چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سردرگمی متقاضیان مصرفی مسکن

سردرگمی متقاضیان مصرفی مسکن

مجتبی کاوه
پاییز در مقاطعی که بازار مسکن در فاز رکودی نبوده، فصل رونق معاملات مسکن محسوب می‌شده و خریداران در این فصل معمولا تصمیم خود را برای خرید خانه به سرانجام می‌رسانند، اما امسال در حالی پاییز را آغاز کرده‌ایم که متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای مسکن نمی‌توانند عامل رونق این بازار باشند.
به گزارش کسب و کار نیوز، متقاضیان سرمایه‌ای مسکن، مدت‌هاست بازدهی مورد انتظار را در بازار مسکن جستجو نمی‌کنند و پیش‌بینی نمی‌شود در مقطعی کوتاه حتی با کاهش نرخ سود سپرده، نقدینگی خود را به بازار مسکن هدایت کنند، اما سوال اینجاست که متقاضیان مصرفی یا واقعی مسکن چشم‌انداز مناسبی برای تصمیم‌گیری و خرید خانه در پاییز پیش‌رو دارند؟ کارشناسان و مسئولان هم در این مورد نظرات و اظهاراتی دارند که در جمع‌بندی نهایی تصمیم‌گیری را برای متقاضیان مصرفی آسان نمی‌کند.
تکرار وعده رونق بازار مسکن توسط مسئولان
علی چگنی، مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت بازار معاملات مسکن گفت: شاخص‌های پیش‌نگر بخش مسکن روند مثبتی را در بازار مسکن نشان می‌دهند و در صورت ادامه این روند و موفقیت بانک ‌مرکزی در کنترل نرخ بالای سود سپرده‌های ‌بانکی به عنوان یکی از عواملی که در سال‌های اخیر بر تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله بخش مسکن تاثیر منفی داشته است، شاهد آن خواهیم بود که بازار مسکن از رونق مطلوبی برخوردار شود. به گفته وی، طی دو سال اخیر حدود ۲۴۰ هزار نفر برای استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم، در بانک سپرده‌گذاری کردند و تاکنون ۲۰ هزار نفر نیز از تسهیلات این صندوق استفاده کرده‌اند. در ماه‌های اخیر روند سپرده‌گذاری در صندوق مذکور افزایش یافته است و برای تقویت توان اقتصادی متقاضیان مسکن به‌ویژه در بافت‌های ‌فرسوده شهری درصددیم تا مدت انتظار دریافت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم را به ۴ یا ۵ ماه کاهش دهیم، زمان بازپرداخت این تسهیلات را ۲۰ ساله کنیم و همزمان نرخ سود تسهیلات را یک تا ۲ درصد کاهش دهیم.
سیگنال‌های متناقض مسئولان درباره بازار مسکن
یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اظهارات مسئولان وزارت راه وشهرسازی سیگنال‌های متناقضی به متقاضیان مسکن می‌دهد، به «کسب‌وکار» گفت: پیش از این وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان ایشان درباره پیشنهاد کاهش زمان سپرده‌گذاری و افزایش طول دوره بازپرداخت صحبت کرده بودند و اکنون هم مدیرکل اقتصاد مسکن وزارتخانه همین نکته را مطرح کرده است. بهزاد احمدی افزود: این اظهارات، خریداران مصرفی (واقعی) مسکن را که معمولا در فصل پاییز وارد بازار معاملات می‌شوند، دچار تردید می‌کند و آنها در انتظار تصمیمات جدید دولت از خرید خودداری می‌کنند. وی با بیان اینکه رونقی که مد نظر مسئولان است، افزایش معاملات مصرفی مسکن و خرید و فروش واحدهای متراژپایین است، ادامه داد: افزایش قیمت مسکن در این مقطع اتفاق خوبی برای خریداران مصرفی نیست، ولی مسئولان از افزایش ۷ درصدی قیمت خبر می‌دهند. این افزایش قیمت، فاصله قدرت خرید متقاضی مصرفی و قیمت مسکن مورد نظرش را افزایش می‌دهد و چرخه معیوب تامین مالی نظام بانکی هم فعلا کمکی به پر شدن این فاصله نمی‌کند.
رشد معاملات مسکن مقطعی است
یک کارشناس دیگر بازار مسکن با بیان اینکه رشد معاملات به صورت مقطعی برخلاف تصور مسئولان نشانه بازگشت رونق نیست، به «کسب‌وکار» می‌گوید: اولا رشد معاملات در حدی نیست که بتوان به آن امید بست و ثانیا تجربه نشان داده رشد چند درصدی که در برخی مقاطع شاهد آن هستیم، در ماه‌های بعد ادامه پیدا نمی‌کند. ایرج رهبر با بیان اینکه دولت بیش از حد روی صندوق‌های پس‌انداز یکم مانور می‌دهد، افزود: تسهیلات این صندوق‌ها جوابگوی نیاز متقاضیان مصرفی مسکن نیست و طبق آمارهای موجود استقبال چندانی هم از آنها نشده است، ضمن آنکه دولت با وجود اطلاع از ناکافی بودن این تسهیلات خصوصا در کلان‌شهرها، برنامه خود را برای افزایش سقف این تسهیلات اعلام نکرده است. وی تصریح کرد: رونق بازار مسکن نیازمند برنامه ویژه از سوی دولت است، اما تا اینجای دولت جدید هم برنامه جدیدی نمی‌بینیم و دولت جدید همان برنامه قبلی را ادامه می‌دهد.
تسهیلات مسکن با وضعیت اقتصادی مردم همخوانی ندارد
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اما، با مثبت ارزیابی کردن برنامه دولت برای افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن به ۲۰ سال، گفت: دولت باید این کار را دو سال پیش انجام می‌داد که وضعیت بازار مسکن بحرانی شد. فرشید پورحاجت با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به دولت برای افزایش زمان بازپرداخت و کاهش سود تسهیلات خرید مسکن اظهار کرد: از گذشته اعتقاد داشتیم باید تسهیل‌گیری در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن توسط دولت اجرایی شود. باید متناسب با شرایط اقتصادی مردم و کشور تسهیلات پرداخت شود، این در حالی بود که در چند سال اخیر وضعیت تسهیلات به گونه‌ای بوده که با شرایط اقتصادی مردم همخوانی نداشت. وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل در رکود بازار مسکن طی دو سال اخیر همین کاهش قدرت خرید مردم بود که باید تقویت می‌شد، افزود: در تمام کشورهای توسعه‌یافته دولت‌ها کمبود نقدینگی مردم را از محل پرداخت تسهیلات تامین می‌کنند. این در حالیست که اقساط بالا و زمان بازپرداخت کم باعث شده تا عملا مردم نتوانند به تسهیلات نزدیک شوند.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.