چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / لزوم استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند

لزوم استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، سی و پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور استاندار جدید قزوین، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی، جمعی از معاونان و فرمانداران استان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین با بیان اینکه در استان با دو نوع مدل رفتاری مواجه هستیم، عنوان کرد: اولین مدل رفتاری شرایط جوی سالانه است که قابل پیش‌بینی نیست بطوریکه بعضی از سال‌ها پر باران و بعضی دیگر کم باران هستند. اما مدل رفتاری دوم که کاملاً قابل پیش بینی است کاهش منابع آبی استان در آینده می‌باشد که باید با برنامه‌ریزی مدون، دقیق و مدیریت مصرف از بروز بحران در آینده نزدیک جلوگیری به عمل آوریم.
وی حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای، استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند با اولویت اجرا برای مصرف‌کنندگان عمده منابع آبی را از راهکارهای پیش رو جهت مدیریت مصرف آب برشمرد و افزود: با توجه به قیمت تمام شده آب بایستی قیمت براساس تفکیک مصرف‌کنندگان تعیین شود.
 استاندار قزوین تصریح کرد: از سوی دیگر باید تمامی چاه‌های فاقد پروانه فرم یک با هدف احیاء دشت قزوین تعیین تکلیف شود.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم حمید پویا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین نیز با اشاره به میزان بارندگی در سال آبی گذشته، عنوان کرد: میزان بارندگی در سال گذشته ۳۲۴ میلیمتر بوده است که این میزان بارندگی نسبت به سال قبل ۱۱.۶ درصد کاهش داشته اما این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۲.۳ درصد افزایش بارندگی در استان را نشان می‌دهد.
وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: حجم ذخیره مفید در سد طالقان در حال حاضر ۱۹۵ میلیون مترمکعب است و این در حالی است که در سال آبی گذشته به دلیل بارندگی‌های مناسب در این زمان برابر ۲۰۴ میلیون مترمکعب بود و حجم آب انتقالی از سد طالقان به میزان ۲۶۵ میلیون متر مکعب جهت انجام کشاورزی در شبکه دشت قزوین رها سازی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به چالش‌های فرا روی بخش آب استان کاهش آورد سالانه رودخانه‌های استان به خصوص در حوزه مرکزی به دلائل مختلف، بخصوص استفاده بی رویه استان های بالا دست از منابع آبی را یکی از مهمترین مشکلات پیش روی مدیریت منابع آب استان برشمرد.
انسداد ۱۷۲۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین
پویا میزان تغذیه مصنوعی در سال آبی گذشته را ۴۶ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: افزایش جمعیت در محدوده دشت قزوین و لزوم ایجاد اشتغال و درآمد برای افراد و همچنین وجود اراضی مستعد فراوان در دشت قزوین جهت کشاورزی که منجر به حفر چاه‌های غیر مجاز در این محدوده می‌شود نیز بخش دیگری از عوامل چالش زا بخش آب استان قزوین است.
وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی ۹۳ تاکنون هزار و ۷۲۲ حلقه‌ چاه غیرمجاز پلمپ و مسلوب المنفعه شده و از اضافه برداشت ۲۴۳ حلقه چاه مجاز نیز جلوگیری به عمل آمده است.
کاهش افت آب‌های زیرزمینی دشت قزوین/ صرفه‌جویی ۳۲۱ میلیون مترمکعبی آب در استان
پویا تصریح کرد: با انجام این اقدامات حدود ۳۲۱ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیر زمینی حفظ شده است و باعث گردیده تا شاهد کاهش افت آب‌های زیرزمینی در دشت وسیع قزوین باشیم بطوریکه میزان افت از ۱۶۸ سانتیمتر در سال آبی ۹۴-۹۳ به حدود ۸۰ سانتیمتر در سال آبی ۹۶-۹۵ رسیده است و این خود گواه اثر بخشی اقدامات صورت گرفته در بخش مدیریت منابع آب استان است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.