صفحه اصلی / طرح‌های ضربتی موجب راه افتادن موج روانی در شهرستان‌ها می‌شود

طرح‌های ضربتی موجب راه افتادن موج روانی در شهرستان‌ها می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، علیرضا بغدادی شیخلر، رئیس اتاق اصناف ساوج بلاغ معتقد است: «موضوع ضوابط و مقررات مربوط به واحدهای صنفی _ در مورد رستوران، قهوه‌خانه‌های سنتی و تالارهایی که قلیان هم می‌دهند _ و شفاف‌سازی است که قبل از جمع آوری قلیان به دستور دادستانی و البته شبکه بهداشت،  باید واحدهای مجاز اعلام شود.»
برخورد ضربتی باغ های خصوصی را محل جمع شدن جوان ها کرده است
علیرضا بغدادی شیخلر که چنین تصمیم های ناگهانی و برخورد با گلوگاه توزیعی را بی ثمر می داند، درمورد حاصل جمع شدن قهوه خانه هایی که با مجوز بهداشت و ارگان های مسئول فعالیت می کردند، می گوید: «زمانی که واحدهای صنفی جمع آوری شدند، تمام مصرف کننده ها به پارک ها روی آوردند و حتی قلیان به باغ های خصوصی و ویلاهای خانوادگی کشیده شود که به مراتب بدتر از جمع شدن در قهوه خانه ای است که انواع مجوزهای قانونی را داشته و زیرنظر فعالیت می کرد و حتی دوربین هایی فضای آنجا را ثبت و ضبط می کردند.»
پلمپ بی اعتبار و کم اهمیت شده است
او با اشاره به بی اعبتاری پلمپ پس از باز و بسته شدن های مکرر واحدهای صنفی می گوید: «این دوگانگی و پلمپ هایی که با یک نامه دوباره باز می شوند، موضوع را کمی خدشه دار و بی اعتبار کرده است، چرا که پس از پلمپ یک واحد صنفی با گرفتن تعهدنامه مجددا مغازه باز می شود و در واقع کاری عبث است. کاسب با گرفتن تعهدی از دادگستری مجددا به کسب و کار خود باز می‌گردد. از طرفی نیروی انتظامی در روز توانایی پلمپ ۱۰ واحد صنفی متخلف را دارد و برای پلمپ ۳۰۰۰ واحد متخلف، به عنوان مثال ۳ هزار روز زمان لازم است!»
موضوع اشتغالزایی تاکید رهبری چند سال اخیر بوده است
رئیس اتاق اصناف ساوج بلاغ در باب اشتغال و تاثیر این تصمیم بر آن می گوید: «موضوع دیگر اشتغالزایی است که تاکید رهبری هم در چند سال اخیر روی آن بوده و چنین تصمیماتی نه تنها مغایرت با این موضوع ویژه است که جلوی اشتغالزایی هم گرفته می شود. از طرفی چنین تصمیمات عجولانه و عملی کردن آن در قالب یک طرح موجب راه افتادن بحث روانی در شهرستان های کوچک می شود. ما بارها شاهد آن بوده ایم که از مرکز استان نامه زده شده و اتفاقی افتاده و پس از مدتی مجددا رسته ای تعریف شده و همان اتفاق قبلی با اسم تازه و در شکل و شمایلی تازه به کارش ادامه می دهد.»
جای دیگری که دور از چشم ماست به پاتوق بدل می شود
او در ادامه می گوید: «از طرفی تجربه این سالیان نشان داده است که چنین رفتاری که بدون جایگزین و فرهنگ سازی، چکشی و سرکوب گرانه مانع از چیزی می شود که سال ها بوده و آدم های بسیاری از آن استفاده می کرده اند، خروجی خوبی نخواهد داشت. مگر می شود بدون جایگزینی جلوی دل مشغولی عده ای را گرفت و در پاسخ به آن ها هیچ گزینه ای برای شان نداشت؟ محلی که زیر نظر و تابع مقررات موجب جمع شدن آدم ها و پاتوق شدن برای جوان ها بود، دیگر وجود ندارد و مطمئن باشید، آن ها جای دیگری که دور از چشم ماست را به پاتوق خودشان بدل می کنند که به مراتب خطراتی بیشتری خواهد داشت.»
وقتی دردی در دل مردم می ماند بدل به غده ای سرطانی می شود
بغدادی شیخلر در انتها گریزی هم به مشکلات صنفی می زند و از شرایط نگران کننده ای می گوید که موجب کم رونقی فضای کسب و کار شده است: «وقتی دردی در دل مردم می ماند بدل به غده ای سرطانی می شود. این سال ها فساد مالی در جامعه مردم را آزار داده است و از طرفی در بحث صنفی، اتحادیه ها درآمدی دولتی ندارند و منبع درآمدشان پرداختی اعضای صنوف است؛ در حال حاضر که بیش از ۸ ماه از سال می گذرد ما همچنان ۳۰ درصد از بودجه مان محقق نشده است و به سختی کارمان را ادامه می دهیم. نکته تلخی که بد نیست بدانید، برعکس شدن روال صدور پروانه کسب و کار است که جایش را به ابطال داده است و ما این روزها بیشتر از آن که شاهد مراجعه برای صدور پروانه باشیم با اعضایی طرف هستیم که برای باطل کردن پروانه کسب کارشان مراجعه می کنند. آن ها پس از ابطال جوازشان مجددا به عنوان دست فروش، دوره گرد و یا فروشنده در فضای مجازی که این روزها به شت هم بازار داغی دارد، شروع به فعالیت می کنند.»

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.