صفحه اصلی / ضرورت استفاده از تعرفه‌های ترجیحی برای کاهش هزینه‌های صادرات

ضرورت استفاده از تعرفه‌های ترجیحی برای کاهش هزینه‌های صادرات

نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مشکلات صادرات این استان برگزار شد.
 
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران,  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست گفت: در شرایط فعلی کشور باوجود تولید انبوه محصولات مختلف و انباشته شدن آن‌ها، امکان توزیع همه تولیدات در داخل وجود ندارد و به همین دلیل صادرات تنها راه نجات تولید کشور است.
 
سید مهدی طبیب زاده به رقابتی نبودن نرخ صادرات کشور در مقایسه با برخی رقبای بین‌المللی اشاره کرد و افزود: باید به دنبال تعریف برخی تعرفه‌های ترجیحی گمرکی در برخی کشورها باشیم تا صادرات ما گران تمام نشود.
 
طبیب زاده گفت: محموله‌های صادراتی استان در گمرکات مرزهای میل ۷۸، میلک و میرجاوه با مسائلی از جمله زیرساختی الکترونیکی و برخی عدم هماهنگی‌ها روبرو هستند که موجب طولانی شدن صف‌ کامیون‌های ویژه حمل محصولات صادراتی، تأخیر چندروزه در عبور از مرز، کاهش کیفیت و حتی فاسدشدن محصولات می‌شود. درخواست برگزاری نشست‌هایی با استانداران استان‌های مرزی کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان داریم تا بتوان بابیان مشکلات صادرکنندگان استان به حل آن‌ها کمک کنیم.
 
وی در رابطه با کمبود کامیون برای حمل محصولات صادراتی استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه کامیون در یکی از کشورهای همسایه موجود است که اگر بتوان این تعداد کامیون را با تعرفه‌های گمرکی مناسب وارد کشور کرد بخش عمده‌ای از مسائل حمل‌ونقل محصولات صادراتی حل می‌شود.
 
طبیب زاده همچنین به عدم توانایی حمل بار توسط شبکه ریلی بین ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان از تعرفه بالای نرخ حمل‌ونقل با راه‌آهن گلایه دارند. همچنین مشکلاتی برای حمل بار از ایران به پاکستان وجود دارد که امیدواریم برای این موارد تدابیری اندیشیده شود.
 
وی افزود: برنامه جامع صادرات را با کمک مدیران استان در اتاق کرمان تدوین خواهیم کرد زیرا معتقدیم باید در کیفیت، تنوع محصولات و کالاهای صادراتی استان و تکنولوژی به کاررفته در آن‌ها تصمیمات و اقدامات جدیدی صورت گیرد.
 
معاون مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دراین نشست احداث خط ریلی کرمان- سیرجان را برای صادرکنندگان استان کرمان بسیار مفید دانست و گفت: طرح‌های دیگر در حال احداث مانند دوخطه کردن مسیر بافق، میبد، زرین‌شهر به شکل غیرمستقیم بر حمل‌ونقل استان تأثیرگذار است به‌طوری ‌که می‌تواند سرعت حمل و توان جابجایی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد.
 
صادق تخمه‌ چیان در رابطه با مشکلات حمل‌ونقل ریلی خط زاهدان- پاکستان افزود: عرض خط راه‌آهن در زاهدان تا میرجاوه بر اساس معیارها و استانداردهای جهانی است اما عرض خطوط راه‌آهن در پاکستان کمتر بوده و این کشور برنامه‌ای برای اصلاح خطوط ریلی خود ندارد. به همین دلیل مشکلاتی در حمل بار به پاکستان ایجادشده است.
 
تخمه‌ چیان گفت: برای رقابت با حمل‌ونقل جاده‌ای تخفیف‌های ویژه‌ای برای حمل بار به‌ویژه در مسیر زاهدان تا میرجاوه در نظر گرفته‌ایم. تسهیلاتی برای خرید واگن توسط صادرکنندگان در نظر گرفته‌شده و هزینه حمل هر تن در هر کیلومتر را به یک ریال و به مدت چهار سال کاهش داده‌‌ایم.
 
وی بیان کرد: با راه‌اندازی خطوط ریلی در استان کرمان برای نزدیک شدن به بندرعباس، حمل‌ونقل ریلی برای صادرکنندگان این منطقه اقتصادی‌‌تر می‌شود. با در نظر گرفتن کرایه‌های ثابت حداقل برای یک سال صادرکنندگان می‌توانند با اطمینان از عدم نوسان قیمت حمل با محاسبه دقیق‌تر با مشتریان خود وارد مذاکره شوند.
 
مشکل پایانه‌های مرزی عدم وجود مدیریت واحد است
 
در ادامه این نشست مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای کشور بابیان اینکه ۲۳ پایانه مرزی فعال در کشور وجود دارد، گفت: وجود برخی مشکلات در مرزهای میرجاوه و میلک به دلیل نبود زیرساخت‌ها نیست بلکه مشکل عمده در پایانه‌های مرزی عدم وجود مدیریت واحد است.
 
رضا نفیسی با تأکید بر اینکه هدف ما تسهیل در فرایند حمل‌ونقل است، افزود: در بعضی کشورها برای تعداد کامیون‌های ورودی و خروجی محدودیت‌هایی وجود دارد که همین موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی در مرزها می‌شود.
 
نفیسی راه‌اندازی پارک‌های لجستیک را برای حل بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل مهم عنوان و اظهار کرد: امیدواریم پارک لجستیک استان که قرار است در جیرفت راه‌اندازی شود، بتواند مشکلات این بخش را کاهش دهد.
 
استفاده از تعرفه‌های ترجیحی برای کاهش هزینه‌های صادرات
 
مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص واردات موقت و کوتاه‌ مدت کامیون‌ها گفت: در حال حاضر در این زمینه مشکلی وجود ندارد و مجوزهای لازم ظرف دو تا سه روز صادر می‌شود.
 
علی‌اکبر شامانی در رابطه با افزایش ناگهانی برخی هزینه‌های گمرکی که توسط صادرکنندگان مطرح می‌شود، تصریح کرد: به‌جز عوارض مشمول صادرات هزینه دیگری دریافت نمی‌شود. هزینه‌ها در بخش‌های بارگیری و تخلیه بار و عوارض ورود و خروج به کشور است که توسط دستگاه‌های مربوطه دریافت می‌شود و ارتباطی با گمرک ندارد.
 
شامانی ادامه داد: راه برون‌رفت از برخی مشکلات صادرکنندگان در زمینه‌های تعرفه‌های گمرکی استفاده از تعرفه‌های ترجیحی و کاهش تعرفه‌های ورودی به برخی کشورهاست که باید از طریق گفت‌وگوها و روابط دیپلماسی پیگیری و محقق شود.
 
اختیارات بانکی به کرمان واگذار نشده است
 
استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: با پیگیری استان در زمینه واگذاری اختیارات، تاکنون ۸۵ مورد اختیارات وزرا به استان‌ها واگذارشده است. در استان کرمان روسای سازمان میراث فرهنگی و محیط‌زیست صد در صد اختیارات را به کرمان داده‌اند اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم اختیارات بانکی را از کشور بگیریم.
 
علیرضا رزم‌حسینی بیان کرد: انتظار داریم نه‌تنها بانک توسعه صادرات که ارتباط مستقیمی با صادرکنندگان دارد بلکه سایر بانک‌ها نیز سقف اعتبارات استانی خود را برای اعطای تسهیلات افزایش دهند.
 
رزم‌حسینی ادامه داد: بورس کالا باید مبنای فعالیت‌ها برای صادرات کالا قرار گیرد که در این زمینه بورس پسته در استان راه‌اندازی شده و پیگیر راه‌اندازی بورس خرما نیز هستیم.
 
وی به برخی اقدامات برای تسهیل در امر صادرات اشاره کرد و افزود: از آثار مهم برجام گشایش ال سی در ۱۵۸ بانک اروپایی است که صادرکنندگان مشکلات چندانی برای انتقال پول خود ندارند. همچنین بیش از ۴۵ میلیون تن کالا در استان تولید می‌شود که ۳۰ میلیون تن از طریق خطوط ریلی و مابقی آن از طریق شبکه حمل‌ونقل جاده‌‌ای جابه‌جا می‌شود.
 
رزم حسینی همچنین به تحول جدی گمرک ایران در دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: با تحقق این مهم کمترین چالش‌های صادراتی را داریم و دموکراسی اداری و احتمال رانت و فساد حذف‌شده است. همچنین دانش صادراتی در زمینه محصول، بسته‌بندی، بازاریابی، دسترسی به بازار هدف و قیمت تمام‌شده در استان چندان وجود ندارد که باید موردبررسی قرار گیرد.
 
گفتنی است در این نشست حمید عزت ‌آبادی پور، رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری اتاق کرمان به طرح برخی مسائل و مشکلات صادرکنندگان در بخش‌های مختلف ازجمله حوزه بانک، حمل‌ونقل، گمرک، موازی کاری‌ها و تکرار نمونه‌برداری از محموله‌های صادراتی، عدم پرداخت به‌موقع جوایز صادراتی، عدم توان مالی شرکت‌های صادراتی استان پرداخت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.