صفحه اصلی / صنعت ایران در تکاپوی انتقال فناوری

صنعت ایران در تکاپوی انتقال فناوری

مجتبی کاوه
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حالی آغاز به کار کرد که انتظارات و ارزیابی‌های غیر منطقی پسابرجامی جای خود را به واقع‌بینی داده و فعالان عرصه تولید و صنعت با نگاهی روشن‌تر به وضعیت مناسبات اقتصادی بین‌المللی ایران به دنبال راهکارهای عملی برای توسعه کسب‌وکارشان هستند.به گزارش کسب و کار نیوز وزیر صنعت در افتتاحیه این نمایشگاه ظرفیت‌های بخش صنعت برای افزایش تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی را مورد تاکید قرار داد و دانشگاه‌ها را به یاری بخش صنعت فراخواند. 
کارشناسان نیز معتقدند انتقال فناوری اصلی‌ترین دغدغه بخش صنعت کشور است و نمایشگاه‌ها باید علاوه بر ایجاد امکان بازدید از فناوری روز دنیا برای فعالان صنعتی ایران، زمینه‌ساز مشارکت‌های هدفمند بین صنعتگران خارجی و ایرانی در راستای انتقال فناوری 
باشند. 
سالانه ۳ میلیارد دلار ماشین‌آلات صنعتی در کشور تولید می‌شود
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در جمع خبرنگاران گفت: یک هزار و ۵۰۰ تولید‌کننده بزرگ صنعتی و ۲ هزار واحد کوچک، سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌کنند. در مجموع این واحدهای صنعتی در کشور هم‌اکنون بیش از یک میلیون تن تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌کنند. وی یادآور شد: با وجود مواد اولیه مورد نیاز صنایع و تلاش متخصصان داخلی ظرفیت‌های خوبی برای افزایش تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی در کشور فراهم شده است و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در این زمینه به صنعتگران و فعالان تجاری کمک‌های تخصصی و فنی ارائه کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرکت بیش از ۵۳۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه اظهار داشت: خوشبختانه در فضای پس از برجام شرایط مناسبی برای انجام مذاکرات تجاری، فنی و صنعتی به‌ویژه در صنایع پیچیده برای شرکت‌های داخلی فراهم شده و امروز شاهد حضور گسترده شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه بزرگ صنعتی کشور هستیم. 
قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخلی مهجور مانده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: این یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی در کشور است که شرکت‌های داخلی و خارجی به صورت گسترده آخرین دستاوردهای خود را در بخش ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات فنی خط تولید، سیستم‌های کنترل و خدمات پس از فروش عرضه کرده‌اند. 
شریعتمداری تاکید کرد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه تبادل اطلاعات و دانش فنی بین شرکت‌های داخلی و خارجی است تا زمینه انتقال دانش فنی توسط شرکت‌های خارجی صاحب برند با مشارکت شرکت‌های داخلی فراهم شود. 
وی اظهار داشت: ما برای کمک به توسعه صنعتی و اقتصادی کشور در این بخش محدودیتی اعمال نکرده‌ایم، اما امیدواریم با حمایت از تولید داخل با مشارکت شرکت‌های خارجی زمینه‌های مناسبی برای رشد و توسعه صنعتی کشور به وجود‌ آید.
وی با اشاره به قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخلی، گفت: هرچند که این قانون تاکنون به نظر مهجور مانده است، اما تمام تلاش دولت دوازدهم استفاده از ظرفیت‌های موجود و حمایت از تولید داخلی است و همکاری وزارت صنعت و نفت در حمایت از تولید داخلی بشارت‌دهنده رونق کسب‌وکار فعالان صنعتی در این بخش است. 
ضرورت حمایت دولت از مشارکت صنعتگران ایرانی و خارجی
یک کارشناس بخش صنعت نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه به «کسب‌وکار» گفت: صنعتگران ایرانی توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه نشان داده‌اند، اما با وجود تلاشی که صنعتگران ما داشته‌اند، از فناوری روز دنیا در بسیاری از رشته‌ها عقب هستیم و برای جبران این عقب‌ماندگی، دولت باید از بخش صنعت حمایت کند. هرویک یاریجانیان، با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه مثل ترکیه با حمایت‌های دولت‌های‌شان در تولید ماشین‌آلات صنعتی پیشرفت‌های بزرگی داشته‌اند، افزود: در ترکیه دولت به فعالان بخش صنعت این کشور وام لیزینگی ۱۵ ساله با نرخ سود بسیار پایین داد و آنها موفق شدند بهترین ماشین‌آلات را از آلمان وارد کنند، ولی در کشور ما نظام بانکی چنین امکانی را برای صنعتگران فراهم نمی‌کند و دولت هم تاکنون نتوانسته نظام بانکی را به تحرک جدی در این حوزه وادار کند. این کارشناس بخش صنعت با بیان اینکه برجام فضای کار را برای مشارکت‌های برد – برد با طرف‌های خارجی بهبود بخشیده است، تصریح کرد: صنعتگران ما در برخی عرصه‌های تولید ماشین‌آلات صنعتی قابلیت بسیار زیادی برای شکوفایی و حتی صادرات دارند، اما فناوری مورد نیاز آنها باید توسط مشارکت با خارجی‌ها تامین شود. این مشارکت هم نیازمند سرمایه‌گذاری است. اگر دولت مشوق‌هایی از قبیل تسهیلات ارزان‌قیمت و معافیت‌های عوارض و مالیات را به عنوان پوشش سرمایه‌گذاری مشترک بین طرف‌های ایرانی و خارجی ارائه و فضای سیاسی را هم به همین روال دور از تنش حفظ کند، می‌توان ظرفیت‌های بالقوه ای را که در کشورمان وجود دارد، به فعل رساند. 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.