صفحه اصلی / افزایش مصرف پلیمرها در صنایع پایین‌دستی

افزایش مصرف پلیمرها در صنایع پایین‌دستی

مجتبی کاوه

 برنامه‌های این صنعت برای رونق‌بخشی به زنجیره تولید و اشتغال در صنایع پایین‌دستی از اهمیت خاصی برخوردار است. مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» درباره برنامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رونق چرخه تولید در صنایع پایین‌دستی و افزایش اشتغالزایی، اظهار کرد: همانطور که مستحضرید، خود صنعت پتروشیمی ظرفیت اشتغالزایی چندانی نسبت به سرمایه‌گذاری لازم برای راه‌اندازی هر مجتمع ندارد و مخصوصا با پیشرفت فناوری تولید بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی که قصد به‌روزرسانی فناوری تولید را دارند، با مشکل مازاد نیروی انسانی مواجه خواهند شد. در مقابل صنایع پایین‌دستی پتروشیمی – از قبیل صنایع لاستیک و پلاستیک و رنگ و رزین و منسوجات پلیمری و… – ظرفیت فراوانی برای اشتغالزایی دارند و ما با وجود اینکه ماموریت و وظیفه مستقیمی درباره رونق‌بخشی به این صنایع نداریم، در راستای همکاری با دیگر ارکان دولت و با هماهنگی وزارت صنعت، برنامه‌هایی برای رونق‌بخشی به چرخه تولید صنایع پایین‌دستی تدوین کرده‌ایم. شاهدایی با بیان اینکه برنامه ما این است که خرید و مصرف پلیمرها و محصولات صنایع پتروشیمی را برای صنایع پایین‌دستی تسهیل کنیم، افزود: هدف‌گذاری ما افزایش یک میلیون تنی – 24 درصدی – مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین‌دستی است که به این منظور افزایش توان خرید صنایع پایین‌دستی – با تامین منابع مالی آنها یا تشویق مجتمع‌های پتروشیمی به فروش اعتباری – را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین در حال هماهنگی با وزارت صنعت و سازمان صنایع کوچک هستیم که آن دسته از صنایع کوچک پایین‌دستی پتروشیمی که تعطیل یا نیمه‌راکد هستند را با تسهیلات و مشوق‌ها و طرح‌های رونق‌بخشی دوباره فعال کنیم. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مشکلات واحدهای صنعتی پایین‌دستی پتروشیمی در تامین مواد اولیه را با ایجاد ثبات قیمت به حداقل برسانیم، ادامه داد: کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نیز جزو برنامه‌هایی است که با جدیت پیگیر آن هستیم. 

 
تعیین‌تکلیف سرمایه‌گذاری‌های خارجی پتروشیمی ظرف سه ماه آینده
شاهدایی در ادامه از تعیین‌تکلیف سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی ظرف سه ماه آینده خبر داد و افزود: ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهمنامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضا شده، مشخص می‌شود. همچنین نتیجه مطالعات و بررسی اقتصادی برخی از این شرکت‌ها در نیمه دوم سال مشخص خواهد شد. توتال و شل از مهم‌ترین این شرکت‌ها هستند. البته چند شرکت بزرگ دیگر نیز وجود دارند که تاکید کردند نام آنها رسانه‌ای نشود. 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه درباره ظرفیت جهانی تولید پلیمر، توضیح داد: ظرفیت جهانی تولید پلیمر ۳۹۰ میلیون تن در سال است و سهم پلی‌اتیلن‌ها ۱۰۷ میلیون تن و سهم پلی‌پروپیلن‌ها ۷۵ میلیون تن اعلام شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ایران درصدد افزایش تولید پلی‌پروپیلن است.
 در حال حاضر ۱۰ درصد از ۳۰۴ میلیون تن محصولات پلیمری مربوط به خاورمیانه و ۲ درصد از این سهم مربوط به ایران است. شاهدایی با بیان اینکه ایران در سال ۱۳۹۵، ۶ میلیون و ۱۳۳ هزار تن پلیمر تولید کرده، گفت: با بالا بردن راندمان درصدد افزایش یک میلیون تن تولید پلیمر هستیم. در سال ۱۳۹۵، ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار صادرات محصولات پتروشیمی صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم صادرات و فروش داخل را افزایش داده و میزان صادرات را به ۴ میلیون تن برسانیم. وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا طی ۹ سال آینده و تا سال ۱۴۰۴ تولید پلیمرها به ۲۱ میلیون تن و سهم آن در جهان به ۴ درصد برسد. معاون وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۱ واحد پلیمری در دست اجراست، اظهار کرد: همچنین واحدهایی برای تکمیل زنجیره ارزش طراحی شده است. همچنین مجوزهای جدید پتروشیمی براساس تکمیل زنجیره صادر شده است. البته برخی واحدها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و برخی نیز متوقف هستند. برای مثال پتروشیمی هگمتانه پیشرفت خوبی دارد. فعالیت دهدشت تازه آغاز شده و پتروشیمی‌های صدف، جم و میاندوآب پیشرفت خوبی دارند.
 برخی از طرح‌ها نیز به دلیل عدم کسب دانش فنی معطل مانده‌اند. شاهدایی با بیان اینکه شرکت ملی پتروشیمی درصدد ثبات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالاست، تصریح کرد: این اقدام با هدف جلوگیری از تلاطم عرضه در بورس صورت می‌گیرد. 
 
رشد صددرصدی حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ایران‌پلاست
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست، توضیح داد: شعار این نمایشگاه بهبود فضای کسب‌وکار در بین صنایع تکمیلی و پتروشیمی و پلاستیک کشور است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش خود را در راستای ارتقای ایران‌پلاست در سطح جهان، آسیا و خاورمیانه انجام می‌دهد. در این راستا حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه نسبت به قبل از برجام رشدصددرصدی داشته و در این نمایشگاه ۵۲۴ شرکت خارجی و ۶۰۰ شرکت داخلی حضور دارند. 

همچنین مطالعه کنید:

خیز ایران و پاکستان برای تجارت آزاد/ظرفیت ۱۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، ایران و پاکستان از دهه هشتاد تاکنون تلاش‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.