صفحه اصلی / خسارت پرسنل پروازی در نواحی صنعتی

خسارت پرسنل پروازی در نواحی صنعتی

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، چندی پیش بود که مدیرعامل مجتمع پارس‌جنوبی از ثروت عظیم ذخایر گاز این مجتمع خبر داد و اظهار کرد: ارزش مخزن پارس‌جنوبی معادل ١۵۵ هزار و ٩٩٢ تن طلاست. به این معنی که اگر این مقدار طلا را در کامیون‌هایی به ظرفیت ۲۰ تن بارگیری کنیم، ٧ هزار و ٨٠٠ کامیون پر از طلا خواهیم داشت که کاروانی به طول ٧٨ کیلومتر خواهد شد، اما سوال اینجاست که این ثروت عظیم برای منطقه‌ای که این ذخایر در آن قرار دارد، چه ارمغانی داشته است؟ گشت و گذار در عسلویه و ماهشهر و دیگر نواحی صنعتی جنوب کشور و حومه آن نه تنها حس ثروت در بیننده ایجاد نمی‌کند، بلکه برعکس، این نواحی تداعی‌کننده فقر هستند. به گفته کارشناسان، یکی از عواملی که موجب این وضعیت شده، اسکان ناپایدار نیروی انسانی مورد نیاز در این نواحی است و در حالی که در کشورهای دیگر منطقه شاهد شکل‌گیری شهرهای جدید و جذب سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی در نواحی ثروت‌خیز هستیم، این مناطق در ایران، هزینه‌های سنگین پرسنل تخصصی و غیرتخصصی پروازی را تحمل می‌کنند و رشد و شکوفایی مناطق اطراف نیز در این نواحی اتفاق نمی‌افتد.
اسکان پایدار در نواحی صنعتی جنوب پیگیری نشده است
یک مقام مسئول درباره شکل نگرفتن اسکان پایدار در نواحی صنعتی جنوب به «کسب‌وکار» می‌گوید: منطقه پارس‌جنوبی به عنوان قطب انرژی کشور در ابتدا طرح توسعه جامع توسعه که دربرگیرنده تمام ابعاد از جمله اسکان پرسنل باشد، نداشته و بحث اسکان پایدار در این منطقه پیگیری نشده است. حبیب‌ا… طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور افزود: آنچه عمدتا در این منطقه و برخی دیگر از مناطق مشابه، شاهد آن هستیم توسعه روستاهای حومه برای اسکان کارکنان یا انتقال پروازی پرسنل تخصصی و عمومی به این مناطق است. وی با اشاره به تجربه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس که ساخت شهرهای جدید تحت عنوان شهرهای بندری را در دستور کار قرار داده‌اند، اظهار کرد: تمرکز ما نیز باید بر ساخت شهرهای جدید در مناطق صنعتی باشد و خصوصا در برخی نواحی که ظرفیت اشتغال و سکونت پایدار دارند باید سیاست اسکان پایدار در شهرهای جدید را مد نظر قرار دهیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تامین آب مورد نیاز برای جمعیت ساکن چنین شهرهایی وجود دارد، گفت: این امکان با شیرین‌سازی آب دریا وجود دارد و در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم این کار به صورت موفق پیاده‌سازی شده است.
فرصتی که استفاده نشد و خسارت و پیامدهایی که ایجاد کرد
یک کارشناس معماری و شهرسازی نیز با بیان اینکه خسارت اسکان ناپایدار در نواحی صنعتی بر دوش اقتصاد کشور سنگینی می‌کند، به «کسب‌‌وکار» می‌گوید: اولویت اول در نواحی صنعتی جذب حداکثری نیروهای بومی و اسکان پایدار آنها در نواحی نزدیک به مناطق صنعتی است. زهرا ترانه‌یلدا با اشاره به لزوم اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی به تناسب استعدادها و ظرفیت‌های یک منطقه تصریح کرد: درباره نواحی صنعتی جنوب، ما می‌توانیم با جذب حداکثری پرسنل بومی و احداث شهرهای جدید، نیروهای بومی را از نقاط پرتراکم‌تر آن استان به این شهرها جذب کنیم و بدین ترتیب در طرح آمایش سرزمینی ضمن برطرف کردن تهدید پراکندگی و کمبود شدید جمعیت در پهنه‌های وسیع جنوب کشور، زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری به شهرهای جدیدی که در این نواحی احداث می‌شود، فراهم کنیم. این کارشناس معماری و شهرسازی در پایان با بیان اینکه انتقال پروازی پرسنل از نواحی مرکزی و پایتخت به این مناطق هزینه‌های سنگین اقتصادی و پیامدهای مخرب اجتماعی به همراه دارد، گفت: در واقع با این کار ما هم فرصت ایجاد رونق در این مناطق را از بین برده‌ایم و هم خسارات و تبعات اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده‌ایم، بنابراین با توجه به پیش‌بینی‌هایی که درباره تداوم ذخایر در این مناطق وجود دارد، باید هرچه سریع‌تر سیاست‌های اسکان و شهرسازی درباره این مناطق اصلاح شود.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.