صفحه اصلی / طرح «چابک» برای آموزش ۱۴هزار قالیباف روستایی در ۱۴ استان کلید خورد

طرح «چابک» برای آموزش ۱۴هزار قالیباف روستایی در ۱۴ استان کلید خورد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، دولت با هدف کاهش بیکاری بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، تسهیلاتی را در نظر گرفته است که می توان به استفاده از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی در این زمینه اشاره کرد.
با توجه به هدفگذاری دولت برای اشتغال در بنگاه های کوچک و متوسط، تولید صنایع دستی بویژه فرش به عنوان یک هنر- صنعت با قابلیت صادراتی می تواند اهداف مورد نظر دولت را برآورده سازد که در این زمینه اشتغال ۲۰ هزار نفر جدید در صنعت فرش در سال ۱۳۹۶ در وزارت صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری شده است.
در این ارتباط مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری «فرش رسام عرب زاده» امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا از اجرای طرح چابک در این موسسه خبر داد و سهم هر یک از ۱۴ استان مجری این طرح را یک هزار نفر اعلام کرد.
«سعیدمحمد زاداکبری» و گفت: این طرح به طور آزمایشی در چهار استان اردبیل، همدان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی آغاز شده است و چهار هزار نفر با مهارت های هنر فرشبافی آشنا شدند.
زاد اکبری با بیان اینکه این طرح زیر نظر استانداری ها و فرمانداری ها انجام می شود تا اشتغال پایدار شکل گیرد، گفت: این موسسه ضمن آموزش رایگان به شرکت کنندگان در این طرح، مواد اولیه و دار قالی نیز در اختیار آنها قرار می دهد تا بر اساس نیاز صادراتی بازارهای هدف، فرش تولید شود.
وی با تاکید بر اینکه در دوره تحریم بخشی از بازار فرش ایران بویژه در اروپا و آمریکا از دست رفت، گفت: در شرایط جدید برای احیای بازار ایران باید بر اساس سلیقه مشتریان فرش تولید کرد و از این رو سفارش کار به قالیبافان نیز با این رویکرد انجام می شود.
این فعال صنعت فرش گفت: فرش های تولیدی در این طرح تنها با هدف صادراتی تولید می شوند و از این رو نمی تواند موازنه بازار داخلی را به هم بزند.
زاد اکبری درباره اینکه چه قشری در این فرآیند آموزش و تولید قرار می گیرند، گفت: اولویت ما با مددجوان زیر پوشش سازمان های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی است.
وی، افراد کم توان حرکتی ، کم بینایان و همچنین ساکنان مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته را از دیگر گروه های هدف این طرح دانست تا از این طریق توانمند شود.
مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری فرش رسام عرب زاده همچنین یادآور شد در مرحله دوم اجرای این طرح، بزودی آموزش گروه های هدف در شهرهای استان تهران از جمله ورامین و فیروزکوه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران آغاز می شود.
زاد اکبری به لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و خروج فرش از اقلام مشمول معافیت های مالیاتی در آن اشاره کرد و گفت: در شرایطی که تولید فرش می تواند به بهبود معیشت خانواده های کم درآمد ساکن در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته کمک کند، از دولت و مجلس انتظار داریم که فرش همچنان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.