صفحه اصلی / بهره‌برداری ۶۰ درصدی از پروژه تقاطع پردیسان

بهره‌برداری ۶۰ درصدی از پروژه تقاطع پردیسان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: گسترش منطقه پردیسان طی سال‌های اخیر، اهمیت افزایش و مناسب‌سازی راه‌های دسترسی به این منطقه را دوچندان کرد، پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح پردیسان یکی از اقدامات در این راستا بود که طولانی شدن عملیات اجرایی این پروژه اعتراضات زیادی را از طرف مردم منطقه پردیسان به دنبال داشت.
همچنین قرار گرفتن استان قم در شاهراه مواصلاتی کشور، گسترش راه‌های اصلی در این استان را ضروری ساخته که در این حوزه پروژه‌های زیادی در استان قم تعریف شده است.
بررسی آخرین وضعیت پروژه‌ها در منطقه پردیسان، مسکن مهر استان قم و حوزه راه‌های استان از موضوعاتی است که حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان به آن پرداخت.
صبوری آخرین وضعیت پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان گفت: در این مورد سعی کردیم که پیش از بازگشایی مدارس این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم تا ساکنان منطقه پردیسان از پروژه استفاده کنند، اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان زمان زیادی به طول انجامید و احداث این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شد، مشکلات زیادی را برای اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان در پیش رو داشتیم.
پروژه تقاطع غیرهمسطح پردیسان یک پروژه مشارکتی بین شهرداری قم و اداره کل راه و شهرسازی استان بود و تملکات این پروژه بر عهده شهرداری است و اجرای پروژه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان قم قرار گرفت، به دلیل اینکه برخی از تملکات پروژه تقاطع پردیسان انجام نشد، پیمانکار قبلی در سال ۱۳۹۳ از پروژه خارج و در سال ۱۳۹۴ پیمانکار دیگری وارد پروژه شد.
وی در رابطه با مشکلات احداث این پروژه عنوان کرد: در اجرای پروژه تقاطع پردیسان به دو مشکل اساسی برخوردیم، نخستین مشکل در بحث پایه‌های پل بود، پیش‌بینی کرده بودیم که شمع‌ها و فونداسیون در عمق ۲۳ متری زده می‌شد، به دلیل اینکه در طی این عملیات به آب‌های جاری زیرسطحی رسیدیم، مشکلاتی برای این پروژه به وجود آمد و حدود سه ماهی معطل شدیم تا طراحی مجدد برای پایه‌ها انجام شود، طراحی پل تغییر پیدا کرد و کار دوباره آغاز شد.مشکل اساسی پروژه تقاطع پردیسان، بحث آزادسازی مسیر بود که مالکین با انتظاراتی که از شهرداری داشتند، این آزادسازی اتفاق نیفتاد، علی‌رغم اینکه شهرداری قم ماده ۹ مسیر را گرفته بود، اما آزادسازی مسیر انجام نشد و در اختیار پیمانکار قرار نگرفت، در یک سال اخیر پیمانکار بارها درخواست کرد که از پروژه برود، به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از عملیات بتونی پروژه را انجام داده بود، اما عملیات خاکی پروژه که برای پیمانکار صرفه بیشتری دارد، در اختیارش قرار نگرفته بود کار انجام نمی‌شد.
در نهایت همان قسمت‌هایی که تملکاتش انجام شده بود را به سرانجام رساندیم و لوپی که از طرف قم به سمت پردیسان است را توانستیم بازگشایی کنیم، البته هنوز بخشی از مسیر تقاطع پردیسان آزادسازی نشده است، می‌توانستیم پروژه را یک سال پیش متوقف کنیم، اما اعتقاد داریم که باید پروژه تقاطع پردیسان را حتی ناقص به بهره‌برداری برسانیم و امیدوار هستیم با کمک شهرداری، باقی‌مانده بحث آزادسازی مسیر پروژه انجام شود و بتوانیم پروژه تقاطع پردیسان را کامل کنیم.
بیشترین نیاز پروژه تقاطع پردیسان همین لوپی است که اجرا شده است و با اجرای آن بار ترافیکی دوربرگردان پردیسان کاهش پیدا می‌کند، میدان شهید آوینی را هم در پروژه تقاطع پردیسان دیده بودیم و در سال گذشته این میدان و روکش آسفالت بلوار امام صادق (ع) را انجام دادیم که این اقدام برای تکمیل پروژه تقاطع پردیسان اهمیت داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در رابطه با احداث پروژه‌های دیگر در بلوار غدیر بیان کرد: جلوی ورزشگاه یادگار امام در بلوار غدیر نیاز به روکش آسفالت داشت و امسال در این مکان به طول پنج کیلومتر روکش آسفالت انجام دادیم، این پروژه در راستای بهسازی مسیر بود و در ادامه پل ونارج را داریم که یکی از نقاط حادثه‌خیز است و در حال احداث این پل هستیم که به صورت دوقلو در کنار پل موجود ایجاد خواهد شد و این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
برای احداث تقاطع پردیسان ۲۰۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۱۰۰ هزار مترمکعب روسازی، چهار کیلومتر کانال‌کشی، سه و نیم کیلومتر جدول‌کشی، ساخت و نصب تیرهای ۱۵ و ۳۰ متری و احداث باند کندرو به طول چهار کیلومتر صورت گرفت و اکنون این پروژه با حدود ۶۰ درصد ظرفیت به بهره‌برداری رسیده است.
برای پروژه تقاطع پردیسان طی سال‌های احداث این پروژه حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، مدیران وقت شهرداری تملک موردنیاز این پروژه را در سال ۱۳۸۹ پذیرفتند و شهرداری قم باید پایبند این توافق باشد.
وی همچنین گفت: پروژه بزرگراهی قم جعفریه به طول ۴۰ کیلومتر در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، احداث این پروژه تاکنون ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشته است و قطعه نخست پروژه دو سال پیش به طول ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسید، قطعه چهارم این پروژه از جعفریه به آوه به طول چهار کیلومتر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
صبوری در مورد زمان اتمام پروژه مسکن مهر استان گفت: ۵۲۴ واحد مسکن مهر در شهر قم نیمه‌تمام است که این واحدها تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند و با تکمیل واحدها پروژه مسکن مهر در شهر قم به پایان می‌رسد، البته اتمام ۷۵۰ واحد نیمه‌تمام دیگر منوط به رسیدگی در دادگاه است و تعیین تکلیف این واحدها پس از رأی دادگاه صورت خواهد گرفت، این واحدها حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی همچنین بیان کرد: پروژه کمربندی قم به طول ۱۱۰ کیلومتر را می‌خواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم، سرمایه‌گذار مشخص شده و مطالعات مسیر هم انجام شده است، سرمایه‌گذار در حال ارائه توانمندی مالی است تا بتوانیم مجوزش را از هیئت دولت بگیریم، پروژه از کیلومتر ۱۱ اتوبان قم تهران شروع می‌شود و رینگی به طول ۱۱۰ کیلومتر را ایجاد می‌کند، اجرای پروژه حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد که با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود، اجرای پروژه برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی دارد و این بر اساس مطالعات است.
شهرها باید کمربندی داشته باشند و کمربند فعلی قم به صورت کامل دور این شهر نیست، این کمربندی از سه‌راه خرمشهر شروع می‌شود و تا میدان حضرت ولی‌عصر (عج) است که سه ضلع قم را در برگرفته است، کمربندی قم داخل خود شهر است و نیاز به یک کمربندی دیگر دور قم داریم.
افرادی که از طرف تهران می‌آیند و نمی‌خواهند وارد شهر قم شوند می‌توانند در آینده از کمربندی جدید قم استفاده کنند، احداث این کمربند در کاهش زمان سفر مسافرین تأثیر دارد و موجب می‌شود که خودروهای سنگین دیگر وارد کمربندی فعلی شهر قم نشوند. همچنین به دنبال آزادراه کردن مسیر قم سلفچگان با کمک بخش خصوصی هم هستیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.