صفحه اصلی / مخزن گازی پارس جنوبی ارزشی بیش از ۱۵۵ هزار تن طلا دارد

مخزن گازی پارس جنوبی ارزشی بیش از ۱۵۵ هزار تن طلا دارد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه عظمت و اهمیت ذخایر پارس جنوبی بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما مرور اطلاعات آن در نوزدهمین سالروز تاسیس مجتمع گاز پارس جنوبی کمک فراوانی به درک بهتر این منبع عجیب می‌کند، گفت: مخزن گاز پارس جنوبی با ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارای ظرفیت ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است.
وی افزود: این مخزن ۸ درصد از ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.
حسنی اظهار کرد: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل ۱۵۵ هزار و ۹۹۲ تن طلا است، یعنی اگر این مقدار طلا را درکامیون بارگیری کنیم و در هرکامیون ۲۰ تن طلا قرار گیرد، ۷ هزار و ۸۰۰ کامیون و کاروانی به طول ۷۸ کیلومترخواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را داراست.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، ادامه داد: رسیدن به این درآمد نیازمند تأسیساتی است که ارزش افزوده ایجاد کند، تبدیل گاز به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است و در حال حاضر تولید گاز این شرکت روزانه معادل ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود ۵ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: این میزان تولید زمانی مورد توجه بسیار قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت BP در سال ۲۰۱۰ موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام ، میعانات و NGL معادل ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال ۲۰۱۴ به ۳ میلیون و ۱۵۱ هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است.
حسنی گفت: در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند BP انگلیس بیشتر خواهد بود.
لازم به ذکر است که BP جزو ۵ شرکت بزرگ نفتی جهان است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد در حالی که مجتمع گاز پارس جنوبی هم‌اکنون در دوران جوانی است و در افق ۱۴۰۴، از ابتدای شروع فعالیت آن، تنها حدود ۳۰ سال خواهد گذشت؛ این امر بدان معناست که پارس جنوبی در اوج جوانی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز دنیا محسوب می‌شود که حتی رقابت با آن آرزوی بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.