صفحه اصلی / مرز بازرگان ادامه جاده ابریشم است

مرز بازرگان ادامه جاده ابریشم است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، حسین فروزان در مصاحبه با تلویزیون دولتی چین در معرفی منطقه آزاد ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو از نظر وسعت بزرگترین منطقه آزاد ایران با پنج هزار کیلو مترمربع در شمال غربی ترین نقطه ایران واقع شده و دالان ورودی آسیا و ایران به اروپاست.
حسین فروزان با بیان اینکه این منطقه ادامه جاده ابریشم بوده که از چین شروع وبعد از گذشتن چند کشور از طریق ترکمنستان وارد ایران و از مرز بازرگان داخل منطقه آزاد ماکو می شود، افزود: ادامه مسیر جاده ابریشم از جمهوری اسلامی ایران به سایر کشورها از طریق منطقه آزاد ماکو می باشد.
وی به ظرفیت عظیم منطقه آزاد ماکو و سرمایه گذاری در حوزه تجارت اشاره کرد وگفت: در حوزه تجارت سالانه از طریق منطقه آزاد ماکو نزدیک ۱۸ میلیارد دلار بین ایران، ترکیه و اروپا از این نقطه مرزی تبادل تجاری صورت می گیرد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به توافق روسای جمهور ایران و ترکیه که قرار است تجارت ۱۵ میلیارد دلار سالیانه به دو برابر افزایش یابد افزود: انتظار این است که در آینده ای بسیار نزدیک و با توجه به شبکه ریلی ترکیه که به ماکو وصل خواهد شد، این مقدارتبادل تجاری از ۱۸ میلیارد دلار به ۳۰میلیارد دلار در سال برسد.
وی به ظرفیت بالای منطقه در حوزه تجارت، کشاورزی و معادن هم اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری در این منطقه به لحاظ دارا بودن صدها اثر تاریخی و چشم اندازهای طبیعی در مسیر جاده ابریشم، مخصوصا" قلعه ماکو که نگهبانان جاده ابریشم بوده است مکان بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در این صنعت و همچنین جذب گردشگران بین المللی می باشد و به همین خاطر نیز ما سعی کردیم در تمامی سمینارهایی که در مورد جاده ابریشم بوده ، شرکت کنیم و اهمیت ماکو را در جاده ابریشم روشن نماییم.
فروزان منطقه آزاد ماکو را ظرفیتی بالا برای کشور چین معرفی کرد و افزود: با توجه به ادامه راه جاده ابریشم ، برای کشور چین منطقه آزاد ماکو می تواند در بحث صنایع مادر جهت صادرات به کشور های غرب به علت قیمت تمام شده پایین می تواند بازار رقابتی خوبی با کشور های غربی باشد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو به مزیت های سرمایه گذاری در ایران و مخصوصا منطقه آزاد ماکوهم اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به سوخت ارزان، معافیت بیست ساله مالیات، ورود تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات بدون عوارض گمرکی و ایجاد ارزش افزوده، قیمت پایین تمام شده کالا و نبود بورکراسی اداری به علت فرآیند های موجود در منطقه از جمله تحویل زمین، صدور مجوز، زمینه اشتغال و فرصت های سرمایه گذاری مناسبی در این منطقه فراهم است.
مدیر عامل سازمان در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون دولتی چین در خصوص امنیت منطقه آزاد ماکو گفت: خوشبختانه هیچ مشکل امنیتی در منطقه وجود ندارد در طول سی و پنج سال اخیر هیچ مورد خاصی هم اتفاق نیافتاده، وسرمایه گذاران می تواند با خیال راحت در منطقه سرمایه گذاری کنند.
وی دیوار کشی ترکیه در مرزهای خود را به علت قاچاق انسان و کالا عنوان کرد و تصریح نمود: این دیوار کشی ربطی به مسائل امنیتی ندارد و تاثیری در تجارت نخواهد گذاشت چون مرزهای رسمی تجارت باز است و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: ترکیه در مرزهای خود با ایران فقط در ۱۸۰ کیلومتر دیوار کشی انجام می دهد درحالی که کل مرز مشترک ایران و ترکیه ۴۰۰ کیلومتر می باشد.
فروزان بازرگان را مرز رسمی در منطقه آزاد ماکو عنوان و خاطرنشان ساخت: از طریق این مرز بین المللی کالاها از ترکیه اروپا به ایران و کشورهای آسیای میانه، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان ترانزیت می شود و همچنین از این کشورها نیز کالا به کشور ترکیه و اروپا صادر می گردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.