صفحه اصلی / چرا استفاده از تلگرام برای تولید محتوا اشتباه است؟

چرا استفاده از تلگرام برای تولید محتوا اشتباه است؟

تقریباً از اواخر دهه هشتاد وبلاگستان فارسی روزبه‌روز کوچک‌تر شد و با ورود به دهه ۹۰ این شبکه‌های اجتماعی بودند که توانستند قدرت را به دست بگیرند و سهم بزرگی از ترافیک اینترنت کشور را از آن خود کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از آی مارکتر، در سه سال گذشته تلگرام و اینستاگرام این شانس را داشتند که از نفرین فیلترینگ در امان بمانند و فضای لازم برای رشد و به محبوبیت رسیدن در ایران را به دست آوردند. این دو اپلیکیشن به جرات محبوب‌ترین رسانه‌هایی هستند که تاکنون توانسته‌اند در ایران فعالیت کنند و تاثیری فراتر از رسانه‌های سنتی بر جامعه ایران داشته باشند.
طبق آمارها تلگرام بیش از ۴۰ میلیون کاربر در ایران دارد که سهم ۶۰ درصدی از ترافیک ایران را به خود اختصاص داده است. آماری که از وجود ۲۴۰ هزار کانال تلگرامی فعال و رکورد چند میلیونی ارسال پست در هر شبانه روز منتشر شده است واقعا خیره‌کننده و حیرت‌آور است. تمامی این آمارها نشان می‌دهد کاربران ایرانی چقدر تشنه به دست آوردن و انتشار آزاد اطلاعات و خواندن مطالب مختلف است.
در اینکه کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام توانسته‌اند جای خالی رسانه‌های مستقل در کشور را پر کنند شکی نیست. این اپلیکیشن‌ها نه تنها نقش پررنگی در اطلاع رسانی سریع و پخش گسترده اخبار میان کاربران ایرانی ایفا می‌کنند بلکه موجب تکان خوردن بازار دیجیتال مارکتینگ و رونق گرفتن کسب و کارهای کوچک نیز شده‌اند. با تمام تغییرات مثبتی که تلگرام و اینستاگرام در جامعه ایجاد کرده‌اند، شرایطی به وجود آمده است که ادامه آن به نابودی وب فارسی ختم خواهد شد.
تلگرام و اینستاگرام برای تولید محتوا ساخته نشده‌‌اند
اگرچه روزانه میلیون‌ها مطلب در کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام منتشر می‌‏شود، باید به این نکته توجه داشت کار اصلی آنها برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری است نه تولید محتوا آن هم از نوع متنی؛ اگر چنین کاری انجام می‎شود کاملا اشتباه است.
درست است که کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام رسانه‌های اجتماعی موفقی هستند، اما پلتفرم و ابزارهای لازم برای تولید محتوای متنی را در اختیار ندارند و نمی‌توانند مطالب را به شکلی مناسب در اختیار مخاطب قرار دهند.
چه کسی از خواندن مطالب خشک و یکنواخت کانال‌های تلگرام و عذاب دنبال کردن متن‌های تکه‌ پاره شده در اینستاگرام رضایت دارد؟ چقدر تا حالا توانسته‌اید یک پست خوب را دوباره در تلگرام پیدا کنید و به آن ارجاع دهید؟
موتورهای جستجو به محتوای منتشر شده دسترسی ندارند
هنوز هم بهترین و راحت‌ترین راه برای یافتن محتوای مورد نظرمان استفاده از موتورهای جستجو است. از میان حجم عظیم محتوای تولید و منتشر شده در تلگرام و اینستاگرام، هیچ چیز در موتورهای جستجو ایندکس نمی‏‎شود در نتیجه نمی‌توان، همچون صفحات اینترنتی، با کمک گوگل آنها را پیدا کرد و به محتوای آنها دسترسی داشت؛ این خود یکی از بزرگترین دلایل مناسب نبودن کانال‌های تلگرام و پیج‌های اینستاگرام برای تولید محتوا متنی است.
صدها نفر وقت و انرژی خود را صرف تولید محتوایی می‌کنند که فقط چند روز عمر دارد و هیچ اثری از آن در آینده باقی نمی‌ماند؛ محتوایی، که حتی اگر صد در صد هم زرد باشند، باز هم در آینده به آنها نیاز پیدا خواهیم کرد.
گویی کتابخانه‌ای که هر روز با هزاران کتاب ارزشمند پر می‏‌شود و در پایان روز همه کتاب‌ها به آتش کشیده می‌شوند!

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.