چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / افزایش شفافیت در بورس

افزایش شفافیت در بورس

ثمانه نادری
از امروز، اطلاعات شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان به همراه شعب افشا می‌شود. اقدامی که در راستای ایجاد شفافیت بیشتر در بورس صورت می‌گیرد و به نوعی مشابه اقدام بانک مرکزی در معرفی موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز است.
به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد کارشناسان، این اقدام نه تنها اطمینان سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس را بیشتر می‌کند، بلکه از فعالیت‌های غیرمجاز برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن مانع از فعالیت حباب‌گونه بورس می‌شود و معاملات آن را واقعی‌تر می‌سازد. براساس این مجوز از امروز (شنبه)، ۲۵ شهریورماه، اطلاعات تمامی نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس اعم از شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان به همراه شعب، نمایندگی، مشخصات کامل مدیران و آدرس آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. محمد سلطانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، اقدام اخیر سازمان بورس در انتشار اسامی اشخاص و تشکل‌های تحت نظارت را گامی مثبت در راستای ایجاد شفافیت بیشتر در بازار و آگاهی‌بخشی به عموم دانست. به باور و اعتقاد این استاد دانشگاه، منشأ اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه اطمینانی است که سرمایه‌گذاران به نظارت‌های سازمان بورس دارند. از دیدگاه این مشاور حقوقی سابق سازمان بورس، از حق و حقوق هر سرمایه‌گذاری که وارد بازار سرمایه می‌شود، داشتن اطلاعات دقیق و درست از اشخاص و نهادهای تحت نظارت است. البته به گفته سلطانی، با وجود این، سرمایه‌گذاران باید به دو نکته مهم توجه داشته باشند. اول اینکه تنها به اشخاص و نهادهای تحت نظارت سازمان بورس مراجعه کنند و بدانند سازمان از تمامی قوانین و مقررات مربوطه و ابزارهای قانونی در اختیار خود کمک می‌گیرد تا اشخاص و نهادهای تحت نظارتش وظایف خود را به درستی انجام دهند و دوم اینکه مجاز بودن یک شخص یا نهاد تحت نظارت، الزاما به معنای صحیح بودن تمامی اقدامات آن شخص یا نهاد نیست.
 پس مناسب است سرمایه‌گذاران به هنگام مشاهده تخلفات احتمالی، سازمان را از موضوع مطلع سازند تا برخوردهای لازم جهت جلوگیری از وقوع تخلف یا گسترش آن به عمل‌ آید. محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی درباره امکانات این سامانه گفت: ریز اطلاعات نهادهای مالی از نام، مجوزها، اسامی مدیران گرفته تا آدرس، تلفن و پایگاه الکترونیکی آنها در اختیار عموم قرار می‌گیرد. البته در صورت درخواست اطلاعات بیشتر، سرمایه‌گذاران می‌توانند با ورود به صفحه اختصاصی هر نهاد، اطلاعات تفصیلی آن را به صورت فارسی و انگلیسی به دست آورند.
 به گفته این مقام مسئول، هدف از این اقدام انعکاس کامل اطلاعات و مجوزهای فعالیت نهادهای مالی است تا از این به بعد تنها یک سایت مرجع برای شناسایی نهادهای مالی بازار سرمایه وجود داشته باشد. در این سایت علاوه بر اینکه اطلاعات نهادهای مالی براساس نوع نهاد مالی، نوع مجوزهای فعالیت‌ها منعکس می‌شود، امکان جستجو براساس طبقه نهادهای مالی یا نوع مجوز فعالیت نیز وجود دارد. معتمد می‌گوید این امر به سرمایه‌گذاران در جستجوی نهادهای مالی براساس نیاز اطلاعاتی مورد نظر کمک می‌کند تا به اطلاعات مورد نیاز درباره هر نهاد مالی به صورت متمرکز و امن دسترسی داشته باشند. براساس گفته‌های مدیر نظارت بر نهادهای مالی، این سامانه به دلیل فرایند احراز هویت و ارتباط نظام‌مندی که بین سازمان بورس و نهادهای مالی از طریق امضای الکترونیکی به وجود می‌آورد، مانع سوءاستفاده اشخاص فاقد مجوز می‌شود.
علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه
واقعی شدن معاملات بازار سرمایه

 چند وقت پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه خود صحبت از برنامه شیشه‌ای برای شفاف‌سازی بورس کرده بود. از آنجایی که معمولا بورس جایی است که در آن حباب ایجاد می‌شود، اجرای این امر کمکی است به سهامداران و اعتماد بیشتر آنها به بورس.
برخی حباب‌های قیمتی در بورس نه به دلیل وضعیت واقعی شرکت و فروش و سود آنها، بلکه صرفا به دلیل شایعات و بازارگرمی است که باعث می‌شود برخی از آن سود زیاد و برخی زیان ببینند. این حباب گاهی آنقدر بزرگ می‌شود که باعث می‌شود بترکد و وضعیت بورس منفی شود.
بنابراین زمانی که صحبت از شفافیت در بورس می‌شود، منظور از آن برخی از شرکت‌های چند دفتری است که با ترفندهای مختلف از افشای اطلاعات خودداری می‌کنند. این عدم شفافیت‌ها ایجاد حباب می‌کند که البته وضع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس هم به این صورت است. این شفاف‌سازی مهم است و البته منظور از آن این نیست که قبلا چنین چیزی نبوده است. بلکه همواره وظیفه سازمان بورس است که جهت نظارت بر صحت اطلاعات و صورت‌های مالی اقداماتی انجام داده و در این راستا شفاف‌سازی کند. نباید اطلاعات کتمان شود و باید تصمیمات به‌موقع در دسترس بورس قرار بگیرد. بنابراین برآیند این اقدام وارد شدن شوک به بورس و منتفع شدن بورس از آن است. در این حالت معلاملات بورسی براساس صورت‌های مالی واقعی‌تر می‌شود. موضوعی که مانند ثبات قیمتی که در سایر بازارها اهمیت دارد، مهم است.
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بورس:
استقلال یافتن نهادهای مالی

 متاسفانه از زمانی که سازمان بورس افتتاح شده و بورس کار خود را شروع کرده است، یک‌سری نهادها زیر نظر بورس از آن مجوز می‌گرفتند و فعالیت می‌کردند. هدف اصلی سازمان بورس فراهم کردن بستر معاملاتی براساس اصل نقدشوندگی و شفافیت برای نهادهای معاملات کلیه اوراق بهادار و بنگاه‌های اقتصادی بود که این نهادهای مالی هم جزو همین بنگاه‌ها قرار می‌گیرند. متاسفانه تا حالا این اتفاق نیفتاده است و ما در حالی که بیش از ۵۰۰ نهاد مالی داریم که تعداد قابل توجهی هم هستند، تعداد ناشر مورد معامله در بورس حدود ۷۰۰ است و این جای تاسف است. این ۵۰۰ اطلاعات و معاملات آن به هیچ‌وجه شفاف نیست و دارای کمترین شفافیت است، در حالی که نهاد ناظری مثل بورس می‌گوید بر شفافیت شرکت‌ها نظارت می‌کند در صورتی که اطلاعات مالی این نهادها قابل اتکا نیست. بهتر است بورس از خودش شروع و فضا را شفاف‌ترکند. نه تنها اینها باید شفاف باشد و از طریق سامانه اطلاع‌رسانی بورس اطلاعات آنها شفاف شود، بلکه معامله ثانویه اوراق بهاداری که منتشر شده باید در بازار فرابورس پذیرش و مورد معامله قرار بگیرد. بورس هر دو اقدام را باید صورت بدهد، هم تمام اطلاعات مالی این نهادهای مالی را افشا کند و در اختیار عموم قرار بدهد و هم اجازه دهد این نهادهای مالی به سهامی عام تبدلی شوند و در بازار فرابورس با توجه به اندازه‌ای که دارند، مورد معامله قرار بگیرند تا این نهادها تامین مالی کنند و بزرگ شوند نه اینکه به نهادهای دولتی و شبه دولتی وابسته شوند که شفافیت کل بازار بورس را کاهش می‌دهد. از زمانی که از سوی بورس به این نهادها مجوز داده نشده آنها سهام خود را به شبه‌دولتی‌ها واگذار می‌کنند و نهاد مالی مستقل خیلی کم شده است. اکثر نهادهای مالی ما وابسته به دولت و شبه دولتی‌ها شده‌اند و این باعث شده عملا جایگاه بخش خصوصی تضعیف شود و بازده فعالیت کلی بازار هم کاهش پیدا کند. چراکه نهاد وابسته به دولت هم ناکارآمدتر و هم در معرض فساد بیشتر است. خیلی از این نهادها در این شرایط پاسخگو نیستند و تعداد آنها حتی در حال نزدیک شدن به تعداد اوراق بهادار است. بنابراین افشای اطلاعات آنها در حال حاضر برای بورس یک ضرورت است و کمک می‌کند آنها مستقل‌تر و شفاف‌تر عمل کنند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.