صفحه اصلی / خط ترانزیتی بین هند ـ چابهار و افغانستان بزودی راه اندازی می شود

خط ترانزیتی بین هند ـ چابهار و افغانستان بزودی راه اندازی می شود

محمد راستاد در نشست هیأت رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حمل یک محموله ترانزیتی ۱۰۰ هزار تنی از هند به افغانستان از طریق بندر چابهار انجام می شود و مقرر شده مراسم ورود نخستین کشتی هندی به این بندر با حضور سفرای هند، افغانستان و برخی مقامات کشوری و منطقه برگزار شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ایران از نظر ناوگان کشتیرانی تحت پرچم جزو ۲۰ کشور اول دنیا است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (ایمو) نیز از جایگاه مهمی برخوردار است.
راستاد اظهارداشت: هم اکنون بندر شهید رجایی در استان هرمزگان مهم‌ترین بندر تجاری ایران است و فاز سوم پایانه کانتینری این بندر با اعتباری معادل ۸۶۰ میلیارد تومان آغاز شده و تا ۳ سال اینده زیرساخت‌های آن تکمیل می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: اولویت مهم این سازمان در بندر شهید رجایی واگذاری پایانه‌های ترمینال کانتینری ۱ و ۲ این بندر به بخش خصوصی است و انعقاد قرارداد و واگذاری آن به اپراتورهای مناسب در مراحل پایانی قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: ساخت اسلکه نفتی در بندر شهید رجایی با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی در دستور کارقرار گرفته است.
وی گفت: اخیرا در جلسه‌ای که با مدیرکل بندر بوشهر برگزار شد، روند احداث اسکله‌ ترمینال کانتینری جزیره مدین بسیار خوب بود و انتظار داریم طی دو ماه آینده اولین اسکله جزیره مدین تکمیل و دسترسی مستقیم پسکرانه‌ای بندر بوشهر در این جزیره آینده خوبی را برای این بندر خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر اظهار داشت: در بندر امام خمینی طرح‌های توسعه متعددی را اجرا کردیم و در حال حاضر تمرکز روی شهر لجستیکی و توسعه پسکرانه‌های بندر امام است و آنچه که برای ما اولویت دارد این است که بتوانیم فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای و صنعتی را در پسکرانه‌های بندر امام مستقر کنیم تا توسعه همه جانبه این بندر فراهم شود.
راستاد افزود: در رابطه با بندر خرمشهر در منطقه آزاد اروند و احیای فعالیت‌های تجاری در این بندر در مقیاسی بالاتر از آن چیزی که هم‌اکنون وجود دارد مذاکرات با کشور عراق در حال انجام است تا بتوانیم براساس معاهده‌ 1975 الجزایر شاهد افتتاح مجدد دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق در این بندر باشیم که متعاقبا لایروبی اروندرود انجام و شاهد استفاده بهینه از ظرفیت‌ها بندر خرمشهر باشیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در بنادر شمالی کشور توانستیم ظرفیت‌های بسیار خوبی را در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ایجاد کنیم و در حال حاضر بندر امیرآباد بهترین بندر ساحلی دریای خزر و ۵ کشور پیرامونی این دریا است.
به گفته راستاد ، بندر امیرآباد از معدود بنادری است که توانسته پسکرانه صنعتی خود را تثبیت و شاهد شکل‌گیری صنایع تولیدی در پسکرانه بندر و مجاور اسکله‌های بندری هستیم که به عنوان مزیت رقابتی بسیار خوب محسوب می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بندر انزلی هم تقریبا طرح‌های توسعه‌ای تکمیل شده‌اند و این بندر موقعیت مناسبی دارد که امیدواریم در آینده شاهد رشد هر چه بیشتر ترافیک و فعالیت بیشتری در آن بندر باشیم.
این مقام مسئول گفت: ما به دنبال توسعه بهره‌برداری از سواحل کشور برای فعالیت‌های گردشگری هستیم به همین منظور مطالعاتی را برای تامین نیازهای گردشگری دریایی در دستور کار قرار داده ایم و نوسازی ناوگان گردشگری دریایی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.