صفحه اصلی / پتانسیل ارز آوری صنعت شیرینی و شکلات

پتانسیل ارز آوری صنعت شیرینی و شکلات

شایلی قرایی
صنعت شیرینی و شکلات با وجود آنکه صنعتی لوکس و فانتزی تلقی می‌شود، اما از ظرفیت‌های بالایی در زمینه اشتغالزایی و صادرات برخوردار است. مقوله صادرات در این صنعت بنا به دلایلی که بارها از آن نام برده شده، مغفول مانده است. با توجه به میزان تولید و همچنین سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این بخش، این امکان برای تولیدکنندگان در این زمینه وجود دارد که علاوه بر کار کردن روی صادرات به کشورهای دیگر زمینه‌ای ایجاد شود تا محصولات تولیدشده در ایران راهی به بازارهای جدید پیدا کنند. برای رسیدن به این مهم ضروری است در زمینه بازاریابی و بین‌المللی کردن برندهای داخلی تلاش بیشتری صورت بگیرد. از دیگر نکاتی که باید تا در این زمینه مورد توجه سیاست‌گذاران قرار بگیرد، تلاش برای فعال کردن هرچه بیشتر دیپلماسی اقتصادی است. تنش ایجادشده میان قطر و عربستان نشان داد چنانچه دیپلماسی اقتصادی کشور فعالیت بیشتری داشته باشد، دیگر نیازی نیست منتظر باشیم تنشی ایجاد شود تا از رهگذر این تنش کشور بتواند بر حجم محصولات صادراتی خود بیفزاید.
به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته یک فعال بازار، در واقع شرایط صادراتی صنعت شیرینی و شکلات در فضایی کاملا احتیاطی قرار دارد، یعنی در شرایطی که کیفیت محصولات شیرینی و شکلات به نسبت گذشته کاملا ارتقا یافته، اما در چنین شرایطی رعایت جوانب احتیاطی در عمل دست و پای صادرکنندگان را بسته است.
هم‌اکنون مشتریانی از عراق داریم که تا زمانی ‌که پول ۵ تا ۱۰ کانتینر محصول صادراتی را واریز نکنند، محصولات را صادر نمی‌کنیم. در واقع این رویه با استانداردهای صادراتی دنیا بسیار فاصله دارد، اما مجبوریم که خیلی از جوانب را رعایت کنیم و در بسیاری از مواقع خود را سانسور می‌کنیم. از سوی دیگر در تمام دنیا صادرکنندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند، به عنوان نمونه دولت‌ها با اختصاص جوایز صادراتی و حمایت‌هایی نظیر بازگرداندن هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی دست صادرکنندگان‌شان را می‌گیرند، شاید به ‌همین دلیل باشد که بسیاری از رقبای ما در نمایشگاه‌های معتبر دنیا بسیار بیشتر از تولیدکنندگان ما می‌درخشند.
آرمان خالقی، دیگر فعال صنعت شیرینی و شکلات با بیان اینکه کیفیت رمز ماندگاری کالا در بازارهای داخلی و بین‌المللی است، می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان چشم‌انداز روشنی برای افزایش تولید و توسعه صادرات این محصول در جهان ترسیم کرد.
وی با بیان اینکه افزایش تولید و توسعه صادرات این محصول غذایی به بازارهای جهانی موجب ایجاد اشتغال شده، می‌گوید: صادرات به عنوان موتور محرک اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند. از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه‌های تولیدی را قادر می‌سازد از محدودیت‌های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار دهند. به گفته خالقی، پیش از این برای ارتباط با سایر کشورها به علت وجود تحریم مانع بزرگی برای صادرات شیرینی و شکلات وجود داشت، اما امروز موانع در حال کاهش است و ایران می‌تواند در عرصه بین‌المللی با سایر کشورها رقابت کند. وی با بیان اینکه تنوع بازارهای هدف در حال افزایش است، می‌گوید: این تنوع در سال‌های آینده نیز بیشتر خواهد شد و این به نفع صادرات شیرینی و شکلات ایران هم می‌شود.
به‌طور کلی صنعت شیرینی و شکلات، از یک سو نیازمند حمایت و تسهیلات دولتی است، اما از سوی دیگر، بازاریابی صحیح برای حضور فعال این صنعت خوشمزه در بازارهای هدف جزو جدایی‌ناپذیر توسعه صادرات آن است. متاسفانه آن طور که کارشناسان و فعالان این عرصه می‌گویند، بازاریابی در این صنعت حلقه گمشده‌ای است که نیازمند افراد متخصص و آموزش‌دیده است. بازاریابی صحیح به نحوی انتظارات و خواسته‌های خریدار و نیازمند را می‌تواند برآورده کند. به هر اندازه عوامل رفع نیاز دقیق‌تر، علمی‌تر و مبتنی بر اطلاعات روز بازار باشند، امکان راضی‌سازی مخاطب و حفظ او برای دادوستدهای آینده بیشتر می‌شود.
زمینه صادرات شیرینی به خارج فراهم نیست
علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروش و کافه‌قنادی تهران

در صنف شیرینی خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که روز به روز شاهد آن هستیم، آینده بسیار درخشانی را برای این صنعت و همچنین ارزآوری آن برای کشور پیش‌بینی می‌کنیم. امروز و با شرایطی که وجود دارد، همواره تلاش شده است که تمام واحدهای اتحادیه به‌روز باشند و محصول باکیفیت تولید کنند. ایران جزو نخستین‌های تولیدکننده‌های شیرینی در جهان است و تنوع محصولات باکیفیت شیرینی ایران در هیچ جای دنیا وجود ندارد، اما با این وجود، هنوز زمینه صادرات برای تولید‌کنندگان داخلی فراهم نیست.
نمایشگاه شیرینی و شکلات چند هفته پیش برگزار شد که طی آن مراسم و در روز افتتاح نمایشگاه نیز به وزیر صنعت گفته شد که پتانسیل اعضای اتحادیه شیرینی و قنادان بسیار بالاست و واقعا توان صادرات برای ما وجود دارد، اما مشکلاتی بر سر راه تحقق این امر داریم. در حال حاضر تنوع و کیفیت شیرینی ایران قطعا در صادرات و رقابت با دیگر رقبا حرفی برای گفتن خواهد داشت و توانایی صادرات در حدی است که بتواند درآمد ارزی مطلوبی را وارد کشور کند و دولت می‌تواند روی صادرات شیرینی و شکلات ایران حساب باز کند.
در چند سال اخیر حرکت‌های موفقی در بحث تولید شیرینی در کشور صورت گرفته و کارخانه‌های صنعتی تولیدشان را متمرکز کرده و میزان تولید را افزایش داده‌اند و به واقع آمادگی کامل برای صادرات وجود دارد؛ تقاضا داریم که دولت مسیر صادرات را برای تولیدکنندگان این صنف باز کند و برنامه‌ریزی کاملی برای صادرات در نظر بگیرد. اکنون برخی واحدها به صورت مستقل و به میزان اندک صادرات دارند و برخی هم به صورت چمدانی یا از طریق شرکت‌های دیگر صادر می‌کنند، اما نیازمند برنامه‌ریزی صحیح برای صادرات هستیم، چراکه توان آن وجود دارد.
این در حالیست که در هیچ‌جای جهان این همه تنوع شیرینی وجود ندارد و حتی زمانی که رئیس اتحادیه قنادان آلمان به ایران آمد، در بازدید از قنادی‌های تهران اذعان کرد که در هیچ‌جای دنیا این همه تنوع و کیفیت نیست و ایران به واقع جزو نخستین‌های این صنعت است.
تولید با کیفیت بسیار بالایی صورت می‌گیرد
شهره ضیابخش، مسئول آموزش اتحادیه قنادان تهران

در ایران تنوع شیرینی بسیار زیاد است و همانطور که در قنادی‌های سراسر کشور مشاهده می‌شود، تولید با کیفیت بسیار بالایی صورت می‌گیرد و به جرات می‌توان گفت که شیرینی تولیدشده در کشور می‌تواند در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. به طور کلی مشابه شیرینی‌های سنتی ایران به دلیل تنوع زیاد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. تولید شیرینی در ایران با تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد و ماشین‌آلات مورد استفاده بسیار مدرن و براساس پیشرفت‌های روز دنیا تدارک دیده شده‌اند. البته این اعتقاد وجود دارد که باید تولید شیرینی‌های سنتی را حفظ کنیم و شیرینی‌های مدرن را هم در کنارش داشته باشیم.  مشکلی که متاسفانه در این صنعت وجود دارد، مشکل صادرات است. با توجه به اینکه پتانسیل و ظرفیت تولید شیرینی باکیفیت و متنوع که به واقع نیاز بازارهای بین‌المللی است، در کشور وجود دارد، اما جای خالی صادرات و ارزآوری این صنعت احساس می‌شود. اگر زمینه صادرات برای شیرینی تولیدی فراهم شود، قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.