صفحه اصلی / «مهرها وفرامین عهد قاجار» در یک قاب

«مهرها وفرامین عهد قاجار» در یک قاب

 مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از اموال فرهنگی تاریخی کاخ گلستان با هدف معرفی این آثار بیان کرد: یکی از این نمایشگاه‌ها به معرفی مُهرهای تاریخی اختصاص دارد. در این نمایشگاه با عنوان «گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار» حدود  76 قطعه مهر و دسته مهر به شکل‌های مختلف مانند انگشتر، آویز گردنبند  و ۳ نسخه از فرامین ولیعهدی ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمد شاه به نمایش گذاشته می‌شود.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود:  این مُهرها متعلق به پادشاهان، وزرا و برخی زنان خاص دربار بوده  و دسته‌ی آن‌ها از جنس فلز، نقره و طلا به شکل ساده و جواهرنشان ساخته شده است.
 
او با بیان این‌که هر کدام از این مُهرها برای فرامین و اسناد خاصی مورد استفاده بوده است، افزود:  برخی از این مُهرها به صورت نوشتاری و تصویری بوده و نام پادشاهان در یک بیت شعر روی آن حک شده است. همچنین نگین بیشتر این مُهرهای حکومتی از جنس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مانند زمرد و عقیق است.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: از همه‌ی پادشاهان دوره قاجار از آغامحمد خان تا احمد شاه مُهرهای نفیس و قابل توجهی وجود دارد که از نظر فنی، هنری و تاریخی جزء شاهکارهای موزه‌ای محسوب می‌شوند.
 
به گفته‌ی نصرتی نمایشگاه «گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار» بیست و یک شهریور افتتاح و تا پایان شهریور در محوطه‌ی جهانی در میدان ارگ تهران به نمایش در می‌آید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.