صفحه اصلی / توقف سرمایه‌گذاری خارجی‌ در گردشگری ایران؟!

توقف سرمایه‌گذاری خارجی‌ در گردشگری ایران؟!

بعد از برجام سرمایه‌گذاران خارجی، از اروپا گرفته تا کشورهای همسایه، راهی ایران شدند تا هتل و دهکده‌ی تفریحی بسازند و سوار بر موجی شوند که با سفر گردشگران خارجی، در گوشه‌ای امن از خاورمیانه‌ی ملتهب راه افتاده بود، اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که گویا دیگر از آن سرمایه‌گذارانِ مشتاق خبری نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی فرخ‌مهر – نایب رییس جامعه هتلداران ایران – در نشستی که با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری داشت، به این موضوع اشاره کرد که از آن سرمایه‌گذاران خارجی که بعد از برجام گروه‌گروه راهی ایران شده بودند، خبری نیست و هیچکدام برای ساخت هتل در ایران دست به کار نشده‌اند.
 
به گفته او، سرمایه‌گذاران از اتریش، آلمان و چند کشور دیگر آمدند، اما نمی‌خواستند به ایران پولی بیاورند؛ فقط می‌خواستند آموزش بدهند و هتل‌ها را در استانداردسازی کمک کنند.
 
اما علی‌اصغر مونسان – رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری – اوضاع را به گونه‌ای دیگر تشریح می‌کند و در پاسخ به سوال ایسنا درباره این‌که آیا جریان سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری ایران متوقف شده است؟ می‌گوید: جریان سرمایه‌گذاری در گردشگری متوقف نشده اما گردشگری ایران هنوز در گام نخست است؛ هرچند اقدامات خوبی در زمینه‌ی هتل‌سازی شده، ‌ اما اگر به بخش نرم‌افزار و مارکتینگ وارد شویم و تعداد گردشگران را افزایش دهیم، علی‌القاعده طرح‌های گردشگری هم برای سرمایه‌گذاران توجیه بیشتری پیدا می‌کند. هرجا هم که سود و رونق باشد، علاقمندانی برای سرمایه‌گذاری از خارج و داخل پیدا می‌شوند.
 
او ادامه داد: دولت از سرمایه‌گذاری داخلی با ارائه تسهیلات با نرخ سود مناسب حمایت خوبی داشته، اگرچه همکاری و سرعت عملیات بانک‌ها باید بیشتر شود تا جذب بیشتری اتفاق افتاد.
 
معاون رییس‌جمهور در واکنش به اظهارات هتلداران درباره جذب نشدن سرمایه‌های خارجی در گردشگری، اظهار کرد: کسی صحبت از توقف جریان سرمایه‌گذاری نکرده است. سرمایه‌گذار خارجی متناسب با همه بخش‌های کشور اقدام می‌کند. به هر حال ما گرفتاری‌هایی در حوزه تحریم و تعاملات بانکی داریم که اثرگذار بوده، اما با اقدامات اخیر دولت و تبادلات بانکی که هر روز افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاری خارجی نیز رونق پیدا می‌کند.
 
پیش‌تر علیرضا خائف ـ عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران ـ با اشاره به حضور نداشتن سرمایه‌گذاران خارجی در بازار گردشگری ایران، گفته بود: برخی سرمایه‌گذاران خارجی از ورود به بازار ایران می‌ترسند، چراکه تضمینی برای ضمانت سرمایه‌ی آن‌ها وجود ندارد.
 
در ایران بعد از برجام دو گردهمایی یکی در سطح رییس‌جمهور و دیگری با حضور رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ابهام‌زدایی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد که هنوز دستاورد آنها مشخص نشده است.
 
یکی از سرمایه‌گذاران فرانسوی که پس از برجام حضورش را در ایران رسمی کرد نیز پیش‌تر گفته بود؛ به واسطه شریک ایرانی‌اش که پای کار بود، موفق شد در کشور ما اقداماتی انجام دهد،   هرچند این سرمایه‌گذار فرانسوی نیز تا کنون برای اجرای پروژه‌هایش در ایران سرمایه‌ی مادی به میدان نیاورده، اما برجام امیدهایی را در آن‌ها ایجاد کرده بود که برای ساخت ۱۰۰ هتل در ایران برنامه‌ریزی کنند که از اجرای آن پروژه هم خبری نیست.
 
از طرفی سرمایه‌گذارانی از آلمان، ترکیه، فرانسه و ایتالیا نیز توافق‌هایی در سطح وزارتخانه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران برای ساخت هتل در یک دوره زمانی مشخص داشتند و سرمایه‌گذارانی از کویت و قطر نیز گروه‌های ارزیابی را به بازار ایران راهی کرده بودند که تا کنون از هیچ یک خبری نشده و کلنگی به دست آن‌ها بر زمین کوبیده نشده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.