و عملیات آن ادامه دارد که این میزان در سال قبل تا پایان آبان یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون مترمکعب بوده است.
وی درباره تزریق به میدان‌های نفتی توضیح داد: اکنون تزریق گاز به سه میدان نفتی کرنج، کوپال و آغاجاری انجام می شود که این میزان در سال قبل، چهار میلیارد و ۳۱۱ میلیون مترمکعب بوده و امسال تا پایان شهریور به سه میلیارد و ۸۹۵ میلیون مترمکعب رسیده و مجموع تزریق گاز به میدان‌های نفتی و مخازن گازی در سال ۹۵، ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.
به گفته مصدقی، تزریق گاز به میدان‌های نفتی امسال با کاهش رو به رو بوده که دلیل آن الزام به تامین گاز نیروگاه‌هاست و کاهش تزریق نیز بیشتر در حوزه آغاجاری انجام شده است، در سال جاری تلاش شده تا حجم گاز شیرین بیشتری به نیروگاه ها منتقل شده و در مصرف سوخت مایع صرفه جویی شود.
تزریق گاز به دو مخزن ذخیره سازی گاز سراجه و شوریجه در هشت ماه نخست سال انجام می‌شود که این حجم ذخیره سازی در چهار ماه پایانی سال با هدف پایداری گازرسانی استفاده می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.