صفحه اصلی / گام‌های بلند ایران برای توسعه انرژی‌های نو

گام‌های بلند ایران برای توسعه انرژی‌های نو

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون), مجید بوجارزاده بر استفاده از لوازم گازسوز استاندارد و توجه ویژه به برچسب انرژی نصب شده روی این لوازم تاکید و افزود: مشترکان باید از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز بپرهیزند و از نیروهای متخصص برای نصب وسایل گازسوز استفاده کنند.در سال‌های اخیر در حوزه توسعه انرژی‌های پاک در کشور قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است، قدم‌هایی که از چشمان تیزبین آژانس بین المللی انرژی نیز دورنمانده و باعث شد تا در گزارش اخیر این سازمان، ایران فعال‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه توسعه انرژی‌های نو لقب بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، در حال حاضر کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور ۷۷ هزار مگاوات می‌رسد که از این میزان حدود ۴۰۰ مگاوات آن مربوط به انرژی‌های نو بوده و بیش از ۶۰ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است.
آمارها نشان می‌دهد سهم انرژی‌های پاک در کشور حدود ۶ درصد (با احتساب نیروگاه‌های برق آبی) از کل تولید برق در کشور را در بر می‌گیرد و حدود ۹۰ درصد از نیروگاه‌های تولید برق کشور، حرارتی است که از این میان بیش از ۹۰ درصد از سوخت مصرفی آن‌ها از گاز تأمین می‌شود.
این در حالی است براساس برآوردهای کارشناسان صنعت برق و انرژی، ایران در طول یک سال خورشیدی دارای بیش از ۳۰۰ روز آفتابی یا به عبارت دیگر، به طور متوسط دارای حدود ۲۸۰۰ ساعت خورشیدی است؛ امری که سرمایه گذاری در آن می‌تواند زمینه ساز تحولی بنیادی در اقتصاد انرژی کشور و البته زدودن چهره آلودگی از شهرهای ایران از جمله شهرهای تهران، خوزستان، مشهد و … باشد.
فراموش نکنیم کشور آلمان با دارا بودن کمتراز نیمی از روزهای آفتابی ایران، هم اکنون بیش از ۷۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده خورشیدی دارد.
نباید از نظر دور داشت که ایران از جمله معدود کشورهای دنیاست که دارای شدت انرژی بالاتر از سطح متوسط جهانی است و متأسفانه بابت این شدت مصرف انرژی سالانه میلیون‌ها دلار هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی پرداخت می‌کند.
متأسفانه آمارها نشان می‌دهد ایران از نظر شدت مصرف انرژی، ۲.۵ برابر متوسط جهانی و ۱۰ برابر کشورهای اروپایی شدت مصرف انرژی دارد.
به همین خاطر به نظر می‌رسد توسعه انرژی‌های نو در کشور می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات مربوط به اقتصاد انرژی و مشکلات اجتماعی و بهداشتی مؤثر باشد. خوشبختانه دولت در سال‌های اخیر این امر مهم را درک کرده و با پیوستن به توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، عملاً گام بزرگی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و تعهدات جهانی خود برداشت.
گزارش‌ها حاکی از این است، وزارت نیرو برنامه دارد در راستای اجرای تعهدات کشور در توافقنامه پاریس و اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه ششم توسعه، در ۵ سال آینده میزان تولید برق از انرژی‌های نو در کشور را به حدود ۵۰۰۰ مگاوات و سهم انرژی‌های پاک (با احتساب انرژی برق آبی) در سبد انرژی کشور را تا پایان برنامه ششم به ۲۶ هزار مگاوات برساند.
جالب اینکه در قالب اجرای همین سیاست‌ها، اخیراً این وزارتخانه قراردادی را با یک شرکت انگلیسی برای تولید حدود ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در یکی از استان‌های جنوبی کشور امضا کرد که در صورت ساخت، در نوع خود می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان لقب گیرد.
همچنین چند وقت پیش بود که اعلام شد یک شرکت نروژی قراردادی برای ساخت یک نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی خورشیدی با ایران امضا کرده که قابلیت افزایش تا ۵۰۰ مگاوات را دارد.
 همچنین قرار است در طی ۱۰ سال آینده یک شرکت ایتالیایی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار اقدام به ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰۰ مگاواتی در ایران کند؛ نیروگاهی که اگر احداث شود می‌تواند بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور لقب گیرد.
در بخش انرژی‌های بادی نیز ایران در حال حاضر دارای بیش از ۱۴۰ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است که عمدتاً در ۱۵ مزرعه بادی کشور تولید می‌شود. اما نا گفته نماند که به عقیده کارشناسان ایران قابلیت نصب بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد.
خوشبختانه در بخش نیروگاه‌های بادی نیز پیش بینی‌ها حاکی از این است که تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به حدود ۴۰۰۰ مگاوات برسد که این امر می‌تواند در بالا رفتن سهم انرژی‌ها نو در سبد انرژی کشور بسیار مؤثر باشد.
بنابراین به نظر می‌رسد که در حوزه توسعه انرژی‌های پاک در کشور قدم‌های بسیار بزرگی در حال برداشته شدن است، قدم‌هایی که از چشمان تیزبین آژانس بین المللی انرژی نیز دورنمانده و باعث شد تا در گزارش اخیر این سازمان، ایران فعال‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه توسعه انرژی‌ها نو لقب گیرد.
وی ضمن تاکید بر استفاده از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن منازل و محل کار، اظهار کرد: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، از راه های پیشگیری از خطر گاز منواکسید کربن است.
وی افزود: مشترکان باید هنگام نصب وسایل گاز سوز به‌ویژه بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند، همچنین دقت کافی برای پیش بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه ها و سامانه های گرمایشی نصب شده در محیط های مسکونی داشته باشند.
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، ادامه داد: سرویس کردن کامل مجموعه سامانه‌های گرمایشی مجتمع‌های مسکونی به خصوص رسوب زدایی کوره‌ها و اطمینان از سلامت مشعل‌ها و… پیش از آغاز فصل سرد، استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز ، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران میزان درجه حرارت استاندارد در منازل در فصل سرد را ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد اعلام کرد.
وی با بیان اینکه هر سال بیش از ۷۶ درصد از حوادث فوت و خفگی با گاز منواکسیدکربن مربوط به دودکش است، گفت: با آغاز فصل سرد سال بر اثر بی احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به ویژه بخاری و آّبگرمکن، تعدادی از هموطنان جان خود را به علت مسمومیت با گاز منواکسیدکربن از دست می دهند و امیدواریم مشترکان گاز با رعایت کامل اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز، زمستان آرام و بدون حادثه ای را پشت سر گذارند

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.