صفحه اصلی / نشانی از اجرای سیاستهای اقتصادمقاومتی نیست

نشانی از اجرای سیاستهای اقتصادمقاومتی نیست

به گزارش کسب و کار نیوز  به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:دولت در خود نشان داده که می خواهد برای اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کند و این سیاست ها هنوز در مراحل مقدماتی در دولت است.

وی گفت: تاکنون نشانه ای از اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ندیده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قرار بود ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فرا قوه ای باشد اما دولت زیر بار آن نرفت افزود: با توجه به اینکه بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید کل ظرفیت کشور از جمله آحاد ملت، نخبگان و نیروی انسانی برای این سیاست ها به کار گرفته شوند اما هیچ علامتی از اینکه دولت از این ظرفیت استفاده می کند دیده نمی شود.

مصباحی مقدم گفت: دولت حتی از ظرفیت نیروی بسیج نیز برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده نکرده است.

وی افزود: برای نظارت بر سیاست های کلی نیازمند تعریف شاخص های نظارتی هستیم که اکنون این شاخص ها وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی تعریف این شاخص هاست.

مصباحی مقدم با بیان اینکه اولویت مجمع تعریف شاخص های نظارتی است افزود: مهمترین چالش پیشروی مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین سیاست های جدید است که به ایجاد اتاق های فکر در مجمع نیاز دارد.

وی گفت: سیاست هایی که دست کم یک دوره ۱۰ ساله را گذرانده و از ابلاغ آنها گذشته و اجرایی نشده نیازمند بازنگری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، جمعیت، محیط زیست و نیروی انسانی را از جمله این سیاست ها دانست.

مصباحی مقدم افزود: دولت باید سیاست هایی را که اجرایی نشده است اجرایی کند.

همچنین محمدجواد ایروانی دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این برنامه با بیان اینکه بلوغ نظام تصمیم سازی و برنامه ریزی و نظارت در چارچوب سیاست های کلی است گفت: این سیاست ها باید منطبق با مبانی ارزشی نظام اسلامی و انقلابی گری باشد که مجمع این مبانی را در تدوین سیاست ها رعایت می کند.

وی افزود: حوزه اجرا و همه بخش ها نباید از سیاست های کلی ابلاغی غافل شوند اما در نگاه خوشبینانه دستگاه ها در فعالیت های خود به این بسنده می کنند که اعمالشان مغایر با سیاست های کلی نباشد.

ایروانی با بیان اینکه توفیق چندانی در اجرای سیاست های کلی نداشته ایم گفت: البته در دنیا تبدیل سیاست های کلی به برنامه های اجرایی کار پیچیده ای است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر بخش باید سیاست های خود را در چارچوب سیاست های کلی قرار دهد.

وی افزود: چهارمین وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر اجرای سیاست های کلی است و باید الگوی نظارتی مناسبی در این زمینه تهیه کنیم.

ایروانی گفت: باید مقررات و زمینه های اجرای سیاست های کلی فراهم شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: دولت می گوید در ۱۲ برنامه ملی سیاست های اقتصاد مقاومتی را طبقه بندی و برخی وزارتخانه ها نیز این سیاست ها را در چند محور تعریف کرده است در حالی که سیاست های اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند دارد و نباید هر کسی تعریفی از آن داشته باشد.

وی گفت: هر دستگاه باید در این ۲۴ بند برنامه ریزی کند.

ایروانی افزود: برای نظارت بر اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به شاخص نیاز داریم و هر زمان که می خواهیم این شاخص ها را تهیه کنیم مقاومت ها آغاز می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشکلات سیاست های کلی در مراحل اجرایی است و نظارت بر اجرا باید این چالش ها را رفع کند.

وی افزود: نباید سیاست هایی که زمینه اجرای آنها فراهم نشده یا شرایط از زمان ابلاغ این سیاست ها تغییر نکرده است بازنگری کنیم.

ایروانی گفت: سیاست های کلی مربوط به انرژی که بسیار خوب است از جمله سیاست هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چالش پیشروی مجمع تشخیص مصلحت نظام ترجمه سیاست های کلی در برنامه های پنج ساله و بودجه های سالانه کشور و نظارت بر این سیاست های کلی است.

احمد توکلی عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این برنامه گفت: روند اجرای سیاست های کلی از جمله سیاست های کلی اصل ۴۴ مناسب نیست و در این زمینه دولت و مجلس مقصرند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده اما نباید هزینه بودجه دولتی شود در حالی که دولت دائم برای امور جاری و عمرانی ناکارآمد از آن برداشت می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درباره سیاست های کلی نگاه مسئولان به مسائل بسیار کوتاه مدت است.

توکلی افزود: اکنون که زمان اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و باید تولید کنندگان داخلی لوازم التحریر و کالاهای مدارس رونق بگیرند اما می بینیم بازار کشور پر از کالای خارجی است.

وی گفت: سیاست های کلی قابل اجراست و آرمانی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این مجمع باید برخی سیاست های کلی را که اکنون کارایی ندارد اصلاح کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.