صفحه اصلی / افزایش تردد زائران در مهران

افزایش تردد زائران در مهران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، مثل سالهای گذشته خیل عظیم عاشقان اباعبدالله خود را برای برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی آماده کرده و برای عزیمت به عتبات عالیات عازم مناطق مرزی می شوند.

در این میان آمارها نشان می دهد که حجم بالایی از زائران برای عزیمت به کشور عراق، مثل سالهای گذشته مرز مهران را برای تردد برگزیده اند. بر اساس نظرسنجی بیش از ۷۰ درصد زائران مراسم پیاده روی  اربعین مرز مهران را برای سفر به عراق انتخاب کرده اند.

اینکه عزاداران‌حسینی مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب می کنند دلایل مختلفی دارد. استان ایلام به عنوان تنها استان مرزی یک دست شیعه نشین  کشور است که مرز مشترک با عراق دارد. از مرز مهران که خارج شوید تا خود کربلا و نجف، تمام شهر ها و روستاها نیز شیعه نشین بوده و همین امر بیشترین ضریب امنیت را برای زوار فراهم می کند تا با امنیت بیشتری در این مراسم شرکت کنند.

 مرز مهران به عنوان امن ترین و نزدیک ترین مرز زمینی کشور، دروازه عتبات عالیات شناخته شده است فاصله این مرز تا کربلا تنها ۲۸۰ کیلومتر است و همین کوتاهی مسیر از مهمترین امتیازات این منطقه مرزی نسبت به سایر مرزهای مجاور کشور عراق است. از این رو می توان از طریق مهران مستقیما در کمترین زمان به نجف، یعنی نقطه آغاز راهپیمایی اربعین رفت و از آنجا به راحتی عازم کربلا شد.

خانه های مردم بیت الحسین شد

استراحتگاه های متعددی که برای زائران حسینی در ایلام ‌و به خصوص شهر مهران در نظر گرفته شده نیز از دیگر امتیازات این مرز است. مردم مهمان نواز  استان ایلام به دلیل ارادت خاصی که به سالار شهیدان دارند، در این ایام خانه های خود را اکثرا رایگان در اختیار زوار قرار می دهند. البته استراحتگاه های متعدد و مساجد و مدارسی هم برای اسکان زائران در نظر گرفته شده تا با آسودگی و بدون هیچ دغدغه ای برای سکونت در این مراسم حاضر شوند.

اما آنچه بیش از همه سبب جذب عاشقان حسینی به سمت استان ایلام و مرز مهران شده است، عشق و ارادت خالصانه به اباعبداله الحسین است که در دل تک تک مردم ایلام جای دارد. از بدو ‌ورود به این دیار رفتار صمیمانه، مهمان نوازی و مواجهه دوستانه و برادرانه مردم ایلام سبب می شود که زائران که از نقاط دور و نزدیک امده اند، احساس غربت نکنند و رنج سفر برایشان آسان شود.

مهمان نوازی ایلامی ها

کسانی که در سالهای گذشته از مرز مهران به عراق عزیمت کرده اند، از دست و دل بازی و سخاوت بی نظیر مردم ایلام خاطره ها دارند وکمتر کسی را می توان یافت که گلایه ای از مهمان نوازی مردم این استان داشته باشد.

امسال بیش از ۲۰۰ موکب در استان ایلام ‌برای خدمت رسانی و پذیرایی از زوار در نظر گرفته شده و با تقویت نقاط قوت و تلاش برای حذف نقاط ضعف و کاستی های سالهای گذشته تلاش شده تا زمینه آسایش و امنیت هرچه بیشتر مردم فراهم شود.

هرکس که حتی یک بار به این استان سفر کرده باشد، مهمان نوازی و برخورد صمیمانه ایلامی ها را تجربه کرده و ترجیح می دهد از مرز مهران برای سفر به کربلا تردد کند. اکنون وقت آن رسیده که مسئولان ایلامی و کشوری دست در دست هم برای رونق هرچه بیشتر این استان که تجربه سالهای گذشته نشان داده انتخاب اول زائران است، تلاش کنند تا اربعین فرصتی برای شناساندن ارادت مردم ایلام به عاشقان اهل بیت گردد.

ایلام هر ساله افتخار میزبانی عاشقانی را دارد که مایه سرافرازی و سربلندی این سرزمین هستند که حضور آنها در این سرزمین مایه برکت برای استان ما می شود که چنین  شور حسینی را در استان به وجود می آورند.

 این روزها مردم استان ایلام در تکاپو و تلاش هستند که شرایط مطلوب و مناسبی را برای عزاداران و زائران که در گوشه و کنار کشور ایران اسلامی حضور می آورند تا از طریق مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات مشرف شوند و در اربعین حسینی حضور داشته باشند زائرینی که خالصانه آمده اند تا عشق و ارادت خود را نسبت به سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) نشان دهند.

با توجه به این که به اربعین حسینی روزبه روز نزدیک تر می شویم و سیل عاشقان حسینی هم اکنون خود را آماده خدمت رسانی به زائرین حسینی می کنند.

با توجه به این که در این ایام ادارات نهادها سازمان ها و ارگان ها هر کدام دست به دست هم داده تا هر کدام به نحو شرایط خود در جهت خدمات رسانی به زائرین ارائه خدمت کنند همچنین کمک های مردمی و حضور مسئولان و فراهم کردن امکانات لازم برای زا یرین به تناسب جمعیت بیشتر می شود.

خدمات دهی اوقاف در بخش های مختلف

سازمان اداره اوقاف و امور خیریه از سازمان های است که اعلام آمادگی خود را در جهت خدمات رسانی به زائرین کرده است و با برپایی مواکب  و اعزام مبلغین در مسیر منتهی به مرز مهران و حتی نیز در مرز مهران و حتی در مرز عراق به زائرین خدمات ارائه می دهند.

حجت الاسلام حسن شهیدی مدیر کل  اوقاف و امور خیریه استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه در طی چند سال گذشته در بحث اربعین و خدمات رسانی به زائرین اربعین فعالیت های را در این راستا داشته است و در طی دو سال گذشته در مناطق نجف، کاظمین و کربلا از محل موقوفاتی که مردم داشتند در این راستا خدمات رسانی کرده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته سازمان اداره اوقاف و امور خیریه بیش از ۳ میلیارد تومان در خصوص اربعین خدمات رسانی داشته است در سال جاری نیز این سازمان در بحث اربعین برنامه های در این راستا نیز دارد سازمان اوقاف در راستای اجرای نیت واقفین در مرز مهران، شلمچه، چزابه و همچنین مرز خسروی در این نقاط مواکبی را برپا کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت:  اداره کل اوقاف استان ها در مسیر نرسیده به پایانه مرزی مهران نیز در حال برپایی موکب می باشند که در پنجم آبان ماه شروع به خدمات رسانی می کنند همچنین  زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع برای برپایی مواکب اداره کل اوقاف و امور خیریه در پایانه مرزی مهران در جهت ارائه خدمات و پذیرایی از زوار اربعین حسینی در مرز مهران برپا شده است که تمامی مواکب سازمان های اوقاف وامور خیریه استان های معین در این نقاط برپا خواهد شد.

حسینیه ها مساجد استان ایلام آماده اسکان زائران اباعبدالله الحسین(ع)

شهیدی بیان داشت: همچنین ادارات اوقاف استان های معین بنا به شرایط خود هر کدام از نظر خدمات دهی بهتر و قوی تری هستند خدمات این سازمان های اوقاف هم در مرز مهران و هم در مرز عراق به زائرین نیز خدمات دهی می دهند.

شهیدی عنوان کرد: با توجه به این که سازمان اوقاف و امور خیریه عضو کمیته ۴ گانه است در این راستا اعزام مبلغان روحانی تبلیغی به مرز مهران را نیز در دستور کار داشته است که در سال گذشته ۹۰ درصد روحانیون اعزامی به نقاط مرزی از سوی ادارات اوقاف بوده است.

وی با اشاره به این که در سال گذشته حدود یک هزار و ۶۰۰ روحانی را در خصوص اربعین حسینی در مواکب مرز مهران تا کربلا در جهت خدمات رسانی به زوار اباعبدالله الحسین(ع) خدمات ارائه داده اند، گفت:  ۱۲۰ روحانی و طلبه در مواکب مسیر منتهی به مرز پایانه مرزی مهران در امر خدمت رسانی مشارکت داشته اند.

وی نیز از اعزام ۵۰ مبلغ روحانی به مرز مهران خبر داد و گفت: این مبلغان با برپایی نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات شرعی به زائرین و دیگر فعالیت ها در این جهت ارائه خدمت می کنند همچنین در این راستا آموزش های لازم به مبلغان ارائه شده که به نحو مطلوب به فعالیت های تبلیغی بپردازند.

وی ادامه داد: حسینیه ها مساجد استان ایلام از جمله مناطقی هستند که در خصوص اسکان زائران اباعبدالله الحسین(ع) در استان ایلام تدارک دیده شده است.

تردد فقط با ویزا

سرهنگ یدالله شرفی جانشین مرزبانی ایلام گفت: ترددها در آرامش و امنیت بیش از پیش شده است.

 وی تصریح کرد: کنترل بازرسی مرزبانان با دقت صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: هیچ کس بدون روادید از مرز خارج نمی شود.

وی گفت: از تردد زائرینی که بدون ویزا قصد سفر دارند جلوگیری به عمل می آید.

 جاده های استان ایلام  کوهستانی و پرپیچ وخم  هستند

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه ایلام  در گفتگو با خبرنگار مهر  گفت: جاده های استان ایلام  کوهستانی و پرپیچ وخم  هستند و رانندگان باید صبر و حوصله داشته باشند و با آرامش رانندگی کنند و هرکجا احساس خستگی کردند باید استراحت نمایند و از ارتکاب تخلفات حادثه ساز مانند سرعت ، سبقت ، انحراف به چپ ، استفاده از موبایل و صحبت کردن با سرنشینان بپرهیزند تا انشاالله سفر بی خطری را تجربه کنند و  شواهد حوادث نباشم.

وی گفت : همه ساله در مسیر های راهپیمایی مکان های به نام موکب ها ( هیئت عزاداری) به صورت خودجوش جهت خدمات دهی به زائربن  بر پا می شوند مردم و  رانندگان نباید در این مکانها تجمع کنند و باعث ترافیک شوند وی از آنها  خواست تا در این محل ها تجمع ننمایند زیرا با وصف ترافیک سنگین خودروهای عبوری هر لحظه امکان حوادث جاده ای را بوجود می آورد و باید در جاهایی توقف نمایند که در جاده ها فاصله داشته باشد و از حوادث بدور باشند تا انشاالله اربعین بدون حادثه ای داشته باشیم.

استمرار فعالیت واحد های آموزشی  در ایام اربعین حسینی

حسین کلانتری معاون سیاسی و امنیتی استانداری با بیان اهمیت استمرارفعالیت واحد های آموزشی در ایام اربعین حسینی عنوان کرد: با برنامه ریزی و هماهنگی به عمل آمده از ظرفیت کامل مساجد، حسینیه ها، اماکن ورزشی ،سالن اجتماعات و نماز خانه ادارات برای اسکان زوار حسینی استفاده خواهیم کرد و تلاشمان را به کار می بریم تا حد امکان از فضاهای آموزشی که منجر به وقفه ی آموزشی مدارس شود استفاده نکنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.