صفحه اصلی / صنایع پایین دست پتروشیمی محروم از بازار جهانی

صنایع پایین دست پتروشیمی محروم از بازار جهانی

مجتبی کاوه
یک کارشناس صنعت پتروشیمی در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه به «کسب‌وکار» گفت: نوسانات قیمت مواد اولیه و برخی اوقات کمبود این مواد دغدغه فعالان صنایع پایین‌دست پتروشیمی است. محمد تفرشی با بیان اینکه صنایع پایین‌دست پتروشیمی به هیچ‌وجه متناسب با صنایع بالادستی این صنعت پیشرفت نکرده است، افزود: صنعت پتروشیمی ایران یک صنعت جهانی است و سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت در این صنعت – جدا از بحث تحریم‌های آمریکا و مشکلاتی که ایجاد می‌کند – تمایل زیادی دارند، اما صنایع پایین‌دستی این صنعت چنین مزیتی را ندارند و در حد مرزهای داخلی کشور باقی مانده‌اند. وی با بیان اینکه نمایشگاه ایران‌پلاست از بزرگ‌ترین رویدادهای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی خاورمیانه است، افزود: انتظار می‌رود این نمایشگاه به ورود تکنولوژی جدید و مهم‌تر از آن گشایش بازارهای جهانی به روی مصنوعات پلیمری ایران منتهی شود، اما تاکنون چندان موفقیتی در این زمینه نداشته‌ایم. این کارشناس با بیان اینکه بالا رفتن نرخ دلار کابوس تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست پتروشیمی است، افزود: ماه‌های اخیر دلار روند افزایشی داشته و پتروشیمی‌ها در این وضعیت صادرات را بسیار پرسودتر از تامین نیاز داخلی می‌بینند و چنانچه وزارت نفت و شرکت صنایع ملی پتروشیمی، مدیریت توزیع مواد اولیه را جدی نگیرند، واسطه‌گری و گرانی مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی را تهدید خواهد کرد. 
افتتاح ۳ طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال
وزیر نفت از افتتاح طرح‌های پتروشیمی پردیس، کاوه و بوشهر تا پایان امسال خبر داد. بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست، اظهار کرد: طی یک سال گذشته عمده طرح‌های پتروشیمی از جمله پتروشیمی لرستان، مرودشت، فاز ۲ کارون، کردستان، مروارید، فاز ۲ کاویان، تخت جمشید و انتخاب به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت عظیمی برای کشور ایجاد کرده‌اند. زنگنه ادامه داد: بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی برای توسعه صنایع بالادستی در حال انجام است.  زنگنه بیان کرد: سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی رغبت و تمایل بیشتری نشان می‌دهند تا در زنجیره طرح‌های پتروشیمی بالادستی، پایین‌دستی و میان‌دستی حضور یابند، بنابراین این موضوع می‌تواند یک فرصت بزرگی برای کشور برای بالا بردن تولیداتی با ارزش افزوده بالا، دستیابی به تکنولوژی ایجاد کند، چراکه تولید محصول با ارزش افزوده پایین که بازار را اشباع می‌کند باید از دستور کار خارج شود. وی درباره مشکلات صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گفت: نوسانات پیش‌بینی‌نشده در کمیت عرضه و قیمت، خوراک پتروشیمی یکی از مشکلات این بخش است، چراکه دیده شده در برخی موارد به کمبود گرید یا افزایش قیمت محصولات مواجه شده‌اند. زنگنه ادامه داد: این شرایط برای واحدهای کوچک که به تنهایی قادر به نظم‌بخشی به وضعیت خود نیستند، دردسر‌ساز شده است. وزیر نفت ادامه داد: مساله ضرورت مراجعه به بورس و الزام برخی از تولیدکنندگان به خرید مواد اولیه از این فضا برخی از صاحبان این صنایع را به‌شدت نگران کرده است، ازاین‌رو برای مرتفع کردن این امر نیز اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها باید دست به کار شوند، اگرچه اصل بورس کار درستی است، اما باید راهی پیدا کنیم، در همین راستا مذاکراتی با بورس شده و به نتیجه هم رسیده‌ایم. 
 معافیت مالیاتی مانع از عرضه داخلی شده است
 زنگنه در تشریح دیگر مشکلات صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی پتروشیمی گفت: تولیدکنندگان بزرگ بالادستی به علت معافیت مالیاتی رغبت بیشتری به صادرات داشته و از این‌رو عرضه داخلی کم‌رنگ شده است، این موضوع نیز باید اصلاح شود. 

همچنین مطالعه کنید:

بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید ضرورت دارد/خیز تعاونی‌ها برای توسعه اشتغال دانش بنیان

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،‌ با نامگذاری سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.