صفحه اصلی / تحریم آمریکا فروش نفت ایران به اروپا را مختل نخواهد کرد

تحریم آمریکا فروش نفت ایران به اروپا را مختل نخواهد کرد

تاکید شرکت های بزرگ معامله گر نفت بر اینکه تحریم آمریکا فروش نفت ایران به اروپا را مختل نخواهد کرد، افزایش ۹۰۰ هزار بشکه تولید نفت ایران، امکان حذف دلار از معاملات نفتی جهان، رشد برآورد اوپک از تقاضا برای نفت خود و پیش بینی «گلدمن ساکس» درباره باقی ماندن قیمت نفت در سطح بالا مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا و به نقل از رویترز، شرکت های بزرگ نفتی جهان از جمله گلنکور و ویتول معتقدند که تشدید تحریم های آمریکا علیه تهران ممکن است مشتریان نفت ایران را بترساند اما اختلالی در عرضه نفت این کشور به اروپا به وجود نخواهد آمد.
اگرچه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به برگرداندن تحریم های هسته ای ایران گرفته، اتحادیه اروپا که سال گذشته اقدام به لغو تحریم های ایران کرده و خرید نفت از ایران را از سر گرفته، بر پایبندی به توافق هسته ای تاکید کرده است.
«ایان تایلور» مدیر ارشد شرکت «ویتول» گفت: اگر ترامپ برجام را تائید نکند، این اقدام تاثیراتی به دنبال خواهد داشت، اما بعید است اروپایی ها با او همراهی کنند، بنابراین احتمالا تاثیر این اقدام محدود خواهد بود.
 
**افزایش ۹۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران
به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و منابع ثانوی این سازمان، حجم تولید نفت ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت با ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳ میلیون و ۸۲۷ هزار بشکه در روز رسیده است.
این رقم پایین تر از ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه ای است که ایران در ماه ژوئیه تولید کرده بود.
آمارهای ارائه شده از سوی دولت ایران (منابع اولیه) نشان می دهد که حجم تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر با ۳ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون و ۸۴۸ هزار بشکه در روز رسیده بود.
اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که میانگین قیمت نفت سنگین ایران در ماه سپتامبر با ۷.۳ درصد افزایش نسبت به ماه اوت، معادل ۳ دلار و ۵۷ سنت، به ۵۲ دلار و ۲۷ سنت رسید. بدین ترتیب میانگین قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۷ به ۴۹ دلا و ۶۰ سنت رسیده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷ دلار و ۱۴سنت بود.
 
**امکان حذف دلار از معاملات نفتی جهان 
سی ان بی سی به نقل از کارل ویمبرگ، اقتصاددان این شبکه تلویزیونی گفت: چین عربستان را مجبور خواهد کرد تا به جای دلار از یوآن برای فروش نفت خود استفاده کند؛ در این صورت بازارهای جهانی نفت نیز به پیروی از چین استفاده از دلار را به عنوان ارز رایج جهان در معاملات نفتی کنار بگذارند. 
به گفته ویمبرگ، اگر این تصمیم اجرایی شود، دلار آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی افزود: چین از زمانی که در میزان واردات نفت خام از آمریکا سبقت گرفته، به عنوان بازیگردان کلیدی بازار جهانی نفت تبدیل شده است.
 
**آژانس بین المللی انرژی: بازار نفت سال ۲۰۱۸ متوازن می شود
رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که عرضه و تقاضای جهانی نفت در سال آینده تا حد زیادی به توازن خواهد رسید، زیرا رشد مصرف منجر به کاهش ذخیره سازی ها در ۳ سال گذشته خواهد شد و افزایش سریع تولید را خنثی خواهد کرد.
آژانس بین المللی انرژی، با توجه به ثابت ماندن حجم تولید نفت اوپک و عادی بودن شرایط آب و هوایی، پیش بینی کرده است که قیمت نفت در سه دوره از ۴ دوره سال ۲۰۱۸ متوازن باشد.
بر اساس این گزارش، سال آینده میلادی، تقاضا برای نفت و تولید از سوی غیراوپکی ها تقریبا به یک میزان رشد خواهد کرد و این چشم انداز کلی است که احتمالا مانع از افزایش بیشتر قیمت ها خواهد شد.
 
**رشد برآورد تقاضای اوپک برای نفت خود
رویترز به نقل از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گزارش کرد؛ با توجه اینکه محدود شدن تولید نفت در سال آینده میلادی منجر به کسری عرضه خواهد شد، توافق کاهش تولید این سازمان به همراه سایر تولیدکنندگان سبب شده است که بازار از حالت اشباع خارج شود.
اوپک برآورد خود را از تقاضا برای نفت خام این سازمان در سال ۲۰۱۸ دوباره افزایش داد.
اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که بازار در زمستان با کاهش ذخایر سوخت و کاهش دما، تقویت خواهد شد و تقاضا برای تقطیرات نفتی برای مصرف گرمایشی بالاتر خواهد رفت.
این سازمان اعلام کرد که در سال آینده، جهان روزانه به ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار بشکه از نفت خام این سازمان نیاز خواهد داشت که این رقم نسبت به برآورد پیشین ۲۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
 
**گلدمن ساکس باقی ماندن قیمت نفت در سطح بالا را انتظار دارد
به گزارش رویترز، بانک آمریکایی «گلدمن ساکس» انتظار دارد که قیمت نفت خام برنت با توجه به افت سطح ذخیره سازی ها و توافق کاهش تولید اوپک، در سطح بالا باقی بماند. 
این بانک برآورد خود از قیمت نفت برای پایان سال جاری میلادی و سال ۲۰۱۸ میلادی را بدون تغییر و در سطح ۵۸ دلار اعلام کرد و گفت که انتظار دارد اوپک عرضه نفت را چنان تنظیم کند که سطح ذخیره سازی ها را کاهش دهد، اما نه آنقدر که به درآمد و سهم بازار این سازمان آسیبی وارد شود. 
 
**پیش بینی رکوردشکنی شاخص نفت برنت در پی مهار مازاد عرضه جهانی
رویترز به نقل از گری راس، بنیانگذار موسسه پیرا انرژی و رئیس بخش تحلیل نفت موسسه پلتس اعلام کرد که مازاد عرضه جهانی نفت به طور قابل توجهی کاهش یافته و منجر به رشد قیمت های این کالا شده است.
راس پیش بینی کرد که قیمت نفت خام برنت تا پایان ۲۰۱۷ میلادی از ۶۰ دلار فراتر برود و در پنج سال آینده به ۷۰ دلار برسد. 
وی گفت: با توجه به از بین رفتن مازاد عرضه نفت، دیگر شاهد نفت ۳۰ دلاری نخواهیم بود و در سال جاری میلادی دوباره رکوردشکنی جدیدی برای برنت خواهیم داشت. 
 
**اعلام آمادگی روسیه برای تامین مالی چین در خرید سهام روسنفت
به گزارش رویترز، آندری کاستین، رئیس بانک «وی تی بی» روسیه اعلام کرد که این بانک آماده است تا شرکت خصوصی «سی یی اف سی» چین را که قصد خرید ۱۴.۱۶ درصد از سهام روسنفت به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار دارد، تأمین مالی کند.
رویترز پیش تر اعلام کرده بود که چین به دنبال اخذ بیش از پنج میلیارد دلار وام از بانک «وی تی بی» است تا بخشی از این پروژه را تامین مالی کند.
 
**پیش بینی رکوردشکنی سطح ذخیره سازی نفت چین
رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی گزارش داد: چین که در سال ۲۰۱۷ میلادی با سرعتی بی سابقه در حال ساخت مخازن ذخیره سازی نفت بوده است، انتظار می رود واردات نفت خود را در سال جاری میلادی ادامه دهد و سطح ذخایر آن می تواند در ۶ ماه آینده رکوردشکنی کند. 
این کشور از سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۴ میلیارد دلار صرف ساخت ذخایر نفت خود کرده است و منابع مختلف میزان ظرفیت ذخیره‌سازی این کشور را تا یک میلیارد بشکه تخمین زده‌اند.
با در نظر گرفتن ۸۵۰ میلیون بشکه رقم برآورد شده از میزان ذخایر کنونی چین، این کشور احتمالا در شش ماه آینده به خرید ادامه می‌دهد تا ذخایرش به یک میلیارد بشکه برسد.
ذخایر نفت چین، اکنون برابر با میزان کل ذخایر نفت ژاپن و کره جنوبی است.
 
**تصمیم برزیل به افزایش تولید نفت پیش از ورود به عصر تجدیدپذیرها
رویترز به نقل از معاون وزیر انرژی برزیل گزارش داد که این کشور قصد دارد پیش از ورود جهان به عرصه انرژی های تجدیدپذیر و پیش از این که فن آوری های نوین، تقاضا برای سوخت های فسیلی را تحت تاثیر قرار دهد، اکتشاف و تولید نفت خود را افزایش دهد.
پائولو پدروسا گفت: عصر حجر به علت کمبود سنگ پایان نیافت و عصر نفت نیز به دلیل کمبود نفت پایان نمی پذیرد؛ زمانی بود که نگران باقی ماندن نفت برای نسل های آینده بودیم و باید این کالا را با احتیاط کشف و تولید می کردیم، اما اکنون خلاف این است؛ ما باید در مصرف نفت عجله کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.