صفحه اصلی / کرکره‌های بازار آهن پایین است

کرکره‌های بازار آهن پایین است

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، آهن یکی از مواد پایه صنعتی است که در بسیاری از صنایع به‌کار گرفته می‌شود، از صنعت ساختمان گرفته تا صنعت خودرو، اما در شرایطی که اقتصاد کشور با رکودی عجیب دست و پنجه نرم می‌کند، صنف آهن‌فروشان نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین صنف‌های بازار با شرایط سخت اقتصادی روبه‌رو است و تنها راه‌حل برون‌رفت از این حالت هم رونق اقتصادی و فعالیت و تولید در بازار است.
به عبارت بهتر، بیشتر فعالان این حوزه بیکار هستند، چراکه اصلا مصرف‌کننده نیست یا کم است.
 فقط کرکره مغازه را بالا می‌کشند که شاید خریداری گذر کند، اما همین باز بودن مغازه سبب شده که سازمان امور مالیاتی اعلام کند که شما که چراغ‌تان روشن است پس حتما کار می‌کنید و درآمدی دارید، اما گویا آمار در کشور ما معنایی ندارد.
 نه مرکز آمار کار می‌کند و نه بانک مرکزی که آمارهای اقتصادی را به صورت روزانه تهیه و به صورت هفتگی به دولت اعلام می‌کند. این آمارها در این‌طور مواقع هیچ ارزشی ندارد.
 درواقع وقتی آمارها نشان می‌دهد که این واحدهای صنفی به دلیل رکود فعالیت اقتصادی انجام ندادند که مالیات اضافه بدهند، حداقل مالیاتی درخور کارکردشان بگیرند، اما کسی توجهی نمی‌کند.
البته کارشناسان بر این باورند که افزایش دامنه واردات تاثیرات بسیار مخربی در سیستم تولیدات داخلی در حوزه آهن‌سازان با خطر افزایش دامنه بیکاری دارد زیرا با وجود حجم بالای واردات کارخانه‌داران به اجبار باید شماری از کارگران خود را برای ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه اخراج کنند. در حال حاضر بسیاری از فعالان این صنف کار خود را تعطیل کرده و در حال حاضر فقط با یک تلفن همراه کار می‌کنند چون دیگر نیازی نیست که هزینه مالیات و دیگر هزینه‌های جاری را بپردازند؛ بنابراین اکثرا به واسطه‌گری روی آورده‌اند.
درواقع تا زمانی که ساختمان‌سازی در رکود است، همه صنوف مربوط به این کار، محصولات‌شان روی دست‌شان می‌ماند. همانطور که همین حالا هم این مساله رخ داده است. درواقع رکود تا داخل گوشت و پوست صنف‌های مختلف رخنه کرده و جالب اینجاست که آنها فقط می‌خواهند از رکود خلاص شوند و عطای رونق را به لقایش بخشیده‌اند، اما متاسفانه رکود زندگی همه را تحت‌الشعاع قرار داده است.باید در نظر داشت صنعت اولی که تحت تاثیر ساخت‌وساز قرار می گیرد، آهن‌فروش است.
تعطیلی کار و کاسبی بسیاری از فعالان باسابقه بازار آهن
حبیب‌ا… بشارتی، رئیس اتحادیه آهن‌سازان

رکودی که اقتصاد کشور را در بر گرفته است، باعث کسادی بازار در تمام بخش‌ها و صنوف شده و این در حالیست که بازار آهن نیز تحت‌تاثیر همین موضوع دو سال است که در رکود به سر می‌برد و از طرف دیگر به دلیل وابستگی بازار آهن به بخش ساخت‌و‌ساز دوچندان تحت‌تاثیر رکود است. بنابراین این خواب دو ساله اتفاقات و مشکلات بسیاری را در بازار آهن به وجود آورده است و از طرفی موجب ایجاد کسادی در بازار آهن‌سازان شده و از سوی دیگر اکثر تولیدکنندگان این صنف در وضعیت تعطیلی قرار گرفته‌اند، چراکه بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان با ساختمان‌سازان به فعالیت پرداخته‌اند و تولیدات آنها برای ساختمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته که این امر موجب کاهش ساخت‌و‌ساز در کشور و سبب ایجاد کسادی در بازار شده است. این روزها در بازار آهن مشاهده می‌کنیم که بسیاری از فعالان باسابقه با تعطیلی کار و کاسبی خود به فعالیت در دیگر صنوف مشغول شده‌اند و عطای بازار آهن را به لقای آن بخشیده‌اند. آهن‌فروشان در مقایسه با دیگر صنوف وضعیت حادتری دارند، چراکه قسمت‌های عمده اصناف و بازار به یکدیگر متصل بوده و هنگامی که یک جزء آن دچار مشکل شود، می‌تواند بر بخش‌های دیگر تاثیر بگذارد و فعالیت آهن‌سازان ارتباط مستقیم با ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی دارد. متاسفانه این بخش از اقتصاد کشور در چند سال اخیر راکد بوده و امید می‌رود با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های مناسب یخ رکود حاکم بر اقتصاد کشور شکسته و بازار ساخت‌وساز مجدد در مسیر رونق و شکوفایی گام بردارد. خروج نقدینگی ناشی از کاهش سود بانکی خواهی‌نخواهی به سمت سایر بازارها مانند بازار مسکن سرازیر می‌شود. بدون شک هدایت نقدینگی بانک‌ها به سمت بازار مسکن نویدبخش رونق و شکوفایی در این بازار خواهد بود. بازار مسکن در ایران موتور محرک اقتصاد کشور است زیرا صنعت ساختمان یکی از صنایع زیربنایی در ایران به حساب می‌آید که گردش چرخ‌های این صنعت باعث رونق صنایع بالادستی و پایین‌دستی و به تبع رونق اقتصادی کشور می‌شود.
رکود حاکم بر بازار اجازه نداد تولید کنند گان نفس بکشند
احمد زرگری، فعال بازار آهن

این روزها با گشت و ‌گذاری در بازار آهن به وضوح مشاهده می‌کنیم که خبری از فروش و معاملات نیست و آهن‌فروشان فقط برای گذران وقت و برای اینکه در فروشگاه آنها بسته نماند، به بازار می‌آیند. ماه‌ها شده که معامله‌ای در این بازار انجام نشده است و شاید فروشندگان باسابقه به دلیل روابطی که دارند، برای معدود پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازها بتوانند فروشی داشته باشند.
تولید‌کنندگان آهن نیز همانند فروشندگان در دو سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده‌اند و به‌واسطه رکودی که بر اقتصاد حاکم بود مشکلات عدیده‌ای برای این صنف به وجود آمد. مالیات، افرایش هزینه‌ها، کاهش پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها، افزایش دستمزدها و رکود حاکم بر بازار اجازه نداد تولیدکنندگان نفس بکشند و بتوانند تولید خود را به بازار بفروشند. تولیدکننده امروز و در این شرایط با مشکل واردات مواد اولیه نیز مواجه است. مواد اولیه در کشورمان وجود دارد، اما با وجود این موجودی باز هم شاهد وارداتی در این زمینه هستیم در حالی که نیازی به واردات نداریم. این مشکل هم از آنجا ناشی شده که ارگان‌ها و سازمان‌هایی که مجوز کسب‌وکارها را صادر می‌کنند، کمترین مشورتی با اتحادیه‌ها و صنف مورد نظر ندارند تا با استعلامی چند دقیقه‌ای متوجه شوند که نیازی به واردات نیست و بنابراین لازم نیست مجوزی برای واردات صادر شود، اما چنین هماهنگی‌ای وجود ندارد و ضرر هنگفت آن در نهایت به بازار، فروشنده و تولیدکننده می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.