چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / پوشش ۲۸ درصدی سود «نطرین» در سه ماهه‌نخست سال ۹۶

پوشش ۲۸ درصدی سود «نطرین» در سه ماهه‌نخست سال ۹۶

 

سی‌ویکمین نشست خبری یک دیدار عرضه به یک شرکت فعال در صنعت نساجی کشور یعنی عطرین نخ قم اختصاص داشت که طی آن به جایگاه نساجی در جهان و کشور، کارویژه‌های شرکت عطرین نخ قم و انواع محصولات این شرکت پرداخته شد. ضمن آنکه در این نشست گزارشی از صورت‌های مالی عطرین نخ قم ارائه و به سوالات خبرنگاران و نمایندگان شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری نیز پاسخ داده شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، شرکت عطرین نخ قم با مالکیت ۹۹.۹ درصدی حامد مقدم که در تیرماه سال ۹۳ به بهره‌برداری رسیده و در ابتدای سال ۹۴ رسما تولید محصولات خود زد را آغاز کرد، خرداد‌ماه سال جاری در نماد «نطرین» در گروه منسوجات و زیرگروه آماده‌سازی، ریسندگی نخ و پارچه‌بافی به عنوان هشتادوهفتمین شرکت در بازار دوم فرابورس ایران درج شد.

در آغاز سی‌امین نشست خبری «یک، دیدار یک عرضه» حامد مقدم رئیس هیات‌مدیره شرکت عطرین نخ قم، این شرکت را یکی از ۱۳ واحد تولیدی گروه صنعتی گلریز قم معرفی کرد و گفت: این گروه که از سال ۷۳ آغاز به کار کرده، در ۴ صنعت نساجی، پتروشیمی، کاغذسازی و بسته‌بندی در حال فعالیت است که بخشی از مالکیت آن متعلق به صنایع کاغذ پارس و مابقی آن در اختیار خانواده مقدم است.

مقدم به افتخاراتی که گروه صنعتی گلریز قم در سال‌های ۸۲ تا ۹۵ به دست آورده، اشاره کرد و ۷ دوره دریافت عنوان صادرکننده نمونه استانی، ۴ دوره برگزیده‌شدن به عنوان کارآفرین نمونه استانی، ۲ دوره انتخاب به عنوان واحد صنعتی نمونه کشوری و همچنین انتخاب‌شدن به عنوان واحد صنعت سبز استان قم را از این افتخارات برشمرد.

وی پیش از ورود به ارائه اطلاعات شرکت عطرین نخ قم با نگاهی به تاریخچه‌ صنعت نساجی، نخستین پارچه بافته شده در ایران را مربوط به ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح عنوان کرد و افزود: نساجی و پوشاک از صنایعی است که حجم عمده‌ای از تجارت و بازرگانی را در بازارهای جهانی و ایران به خود اختصاص داده به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی ۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری صنعت را به خود اختصاص داده است.

 وی سهم این صنعت را در تولید ناخالص ملی حدود ۱۴ درصد عنوان کرد و افزود: صنعت نساجی از نظر اشتغال بعد از صنعت نفت بیشترین سهم را در کشور در اختیار دارد که بر اساس آمارها، میزان اشتغالی که این صنعت ایجاد می‌کند، ۱۲ درصد از کل صنایع است.

مقدم در ادامه، گزارشی از سرانه مصرف نخ فیلامنتی یعنی نخی که ترکیبی از رشته‌های نازکی است که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند، ارائه کرد و توضیح داد: ۵ کشور آمریکا، آلمان، ترکیه، ژاپن و چین به ترتیب بیشترین مصرف نخ‌های فیلامنتی را در اختیار دارند و متوسط سرانه مصرف این نخ در دنیا به ازای هر نفر ۵.۹ کیلوگرم در سال است؛ این در حالی است که سرانه مصرف نخ در ایران به ازای هر نفر ۱.۶ کیلوگرم معادل ۲۷ درصد میانگین دنیاست که به دلیل این شکاف قابل توجه، پتانسیل‌های بسیار بالایی برای رشد مصرف نخ فلامنتی در کشور وجود دارد.

متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت  از نظر ظرفیت تولید در میان رقبا

رئیس هیات‌مدیره عطرین نخ قم این شرکت را بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین شرکت از نظر ظرفیت تولید و طیف وسیع محصولات نسبت به رقبای داخلی دانست و یکی از مزایای این شرکت را تابندگی کمترین ضخامت مرسوم نخ معادل ۴۰ دنیر تا بیشترین آن معادل ۷۰۰ دنیر عنوان کرد که به گفته وی این مزیت، توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را افزایش داده است.

مقدم همچنین تولید محصولات خاص و انحصاری، بهره‌برداری از ماشین‌آلات روز اروپایی و دارا بودن گواهینامه‌های ISO 9001، ISO 14001، OHSAS 18001، IMS را از توانایی‌ها و مزیت‌های مهم این شرکت دانست.

وی با اشاره به اینکه تولیدات ما مواد اولیه بیش از ۲۱ مورد از محصولات نساجی را تامین می‌کند، درباره موادی که خود عطرین نخ برای تولید محصولاتش به کار می‌برد، گفت که مواد اولیه اصلی در این شرکت انواع نخ‌های یکسره پلی‌استر است و افزود: کامل بودن زنجیره تامین پلی‌استر در کشور و ظرفیت‌های بالایی که با تکنولوژی مدرن در سال‌های اخیر برای تولید انواع نخ‌ها به عنوان مواد اولیه ایجادشده، قدرت انتخاب و چانه‌زنی این شرکت را در تامین مواد اولیه بالا برده تا حدی که وابستگی به منابع خارجی را از بین می‌برد.

مقدم به وجود ارتباطات قوی میان شرکت و شرق آسیا تاکید کرد و گفت: بدون شک توانایی تهیه مواد اولیه از کشورهای این منطقه را داریم اما با توجه به شرایط ارزی کنونی، بیش از ۹۰ درصد از مواد اولیه را از داخل کشور تامین می‌کنیم.

به گفته رئیس هیات‌مدیره عطرین نخ قم، حضور متعدد در نمایشگاه‌های داخلی (ایران تکس ۹۴، ۹۵، ۹۶) و نمایشگاه‌های خارجی (ترکیه و هند و …) باعث شده محصولات این شرکت به عنوان یک برند خوش‌نام در بازارهای نساجی داخلی و خارجی شناخته شود.

 

۴۳۶ میلیارد ریال؛ فروش خالص «نطرین» در سال گذشته

در بخش ارائه صورت‌های مالی شرکت عطرین نخ قم، احسان صابری مدیر مالی و نایب‌رئیس هیات‌مدیره این شرکت، فروش خالص سال ۹۵ نطرین را ۴۳۶ میلیارد و ۷۴۹ میلیون ریال و پیش‌بینی فروش خالص را برای سال ۹۶ رقم ۴۹۶ میلیارد و ۸۷۲ میلیون ریال اعلام کرد که در سه‌ماهه نخست سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۶، بیش از ۱۲۶ میلیارد ریال یعنی ۲۵ درصد را تحقق بخشیده است.

صابری با بیان اینکه سود خالص عطرین نخ در سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد ریال بوده، افزود: این سود برای سال ۹۶ بیش از ۵۹ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که شرکت در سه‌ماهه نخست سال مالی موفق شده ۲۸ درصد آن را پوشش دهد.

 

تمرکز بر فروش داخلی

در بخش دیگری از این نشست خبری، رئیس هیات‌مدیره شرکت ۱۰۰ میلیارد ریالی عطرین نخ قم در پاسخ به سوالی در خصوص میزان صادرات این شرکت گفت: استراتژی گروه صنعتی گلریز در مجموع مبتنی بر صادرات است و دفاتر فعالی خارج از کشور دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی کشور، بازار داخلی از نظر ارزش افزوده حاصل از فروش، توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به صادرات دارد.

وی در همین زمینه اضافه کرد: البته برای حفظ تعاملاتمان با کشورهای دیگر ۸ تا ۹ درصد تولیدات را به کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) از جمله آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان و همچنین کشورهای بلوک شرق صادر می‌کنیم.

وی در پایان به برنامه افزایش سرمایه در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در عطرین نخ از ۸۵ درصد از ظرفیت تولید استفاده می‌شود که برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید به بیش از ۹۰ درصد تا پایان سال ۹۷ صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.