صفحه اصلی / اوپکی‌ها در اندیشه نفت ۷۰ دلاری هستند

اوپکی‌ها در اندیشه نفت ۷۰ دلاری هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ماه مه وزیران نفت و انرژی این نهاد بین‌المللی، نفت ۵۰ دلاری را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رضایتبخش می‌دانستند، اما به نظر نمی‌رسد این دیدگاه همچنان در نشست پیش پابرجا باشد.
در واقع، با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام، انتظار می‌رود دیدگاه اعضا این بار نسبت به نشست پیشین تغییر کرده باشد، انتظار اعضای اوپک هم از قیمت مطلوب برای این کالای راهبردی افزایش یافته و ممکن این موضوع در تعارض با دیدگاه روسیه باشد.
قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در ماه نوامبر در سطح ۶۰ دلار برای هر بشکه داد و ستد می‌شود که این سطح از ماه ژوئیه ۲۰۱۵ بی سابقه بوده است.
اوپک برای ارزیابی قیمت‌های نفت از الگوی خاص خود تبعیت می‌کند و همواره قیمت مناسب و منصفانه از دید بیشتر اعضای این سازمان اندکی فراتر از ارقامی است که در بازارهای جهانی دادو ستد می‌شود.
اوپکی‌ها در دهه ۹۰ میلادی که قیمت نفت خام حدود ۲۰ دلار برای هر بشکه بود، همیشه صحبت از رقم بیشتری به عنوان قیمت مناسب می‌کردند و در سال ۲۰۰۸ هم که قیمت هر بشکه به حدود ۱۵۰ دلار برای هر بشکه رسیده بود، این خواسته پابرجا بود؛ با این حال، در همان زمان هم اعضایی در اوپک بودند که معتقد بودند که قیمت‌های بیش از ۱۰۰ دلار طبیعی نیست.
محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ در نامه‌ای نوشته بود: «قیمت‌های بیش از حد بالای نفت در سال ۲۰۰۸ ماندگار نبود و حتی به زیاد اقتصاد جهانی تمام شد.»
در حالی که اکنون کشوری از نفت ۱۰۰ دلاری صحبت نمی‌کند، می‌توان شرط بست که دیگر از نفت ۵۰ دلاری هم سخنی به میان نمی‌آید.
حفظ سطح قیمت‌ها بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۱۱ سبب شد که شیل اویل آمریکا وارد بازارهای جهانی شده و سودآور شود و سرانجام سبب شد قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ سقوط کند؛ به کارگیری همین روال در آیند دوباره می‌تواند همین نتیجه را در بازار به همراه داشته باشد.
درست است که تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۷ به اندازه‌ انتظار اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزایش نیافت، اما این بدان معنا نیست که شیل اویل از گردونه بازی خارج شده است. تأثیر افت قیمت نفت در تابستان و طوفان هاروی در تگزاس را نمی‌توان نادیده گرفت. افزایش قیمت نفت به شرکت‌های تولید کننده شیل اویل اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های تولیدی خود را افزایش دهند.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که تولید نفت نوع «آمریکا Lower-۴۸» در سال ۲۰۱۸، روزانه ۶۲۰ هزار بشکه افزایش یابد، این رقم ممکن است در صورت افزایش بیشتر قیمت‌ها، بالاتر هم برود.
خطری که در اینجا برای اوپک وجود دارد این است که اعضا دوباره با دیدن قیمت‌های بیشتر به دنبال افزایش قیمت نفت تا رسیدن به قیمت‌های مناسب باشند. البته این موضوع همین حالا هم رخ داده است. در ابتدای اکتبر، با این که قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال از ۶۰ دلار گذشته است، محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر  گفته بود که قیمت‌ها در مسیر درستی در حرکت است.
وی در باره این که قیمت مناسب نفت چه رقمی است، اظهار نظر نکرد، اما الوجیو، دل پینو همتای ونزوئلایی‌اش گفت: نفت ۷۰ دلاری مناسب خواهد بود، در حالی که در عراق صحبت از دامنه قیمتی ۷۰ تا ۸۰ دلار برای هر بشکه است.
امیدهای برخی کشورهای اوپک ممکن است در تقابل با خواسته شریک غیر اوپکی آنها یعنی روسیه باشد. مسکو نگران است که قیمت بیش از حد نفت می‌تواند توافق این کشور را با اوپک با چالش روبه‌رو کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.