صفحه اصلی / حوزه حمل‌ونقل الگوی کسب‌وکار خود را تغییر دهد

حوزه حمل‌ونقل الگوی کسب‌وکار خود را تغییر دهد

دومین روز از همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک ایران میزبان نایب‌رئیس اتاق ایران بود. در این نشست توانمندسازی این بخش از اقتصاد مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران,  پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران بر ضرورت تغییر الگوهای کسب‌وکار در حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی این تغییر، فرصتی برای فعالان این صنعت خواهد بود اما اهمال در آن موجب می‌شود که فرصت نوآوری طی چند سال آینده به تهدید تبدیل شود.
وی در ادامه به دو چالش در سطح کلان اقتصاد کشور اشاره کرد. به اعتقاد سلطانی دو مسئله باعث شده که رتبه ایران در شاخص‌های مختلف اقتصادی بر اساس گزارش‌های بین‌المللی پایین باشد. چالش اول به حوزه قانون‌گذاری کشور مربوط می‌شود. شیوه قانون‌گذاری ایران منسوخ شده است چراکه با نگاه به گذشته و در راستای حل مشکلات گذشته تنظیم شده است در حالیکه شیوه تقنین در کشورهای پیشرو  با توجه به فرصتها و با نگاه به آینده می باشد. برای همین در ایران قانون موجب می شود که  فرصت‌های آینده را یک‌به‌یک از دست بدهیم.
نایب‌رئیس اتاق ایران چالش دیگر اقتصاد را مربوط به حوزه اجرا دانست و تشریح کرد: روش تصمیم گیری های کلان در ایران به گونه ایست که من آنرا "مدیریت مُشاعی" نام می گذارم. منظور از مدیریت مشاعی ورود دستگاه های متعدد و دخالت آنها در سیاستگذاری و نظارت در یک حوزه واحد است. در ظاهر هر بخشی متولی خاص خود را دارد اما در عمل می‌بینیم که این متولی نمی‌تواند بدون دخالت سایر نهادها یا دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند. فرهنگ مدیریت مشاعی در اداره کشور، مانع حل مشکلات می‌شود.
سلطانی همچنین این سؤال را مطرح می‌کند که چرا با وجود شرایط نامناسب اقتصادی هیچ‌یک از دستگاه‌های متولی خواستار توقف دخالت‌ها نیستند و از حق خود دفاع نمی‌کنند؟ به باور وی فدراسیون حمل‌ونقل باید این گفتمان را در بین دستگاه‌های متولی این حوزه وارد کند و به آسیب‌شناسی آن بپردازد.
نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین از وجود لایه‌های مختلف قانونی به‌عنوان مانعی بر سر راه شکوفایی خلاقیت و نوآوری به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل سخن گفت و ادامه داد: رشد حوزه خدمات بیش از حوزه تولید کالا مرهون بهره‌وری است. اما این ضرورت در ایران، به دلیل عوامل مخل رقابت و نوآوری امکان پیاده سازی ندارد. امروز شاهد چالش کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت با الگوهای سنتی در حمل‌ونقل مسافر هستیم. همین وضعیت در آینده در حمل‌ونقل‌های بار ریلی بوجود خواهد آمد.
وی نگاه درآمدزای متولیان لجستیک در ایران را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: سازمان بنادر به‌تنهایی با نگاه درآمدی به‌جای ارائه خدمات از عوامل کندی رشد خدمات بندری و افزایش بهای تجارت خارجی کشور محسوب می‌شود.
سلطانی افزود: ایران بر اساس گزارش Doing Business در شاخص تجارت فرامرزی بدترین رتبه را دارد که یکی از عوامل اصلی آن وضعیت نامناسب حمل‌ونقل در کشور است.
نایب‌رئیس اتاق ایران از فعالان صنعت حمل‌ونقل خواست که الگوی کسب‌وکار خود را تغییر دهند و منتظر این نمانند که دولت قوانین را اصلاح کند و سپس به فکر رونق فعالیت‌های خود باشند. وی تاکید کرد: فراموش نکنیم در رویکردهای جدید اقتصادی، فناوری و مدل‌های جدید کسب‌وکار چند قدم از مقررات جلوتر حرکت می‌کنند و در حقیقت آن‌ها قوانین را خرق می‌کنند.
سلطانی بابیان این نکته که لازم است وجود تضاد منافع در بعضی از بخش‌ها را به سمت نقطه بهینه با تولید ارزش بیشتر هدایت کنیم، تصریح کرد: مدت‌هاست که در صنعت حمل‌ونقل بر سر مونتاژ کامیون یا واردات آن تضاد منافع وجود دارد و تقابل‌هایی را در دستگاه‌های مختلف به وجود آورده است. باید نگاه‌های بخشی را کنار گذاشت و با نگاه به نقطه بهینه برای رشد و توسعه اقتصاد برنامه‌ریزی کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.