چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / مشارکت سازمان فضایی ایران با اپسکو در ماهواره‌های کوچک و دانشجویی

مشارکت سازمان فضایی ایران با اپسکو در ماهواره‌های کوچک و دانشجویی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محسن بهرامی امروز در مراسم  روز جهانی فضا با اشاره به اینکه ایران سابقه بسیاری در نجوم داشته است ، افزود: با عضویت ایران در کمیته فعالیت های صلح آمیز سازمان ملل در سال ۱۳۳۷ ، ایران به صورت رسمی فعالیت خود را در فضای جدید این حوزه آغاز می کند.
بهرامی با اشاره به اینکه فعالیتهای بسیاری در سال های گذشته انجام شده است، گفت: پرتاب موجود زنده ، ساخت ماهواره های سینا ، امید و نوید بخشی از فعالیت های انجام شده در سال های گذشته در این حوزه است.
وی به فعالیت های فضایی انجام شده در دولت یازدهم نیز اشاره و اظهار کرد: تکمیل و آماده سازی ماهواره دوستی که در نوبت پرتاب است و در آینده نزدیک پرتاب می شود، یکی از پروژه های در دست اقدام سازمان فضایی ایران است.
رییس سازمان فضایی ایران از آماده سازی ماهواره پیام امیرکبیر خبر داد  و تاکید کرد: پروژه ماهواره ناهید ۱ نیز در پژوهشگاه فضایی در حال انجام است که در مرحله تحویل گیری قرار دارد.
وی به پیشرفت سامانه انتقال مداری اشاره کرد و افزود: این سامانه در انتقال ماهواره مدار متوسط  کاربرد دارد و همچنین ماهواره ظفر علم و صنعت نیز ساماندهی شده است و امیدواریم در سال ۹۷ برای پرتاب آماده شود.
بهرامی از تکمیل و راه اندازی مرکز فضایی قشم نیز خبر داد و گفت : مرکز کنترل ماهواره های بومی و مرکز پایش ماهواره ای زمین نیز در ماهدشت راه اندازی شده است و ما از این طریق می توانیم وقوع آتش و سیل را مشاهده کنیم و به مراجع مربوطه اطلاع دهیم.
وی به مشارکت با ماهواره عرب ست نیز اشاره و تصریح کرد: این ماهواره تا سال ۱۴۰۹ با ماهواره های بدر ۵ و ۷ که پشتیبان این ماهواره هستند خدمات پهنای باند را ارایه می کند.
رییس سازمان فضایی ایران درباره فعالیت های آینده ساز این سازمان نیز گفت: پروژه ماهواره مکعبی در حضور رییس جمهور در سال ۱۳۹۴ افتتاح و با ۲۰ تیم دانشگاهی انجام شد و در دور نخست طراحی جزئی آن به پایان رسیده و در مرحله ساخت قرار دارد  که در روز فناوری نیز آغاز دور دوم آن اعلام می شود.
وی به کار مشترک سازمان فضایی ایران با دانشگاه کاشان به عنوان مسابقه تاس واره ها  اشاره کرد و گفت: این مسابقه برای تعریف ماموریت ماهواره های مکعبی است که در روز فناوری نتیجه این مسابقه نیزاعلام می شود.
بهرامی از اتصال تلسکوپ های موجود کشور در قالب طرحی با نامه رصد گران خبر داد و تاکید کرد : این تلسکوپ ها و دو تلسکوپ مربوط به سازمان فضایی ایران و اپسکو با تجهیز به ربات به عنوان یک شبکه می توانند در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گیرد و به صورت آنلاین از این امکانات استفاده شود.
وی در ادامه سخنان خود به همکاری بین المللی با اپسکو نیز اشاره کرد و گفت : دو پروژه ماهواره کوچک و دانشجویی را با اپسکو در برنامه های خود داریم که این پروژه ها برای اجرا به دانشگاه ها واگذار می شود.
در این مراسم همچنین محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با اشاره به اهداف هفته فضایی اظهار کرد: این هفته یک هدف مهم دارد و آن ترویج علوم فضایی در جامعه علمی و اقتصادی کشور است. از اشکالات ما این است که علم فضایی را در زندگی روزمره مردم جاری نکردیم. امروزه ما هنوز نمی‌دانیم اپلیکیشن‌هایی که باید در عرصه فضایی کشور ساخته شود، چیست. همچنین از تاثیر علوم فضایی در حفاظت از محیط زیست، کشاورزی و سایر کاربردهای زندگی روزانه اطلاعی نداریم.
وی ادامه داد: کشوری که از بعد بحران در رده‌های بالایی قرار دارد و از لحاظ سیل، زلزله و خشکسالی در بحران است، باید بتواند از نقشه صنعت فضایی استفاده کند. کار ما استفاده از ماهواره‌های فضایی در این عرصه‌ها و مهم‌ترین ماموریت ما ترویج علم فضایی در اپلیکیشن‌های جامعه است.
جهرمی با بیان اینکه ساخت و پرتاب ماهواره مهم است اما مهم‌تر از آن این است که چطور از آنها استفاده کنیم، افزود: باید کاربردهای اساسی اینها را کشف کنیم. امر پژوهش اهمیت دارد اما باید کاربردهای این عرصه مشخص شود و در آن صورت امر پژوهش خود به خود شکل می‌گیرد. لازم است ما به هفته "اکتشافات جهان‌های جدید در فضا"، "اکتشاف کاربردهای جدید فضایی در جمهوری اسلامی" را اضافه کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم تدوین نقشه جامع فضایی در کشور اظهار کرد: بعد از موازی‌کاری با مشخص کردن حوزه فعالیت‌ها جلوگیری شود. همچنین رئیس‌جمهور در پیوست حکم ابلاغی وزیر ارتباطات به نیازمندی‌های حوزه فضا اشاره کرده‌اند. از جمله اینکه لازم است نقشه مدیریت بحران با استفاده از حوزه فضایی تدوین شود. بنابراین تا زمانی که اهداف مشخص نشود، پژوهش افراد تاثیری ندارد.
وی با بیان اینکه علم فضایی در اختیار کارشناسان است، خاطرنشان کرد: برای انتخاب مسیر که در سیاست‌های اجرایی ما باید شیوه صحیح اتخاذ شود و مشخص شود کاربردهای اساسی ما در حوزه فضایی چیست، هزینه و فایده ما چیست و باید چه کار کرد؟ این کار باید با دو محوریت حاکمیتی و اقتصادی صورت گیرد.
جهرمی با بیان اینکه در حال حاضر دانشمندان و نخبگان فضایی در کشور بدون مراجع بین‌المللی توانمندی ساخت ماهواره را دارند، افزود: ما از لحاظ دانش فنی و توانمندی ساخت مشکلی نداریم اما باید برنامه جامع فضایی نیز تدوین شود. در حوزه ماهواره‌های صلح‌آمیز غیردفاعی مسئولیت تام با وزارت ارتباطات است و این وزارتخانه باید سند راه صنعت فضایی داشته باشد.
تدوین پیش‌نویس قانون ملی فضایی
در این مراسم همچنین الهام امین‌ زاده – دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور شهروندی- به لزوم قانون‌گذاری ملی فضا در کشور اشاره کرد و گفت: حقوق فضا در مقایسه با حقوق هوا و دریا رشد چندانی نداشته است. طی ۱۰ سال اخیر توانایی خود را برای تدوین سند جامع قانون فضا به کار گرفتیم و امروز شاهد مهم‌ترین دستاورد حقوق ملی کشور یعنی قانون ملی فضا هستیم. حقوق فضایی اقتدار یک کشور را در عرصه بین‌المللی مشخص می‌کند.
امین‌زاده اظهار کرد: نبود یک قانون ملی در بخش فضایی ضرورت تدوین آن را دوچندان کرده  و این امر باعث شد دانشگاه تهران با همکاری سازمان فضایی نسبت به تدوین پیش‌نویس قانون ملی فضایی اقدام کند.

همچنین مطالعه کنید:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.