صفحه اصلی / آموزش اکتشاف بر اساس نیاز جامعه معدنکاری ایران

آموزش اکتشاف بر اساس نیاز جامعه معدنکاری ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، در این انتخابات به ترتیب کسب بیشترین آرا، کوروش شعبانی، ناصر عابدیان، سید احمد مشکانی، وحید صائب‌فر و منصور قربانی به عنوان هیات رئیسه جدید این کمیته انتخاب شدند.
کمیته اکتشاف نقش کاتالیزور دارد
ناصر عابدیان عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران درباره کمیته اکتشاف خانه معدن ایران و جایگاه آن در حوزه معدن اظهار کرد: خانه معدن یک سازمان دولتی نیست بلکه نهادی است که در کنار جامعه معدنی کشور به گونه‌ای فعالیت می‌کند تا موجب تسهیل در کارهای معدنی شود. به گفته وی، وظیفه تعریف شده در خانه معدن همواره به طور عام برای کمک به جامعه معدنی و اکتشافی کشور است. تصور من این است که با حسن نیتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکم است هدفی جز ارتقای سطح فعالیت‌های معدنی کشور وجود ندارد. در این میان کمیته اکتشاف خانه معدن ایران نیز همواره تلاش می‌کند با هماهنگ شدن با وزارتخانه موجب برطرف شدن مشکلات شود. وی افزود: این کمیته انعکاس‌دهنده مشکلات جاری و ساری در امر اکتشاف به ویژه مسائل و مشکلاتی است که بخش خصوصی با آن درگیر هستند. در واقع این کمیته و اعضای متشکل در آن در بخش خصوصی، دانشگاهی و بخش‌های دولتی فعالیت دارند، بنابراین می‌توانند به درستی تمام مشکلات این جامعه را انعکاس دهند. وی در ادامه سخنانش درباره پهنه اکتشافی تعریف شده گفت: شاید زمان آن فرا رسیده که با نگرشی جدید به این مقوله پرداخته شود و در چارچوبی فنی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته و نکات منفی و مثبت آن مشخص شود. البته در بسیاری از موارد بخش‌های دولتی همچنان در انحصاری کردن این پهنه‌ها پیشدستی می‌کنند و شاید در مواردی مانع از فعالیت بخش خصوصی شوند. عابدیان ادامه داد: بخش دولتی نیز باید فعالیت خود را در تهیه اطلاعات پایه که زیربنای اکتشاف است متمرکز کرده و زیرساخت‌های لازم را برای بخش خصوصی به گونه‌ای فراهم کند که این بخش بتواند به درستی فعالیت شود. بدون تردید مدت زمانی که بخش خصوصی برای فعالیت خود تعریف می‌کند بسیار متفاوت با بخش دولتی است. بخش خصوصی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های محدود خود می‌خواهد هرچه زودتر ثمره فعالیت‌های خود را به‌دست آورد در صورتی که بخش دولتی نگرشی متفاوت با این بخش دارد. عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران معتقد است آیا زمان آن فرا نرسیده تا بخش دولتی اندک اندک گستردگی فعالیت خود را کاهش دهد و زمینه را برای فعالیت و گسترده کردن بخش خصوصی فراهم کند؟ شاید نداشتن یک راهبرد معین و مشخص در جامعه معدنی و جامعه اکتشافی کشور سبب شده که در هر زمانی به طور قطعی تصمیم‌گیری شود و به گونه‌ای عمل شود که در آینده، نگاهی مثبت به این عملکرد وجود داشته باشد. عابدیان ادامه داد: بخش خصوصی، حال و آینده نزدیک را می‌بیند. در صورتی که بخش دولتی باید دورنگر باشد و آینده‌ای بسیار فراتر از دیدگاه بخش خصوصی داشته باشد. در اینجاست که رسالت خانه معدن عیان‌تر می‌شود تا بتواند رسالتی را ایفا کند و موجب رفع مشکلات شود. در واقع این تشکل می‌تواند نقش یک کاتالیزور را در جامعه معدنی کشور داشته باشد.
مشکلات را شناسایی کنیم
در ادامه، وحید صائب‌فر عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران درباره تاثیر فعالیت‌های این کمیته در توسعه فعالیت‌های معدنی، گفت: کمیته اکتشاف یک NGO است. در واقع خانه معدن خود یک NGO است و کمیته اکتشاف یکی از اتاق‌های آن است. وظیفه ما ارائه ایده، فکر، راهبرد و راهکارهایی است که به ذهن ما می‌رسد.وی افزود: باید دید این موضوع تا چه اندازه اجرایی و عملیاتی می‌شود که به بحث کلان کشور و وضعیت وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد. در واقع ما به عنوان کمیته اکتشاف باید مشکلات و موانع را پیدا کرده و مطرح کنیم تا بتوانیم آنها را حل کنیم. این موضوع وظیفه سایر کمیته‌های موجود در خانه معدن نیز به شمار می‌رود. صائب‌فر تصریح کرد: معضلات و مشکلات حوزه اکتشاف بسیار زیاد است یعنی برخی مشکلات برون‌سازمانی داریم که به سیاست‌های وزارتخانه و دیگر سازمان‌های دولتی بازمی‌گردد. البته برخی دیگر از مشکلات درون‌سازمانی هزینه‌هایی است که باید در حوزه اکتشاف پرداخت شود.
به گفته عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران، متاسفانه بخش مالی مسائل، پررنگ‌تر از بخش فنی است یعنی اگر کسی پول داشته باشد فارغ از اینکه دانش معدنی داشته باشد، به سادگی می‌تواند امتیاز کسب کرده و وارد این حوزه شود.وی ادامه داد: هدف نظام مهندسی، کمک به معدن و شرایط حاکم بر این بخش بوده است. در خیلی از موارد نظام مهندسی نقش خود را به خوبی ایفا کرده اما در برخی قسمت‌ها این سازمان آن طور که باید نقش خود را اجرا نکرده است. مهم‌ترین مسئله امروز مهارت افرادی است که در سازمان نظام مهندسی هستند و پروانه اشتغال دارند.
تغییر در اقتصاد
فیروز علی‌نیا استاد دانشگاه درباره ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه گفت: کمیته اکتشاف می‌تواند به عنوان راهنما عمل کند. باید از طریق وزارت علوم کمیته‌های تخصصی ایجاد کند که بتواند آموزش اکتشاف را بر اساس نیاز جامعه معدنکاری ایران ارائه دهد. وی با تاکید بر برنامه‌ریزی در این حوزه اظهار کرد: باید در حوزه جذب دانشجو برنامه‌ریزی شود که آیا این میزان دانشجو نیاز کشور است؟ با توجه به اینکه کشور برای دانشگاه هزینه می‌کند باید براساس نیاز خود دانشجو جذب کند. این موضوع که دانشجو جذب کنیم اما نیاز نداشته باشیم فایده‌ای ندارد. متاسفانه این موضوع از سال‌های گذشته رواج یافت که دانشجو جذب شود. علی‌نیا تصریح کرد: اقتصاد جامعه باید تغییر کند و به اقتصاد تولیدی برسد در غیر این صورت با اقتصاد فروش نفت، وضع به همین شکل ادامه خواهد داشت. دانشگاه ما نماینده اقتصاد و دولت نیز نماینده دانشگاه است. درنتیجه باید شرایط را درست کنیم.وی در پاسخ به این پرسش که دوره گذر برای تغییر در اقتصاد، چقدر خواهد بود، گفت: ممکن است ۱۰ یا ۲۰ سال به طول انجامد اما مسئله این است که باید از یک جایی این کار شروع شود. باید این کار به‌تدریج شروع شود زیرا به یکباره نمی‌توان آن را انجام داد. باید به جایگاهی دست پیدا کرد که مهندسی اکتشاف تعریف شده باشد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.