صفحه اصلی / ایران توانایی تامین ماشین آلات صنعت پلاستیک عراق و افغانستان را دارد

ایران توانایی تامین ماشین آلات صنعت پلاستیک عراق و افغانستان را دارد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، رضا محتشمی پور، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی شامگاه دوشنبه (سوم مهرماه) در همایش شناخت بازار صادراتی صنعت پلاستیک ایران به کشورهای افغانستان و عراق گفت: در آینده ای نزدیک عراق هم با معضل ماشین آلات چینی برای صنعت پلاستیک روبه‌رو می‌شود.
وی با اشاره به این که عراق و افغانستان دو سوم بازار صادراتی ایران را تشکیل می دهند، افزود: جنگ در این کشورها تاثیرگذار بوده است، اما روند به این شکل باقی نمی‌ماند.
رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان این که بیش از ۲۰ درصد واردات عراق در دو سال اخیر مربوط به ماشین آلات است، ادامه داد: در آینده ای نزدیک با کشوری صنعتی روبرو می شویم که سهم آن در حوزه پلاستیک هم افزایش می یابد و باید از هم اکنون برنامه ریزی درستی برای آن شرایط داشته باشد.
محتشمی پور یادآور شد: ایران در صادرات ماشین آلات صنعت پلاستیک به عراق ۱۰ درصد سهم داشته است.
وی با اشاره به این که سرمایه عمده‌ترین نیاز توسعه در چنین بازارهایی است، گفت: به منظور تداوم حضور در بازارهای صادراتی باید در پروژه های صنعتی کشور هدف حضور داشت و نسبت به آن واکنش مناسب نشان داد.
رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان این که در پنج سال گذشته صادرات مواد خام پلیمری به عراق به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده و پنج برابر رشد داشته است، تصریح کرد: باید بازار عراق را به رسمیت بشناسیم‌؛ همین شرایط در افغانستان هم هست و امیدوارم عراق و افغانستان نیز ظرفیت‌های ایران را به خوبی بشناسند.
محتشمی پور،  اطلاعات، سرمایه انسانی و سازمان متناسب با فناوری را از اجزای دیگر توسعه دانست و افزود: تنها واردات ماشین آلات نمی تواند منجر به توسعه شود.
وی با اشاره به این که واردات حجیم ماشین آلات از مقاصد مختلف بدون خدمات پس از فروش مشکلات خاص خود را دارد، گفت: ایران می‌تواند افزون بر تامین ماشین آلات، خدمات پس از فروش هم ارائه کند، در عین حال ایران سرمایه انسانی متخصص دارد.
وی با اشاره به توان متخصصان افغانی، اظهار کرد: در بخش صنعتی عراق، کارگران و متخصصان بنگلادشی فعال هستند و متاسفانه از متخصصان افغانی استفاده نشده است.
محتشمی پور افزود: ایران ۲ برابر عراق، اوره تولید و ۴۰ درصد اوره مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین ایران در بازار اوره افغانستان سهم قابل توجهی ندارد.
همایش شناخت بازارهای صادراتی صنعت پلاستیک ایران به کشورهای عراق و افغانستان شامگاه دوشنبه با حضور مدیران ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و فعالان صنعت پلاستیک ایران در ساختمان مرکزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.