صفحه اصلی / چابهار چه زمانی صاحب موزه می شود؟

چابهار چه زمانی صاحب موزه می شود؟

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، چابهار هم بلاخره صاحب موزه می شود اگر مسئولان منطقه بتوانند این پروژه سنگین را شروع کرده و برای اولین موزه بزرگ چابهار  بودجه اختصاص دهند. این موضوع در نشست موزه های آسیا و اقیانوسیه در چابهار مطرح شده که با حضور فعالان در موزه ها و حدود ده نفر روسای کمیته موزه‌ها در کشورهای چین، بنگلادش، کامبوج، هند، پاکستان، نپال، ژاپن، کره جنوبی از دهم تا دوازدهم آبان ماه برگزار شد و در حاشیه آن نیز از طراحی موزه بزرگ چابهار که به آن مجموعه بزرگ موزه های چابهار نیز گفته می شد رونمایی کردند. قرار است موزه چابهار با تمرکز بر تمدن‌های حوزه مکران در منطقه «تراس بهشت» منطقه آزاد چابهار با چهل هزار متر مربع مساحت احداث شود چابهاری که هیچ موزه ای جز یک موزه مردم شناسی آن هم در محدوده شهر ندارد. 
در واقع این موزه یک موزه چند عملکردی است که روی تپه و مشرف به دریا قرار دارد و همه فضاهای فرهنگی مورد نیاز منطقه آزاد چابهار را بنا به گفته طراح آن تامین خواهد کرد مانند کتابخانه و مرکز اسناد و سالن اجتماعات. همچنین در آن از انرژی های پاک استفاده خواهد شد و سیستم فاضلاب آن نیز به گونه ای طراحی شده که فاضلاب به دریا برنمی گردد. علیرضا قلی نژاد طراح این موزه معتقد است که چابهار تا چهارسال دیگر صاحب موزه خواهد شد.
او توضیح داد: نباید موزه را صرفا انبار اشیای تاریخی دانست بلکه باید تعامل دو جانبه با بازدیدکنندگان داشته باشد. ما به این نتیجه رسیدیم که این موزه باید برای معرفی حوزه مکران در نظر گرفته شود چرا که این منطقه یکی از بخش‌های مهم تمدنی در حوزه مکران است. این ایده ما را به این نتیجه رساند که عرصه‌های عمومی و تخصصی غیرموزه‌ای که وابسته به موزه هستند و عرصه‌های پشتوانه‌ای را طراحی کنیم.
قلی نژاد ادامه داد: دو محور اصلی را باید مدنظر قرار میدادیم یکی مسائل مربوط به فضاهای عملکردی و دیگری مربوط به چگونگی طراحی پروژه‌ای که با وجود محدودیت‌های موجود قابل اجرا باشد.این موزه می تواند برای محدودیت های اجرایی نیز قابل تفکیک باشد به خصوص برای بخش هایی که در طول زمان ساخته می شود. این موزه یک عرصه عمومی خواهد داشت که برای مردم و گردشگران قابل استفاده است. 
هنوز اعتباری پیش بینی نشده است
عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز در حاشیه آیین اختتامیه اجلاس آسپک به خبرنگاران گفت: برآوردهای مالی پروژه هنوز انجام نشده ولی اعتبار آن در ردیف بودجه سال ٩٧ پیش بینی شده است.
 
البته کردی معتقد است که اصلا قرار نیست همه بخش‌های این مجموعه موزه‌ای با بودجه دولتی ساخته شود بلکه هر بخش آن میتواند به طور جداگانه و با بودجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث شود.
 
 
 
کامبیز مشتاق‌گوهری مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان هم در نشست خبری خبرنگاران گفت: تا پیش از سال ۹۳ تنها یک موزه آن هم در زاهدان داشتیم اما سال گذشته موزه منطقه ای سیستان را در زابل پیش بینی کردیم و برای آن نیز ساختمان مناسبی در نظر گرفته شده است تا نتیجه کاوش ها و پژوهشهای حوزه سیستان در آنجا جمع آوری شود و مانند موزه زاهدان در آرشیو خود تنها نگهدارنده همه آثار نباشد. اما اکنون توانسته ایم از طرح سومین موزه منطقه ای استان رونمایی کنیم این موزه در یکی از سایت های مهم منطقه آزاد واقع خواهد شد که با مشارکت دستگاههای دیگر ساخته می شود.   این استان در سال آینده صاحب ٣ موزه منطقه‌ای بزرگ می شود که رفتار تمدنی بین تمدن‌های جنوب شرق کشور با مناطقی مثل هند و چین و میان رودان را به نمایش خواهند گذاشت. ضمن اینکه تنوع جمعیتی و تنوع بوم‌شناسی منطقه را هم می توان به نمایش گذاشت.
 
مشتاق گوهری بیان کرد: در کنار موزه های بزرگ منطقه ای موزه های اقماری دیگری نیز شکل می گیرد که به طور مثال در زاهدان ۱۴ موزه دیگر نیز پیش بینی شده است که در سال جاری مجوزهای آنها صادر خواهد شد. موزه های مادر ما مرکز هدایت موزه های اقماری خواهد بود و الگویی که در زاهدان دنبال می شود را در سیستان و زابل و چابهار هم دنبال خواهیم کرد.
 
وی افزود: دارایی های فعلی ما در حوزه باستان‌شناسی بسیار غنی است. در بلوچستان هنوز نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی تا به حال عرضه نشده که بتوانیم در ترازی متناسب آثاری از بلوچستان را هم در موزه به نمایش بگذاریم. ایده ما این بود که موزه‌ای فراگیر در حوزه آسیا و اقیانوسیه طراحی کنیم.
 
تردید در اجرایی شدن موزه
 
این مسئول گفت:  نکته قابل توجه این است که منطقه آزاد یک منطقه تجاری است که نباید صرفا تجاری بماند به خصوص منطقه چابهار که شهری مثل تیس را زیر پوست خود دارد. چنان که بسیاری از مناطق آزاد دنیا در کنار توفیقی که در حوزه اقتصادی دارند، علاقه‌مندند که برای خودشان یک برند فرهنگی را هم شکل دهند.
 
با وجود اینکه از طراحی پروژه موزه بزرگ چابهار رونمایی شد و مدیر منطقه آزاد که قرار است پشتیبان این موزه شود نیز هنوز هیچ براورد مالی برای آن انجام نداده است کارشناسانی که در اجلاس آسپک حضور داشتند اجرایی شدن این پروژه را بعید می دانستند آنها معتقد بودند که این پروژه بسیار سنگین است و اجرایی شدن آن سالها طول می کشد چنانکه مدیر منطقه نیز گفته است که باید آن را فاز به فاز ساخت و بخشی را به سرمایه گذاران سپرد اما برخی دیگر معتقد بودند که بسیاری از مدیران درصدد هستند حداقل بخشی از آن را کلنگ بزنند تا نام این پروژه در دولت دوازدهم کلید بخورد. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.