صفحه اصلی / افزایش ۱۸ درصدی صادرات میعانات گازی از پارس جنوبی

افزایش ۱۸ درصدی صادرات میعانات گازی از پارس جنوبی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، مسعود حسنی افزود: تولید میعانات گازی مجتمع پارس جنوبی نیز در این مدت با رشد ۱۳ درصدی به ۸۶ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه رسید.
وی اضافه کرد: جمع‌بندی عملکرد پالایشگاه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۶ تاکنون نشان از افزایش قابل توجه تولید در همه بخش‌ها دارد.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۶ برداشت از مخزن مشترک به ۶۸ هزار میلیون متر مکعب رسیده که رشد بیش از ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
حسنی با بیان اینکه میزان تولید همه محصولات پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی در سال جاری افزایش داشته، گفت: حجم گاز شیرین تولید شده ۵۴ هزار و ۹۹۰ میلیون متر مکعب است و نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۵ میزان ۱۶ درصد رشد داشته است.
وی به افزایش تولید اتان در مجتمع گاز پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۶ اشاره کرد و اظهار داشت: این محصول نیز افزایشی حدود ۲۸ درصدی داشته و از ۸۸۶ هزار و ۳۰۰ تن در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۱۳۲ هزار و ۶۰۰ تن در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۶ رسیده است.
حسنی افزود: میزان پروپان تولیدی مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این مدت ۵۹۰ هزار تن بوده است.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی حجم تولید بوتان را از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ۳۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: میزان گوگرد تولید شده نیز به ۲۱۹ هزار و ۳۲۸ تن رسیده است.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
در میدان مشترک گازی پارس جنوبی در بخش ایرانی آن ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی وجود دارد که ۹ میلیارد بشکه قابل برداشت است.
هم اکنون در ۱۸ فاز در حال بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه ۸۱۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود که از این میزان ۸۰ هزار بشکه مربوط به فازهای ۲ و ۳ است.
طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در قالب ۲۴ فاز اجرایی شده که هم اکنون با بهره برداری از ۱۸فاز آن روزانه ۵۷۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.