صفحه اصلی / مطالبات گندمکاران تا پایان آبان ماه تسویه می شود

مطالبات گندمکاران تا پایان آبان ماه تسویه می شود

به گزارش کسب و کار نیوز  از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده گفت:از هفته گذشته نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به گندم­کاران پرداخت شده است.
وی با بیان این که با آغاز فصل جدید کشت و نیاز کشاورزان به نقدینگی وزارت جهاد کشاورزی تمامی تلاش خود را برای تسویه طلب گندم­کاران انجام می دهد، اظهار داشت: ما دست کشاورزان را می بوسیم و بابت این تاخیر عذر خواهی می کنیم.
بخشنده افزود: ۲۲ درصد باقیمانده طلب گندم­کاران به طور عمده مربوط به استان های سردسیر کشور است که کشت جدید آنها نیز باید زودتر از سایر استان ها و قبل از سرما انجام شود.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی حداکثر تلاش خود را انجام داده تا بتوانیم طلب گندم­کاران را از خزانه دولت و سازمان برنامه و بودجه دریافت کنیم.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از دیروز معادل ۲۶۲۰ میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و یکی دو هفته مراحل انتشار و تبدیل آن به پول طول می کشد.
وی در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز گفت: قیمت خرید تضمینی ۴۰ محصول زراعی و باغی باید هر سال تا اول مهرماه که فصل کشت است مشخص شود و از این رو وزیر جهاد کشاورزی رسما در تیرماه امسال پیشنهادش را در زمینه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دبیرخانه شورای اقتصاد مستقر در سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است.
بخشنده افزود: ما تا این هفته در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با سازمان برنامه بودجه به توافق نرسیده ایم و قرار شده قیمت های تضمینی پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به طور مستقیم در شورای اقتصاد به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و ۱۲ وزیر عضو مطرح شود و امیدوارم ظرف دو هفته آینده ما هم این قیمت ها را اعلام کنیم.
تخصیص ۴۵ درصد از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار توسعه روستایی و عشایری به بخش کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره سهم وزارت جهاد کشاورزی از ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار توسعه روستایی و عشایری گفت: در قانون اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار برای اشتغال و توسعه پایدار مناطق روستایی و عشایری از محل صنایع صندوق توسعه ملی آمده که دولت باید آیین نامه اجرایی این قانون را تصویب و به استان های کشور برای اجرا ابلاغ کند.
وی افزود: بر اساس این قانون رقم ۱.۵ میلیارد دلار که معادل ۵۵۰۰ میلیارد تومان است باید با همین مقدار منابع بانک های عامل شامل بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و دو صندوق کار آفرینی امید و صندوق توسعه بخش کشاورزی تلفیق شود که جمع آن ۱۱ هزار میلیارد تومان می شود.
بخشنده با بیان اینکه نرخ سود سهم دولت صفر درصد و نرخ سود آورده بانک ها ۱۸ درصد است و تلفیق این دو ۹ درصد می شود، اظهار داشت: اما بر اساس قانون این تسهیلات باید با نرخ سود ۶ درصد در اختیار بهره برداران قرار گیرد.
وی تصریح کرد: امروز سه شنبه در آخرین جلسه کمیته فرعی کمیسیون اقتصاد دولت، آیین نامه این اعتبار نهایی شد و امیدواریم حداکثر تا هفته آینده در دولت نیز تصویب شود.
بخشنده ادامه داد: در صورتی که تغییراتی در این آیین نامه صورت نگیرد، حداقل ۴۵ درصد اعتبارات ۱۱ هزار میلیارد تومانی توسعه پایدار مناطق روستایی و عشایری به بخش کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص خواهد یافت.
وی تصریح کرد:بر اساس این آیین نامه، ۱۰ درصد نیز برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نواحی صنعتی مستقر در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شده که بخش کشاورزی نیز از آن سهم خواهد داشت.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت:در این آیین نامه آمده، اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی،معادن کوچک،ICT،خدمات و میراث فرهنگی و گردشگری در مناطق روستایی و عشایری و شهرهایی با جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر پرداخت شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.