صفحه اصلی / واردات باطری با تعرفه کالای لوکس

واردات باطری با تعرفه کالای لوکس

شایلی قرایی
طی چند سال اخیر با ورود مدل‌های جدید به بازار خودرو شاهد رونق خرید و فروش در این بازار بوده‌ایم. برخلاف دیگر بازارها که رکود بازار بر آنها تاثیر زیادی داشته، در بازار خودرو به دلیل تنوع واردات خودرو و قیمت‌های تقریبا مناسب و متعادل آنها، خرید و فروش به نسبت انجام شده است. این در حالیست که بازار لوازم‌یدکی خودرو در چند سال اخیر آماج واردات بی‌رویه قرار گرفته و قاچاق نیز در این بازار بیداد می‌کند. 
باطری نیز از آن دست لوازم‌یدکی خودرو است که واردات بی‌رویه و قاچاق آن به کشور طی چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. از زمانی که گمرک مالیات باطری را افزایش داده، وضعیت نابه‌سامانی در بازار این قطعه به وجود آمده و متاسفانه امروز بیشتر باطری‌های مورد نیاز به صورت قاچاق وارد می‌شود. حدود یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار باطری مورد نیاز از طریق گمرک و به صورت رسمی وارد و باقی نیاز کشور از طریق قاچاق تامین می‌شود؛ ازاین‌رو بیشتر محصولات به صورت قاچاق وارد کشور خواهد شد. فعالان بازار لوازم‌یدکی با اشاره به اینکه واردات غیرقانونی باطری به معضلی جدی در این صنعت تبدیل شده است، معتقدند که در حال حاضر بخش زیادی از باطری‌های قاچاق از طریق گمرک وارد می‌شود و واردکنندگان برای ترخیص با هزینه کمتر به کم‌اظهاری در رابطه با نرخ اجناس وارداتی اقدام می‌کنند. مهم‌ترین راهکار در این شرایط، اقدام جدی دولت در جلوگیری از واردات بی‌رویه و غیراستاندارد تحت عنوان برندهای مشهور خارجی است تا بازار باطری از وجود کالاهای وارداتی و غیراستاندارد پاک شود. 
همچنین کارشناسان بازار از وجود بیش از ۵۰ برند خارجی غیرواقعی در کشور خبر دادند و می‌گویند که متاسفانه نام برندهای مشهور و توجه مشتریان به آنها مسیر ورود این نوع کالاها را به کشور هموار کرده است، در حالی که عملا اطلاع درستی از کیفیت واقعی این کالاها در بازار وجود ندارد؛ ازاین‌رو این مساله موجب شده تا قاچاقچیان باطری در بازار داخل به سهولت فعالیت کرده و سودهای کلانی را به دست آورند. همچنین افزایش تعرفه‌ها و مالیات موجب افزایش هزینه و قیمت عرضه بالاتر محصولات وارداتی است و قیمت بالای واردات قانونی باعث شده که بازار باطری‌های ارزان‌قیمت و قاچاق گرم‌تر شود و مصرف‌کنندگان داخلی به خرید کالاهای با قیمت مناسب‌تر تمایل بیشتری نشان دهند.
تولیدکنندگان باطری دست به مونتاژکاری می‌زنند
تقی‌علی اکبری، رئیس اتحادیه باطری‌سازان
طی چند سال اخیر که بازار خودرو تکان خورده است، شاهد افزایش میزان واردات غیررسمی باطری خارجی در کشور بوده‌ایم. به عنوان مثال سال گذشته حتی یک باطری به صورت قانونی وارد کشور نشد و بخش قابل توجهی از باطری‌های موجود در بازار به صورت قاچاق عرضه شده است. این درحالیست که بخش زیادی از تولیدکنندگان هم برای تامین نیاز مشتریان خود دست به واردات نمونه‌های خارجی با نام‌های خود می‌زنند. متاسفانه ورود باطری‎های قاچاق باعث ورشکستگی تولید‌کننده‎های داخلی شده و به افزایش بیکاری در کشور منجر شده است. تعرفه واردات باطری افزایش یافته و باعث ورود به کالاهای لوکس و تزئینی شده و هم‌اکنون واردات باطری برای افراد مقرون به صرفه‌تر از تولید آن در کشور است. به همین علت افراد عمدتا به دنبال وارد کردن این کالا هستند، در صورتی که اگر دولت تعرفه گمرکی را کاهش دهد و عرصه را برای واردات باطری تنگ کند، فعالان به سراغ بهره‌برداری از تسهیلات خواهند رفت و دست به تولید خواهند زد. تعرفه گمرکی واردات باطری ۷۹ درصد است که معادل تعرفه واردات محصولات تزئینی است، در حالی که باطری خودرو محصولی است که مورد نیاز است و ظرفیت ۱۱ کارخانه تولیدی این محصول جوابگوی نیاز بازار نیست. از سوی دیگر اتفاق بدتری که افتاده، این است که میزان تولید باطری در کشور پایین است و علت آن به کمبود دستگاه‌های لازم برمی‌گردد. ماشین‌هایی که افراد برای تولید استفاده می‌کنند ظرفیت مناسب برای افزایش میزان تولید را نداشته و عمدتا قدیمی هستند. به همین علت برخی از تولیدکنندگان دست به مونتاژکاری زده‌اند. 
تولیدکنندگان باطری دست به مونتاژکاری می‌زنند
تقی‌علی اکبری، رئیس اتحادیه باطری‌سازان
طی چند سال اخیر که بازار خودرو تکان خورده است، شاهد افزایش میزان واردات غیررسمی باطری خارجی در کشور بوده‌ایم. به عنوان مثال سال گذشته حتی یک باطری به صورت قانونی وارد کشور نشد و بخش قابل توجهی از باطری‌های موجود در بازار به صورت قاچاق عرضه شده است. این درحالیست که بخش زیادی از تولیدکنندگان هم برای تامین نیاز مشتریان خود دست به واردات نمونه‌های خارجی با نام‌های خود می‌زنند. متاسفانه ورود باطری‎های قاچاق باعث ورشکستگی تولید‌کننده‎های داخلی شده و به افزایش بیکاری در کشور منجر شده است. تعرفه واردات باطری افزایش یافته و باعث ورود به کالاهای لوکس و تزئینی شده و هم‌اکنون واردات باطری برای افراد مقرون به صرفه‌تر از تولید آن در کشور است. به همین علت افراد عمدتا به دنبال وارد کردن این کالا هستند، در صورتی که اگر دولت تعرفه گمرکی را کاهش دهد و عرصه را برای واردات باطری تنگ کند، فعالان به سراغ بهره‌برداری از تسهیلات خواهند رفت و دست به تولید خواهند زد. تعرفه گمرکی واردات باطری ۷۹ درصد است که معادل تعرفه واردات محصولات تزئینی است، در حالی که باطری خودرو محصولی است که مورد نیاز است و ظرفیت ۱۱ کارخانه تولیدی این محصول جوابگوی نیاز بازار نیست. از سوی دیگر اتفاق بدتری که افتاده، این است که میزان تولید باطری در کشور پایین است و علت آن به کمبود دستگاه‌های لازم برمی‌گردد. ماشین‌هایی که افراد برای تولید استفاده می‌کنند ظرفیت مناسب برای افزایش میزان تولید را نداشته و عمدتا قدیمی هستند. به همین علت برخی از تولیدکنندگان دست به مونتاژکاری زده‌اند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.