صفحه اصلی / تالاب بین‌المللی شادگان در وضعیت بحرانی قرار دارد

تالاب بین‌المللی شادگان در وضعیت بحرانی قرار دارد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، سید محمدحسن فقیه در گفت‌وگو اظهار کرد: تالاب شادگان نه تنها فاقد شرایط ایده‌آل و مطلوب است بلکه این تالاب در حال حاضر در وضعیت بحرانی است. رودخانه جراحی به عنوان تنها منبع تامین‌کننده آب سالم و شیرین تالاب شادگان، در مدت حدود دو تا سه سال اخیر خشک شد، به طوری که شاید از هر۱۰ ماه تنها یک ماه در رودخانه جراحی آب وجود دارد، این در حالی است که در گذشته۹۰ درصد آبگیری این تالاب به وسیله این رودخانه انجام می‌شد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر در بخش میانی و جنوبی تالاب شادگان، فاضلاب شهری به این تالاب تخلیه می‌شود. از نهرهای ماله و بحره نیز که در گذشته به عنوان سوپاپ رودخانه کارون در زمان جاری شدن سیلاب عمل می‌کردند و موجب رهاسازی آب به سوی تالاب شادگان می‌شدند، در حال حاضر تنها پساب‌های جنوب اهواز و پساب مجتمع پرورش ماهی آزادگان وارد تالاب شادگان می‌شود و از طرفی نیز اکنون تالاب شادگان تنها از زهاب‌های نیشکر آبگیری می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با بیان این‌که در آخرین سنجش میزان EC آب این تالاب، رقم گزارش‌شده حدود ۱۱ هزار میکروگرم بر موس بود، ادامه داد: با وجود تمام این موارد، این تالاب در وضعیت ایده‌آل قرار ندارد و انتظار غلبه پوشش‌های گیاهی غیربومی و تکثیر گونه‌های آبی غیربومی در اکوسیستم این تالاب دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.
فقیه افزود: بدین ترتیب رشد بی‌اندازه یک نوع پوشش گیاهی و غلبه آن بر گونه‌های گیاهی بومی و همچنین تکثیر بیش از حد گونه مهاجم تیلاپیا در تالاب شادگان به علت همین وضعیت نامطلوب ایجاد شده است. متاسفانه شرایط تالاب شادگان به نحوی تغییر یافته که برای این گونه تغییرات مانند تکثیر تیلاپیا مناسب شده است.
فقیه با اشاره تغییر پوشش گیاهی تالاب شادگان به علت تغییر وضعیت کیفی آب تالاب عنوان کرد: به علت افزایش EC آب تالاب و تغذیه این تالاب از زهاب نیشکر و با توجه به مواد مغذی که در زهاب نیشکر وجود دارد، گونه‌های گیاهی در اکوسیستم تالاب بر سایر گونه‌ها غلبه کرده‌اند و نسبت به شرایط جدید تالاب کمترین حساسیت را دارند و همچنین از مقاومت در برابر شوری آب برخوردار هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان ادامه داد: اکنون گونه‌های گیاهی لوئی، نی و جگن نسبت به سایر گونه‌های گیاهی تالاب شادگان رشد بسیار بیشتری دارند. به طور کلی در حال حاضر آن دسته از گونه‌های گیاهی و گونه‌های آبزی در اکوسیستم تالاب شادگان در حال رشد و گسترش هستند که با شرایط جدید تالاب انطباق‌پذیری بیشتری دارند.
فقیه در خصوص سرازیر شدن فاضلاب شهری شادگان به تالاب شادگان تصریح کرد: تخلیه فاضلاب شهری شادگان به بخش جنوبی و میانی این تالاب حتی نارضایتی اهالی را به دنبال داشته است. راه‌اندازی یک شبکه فاضلاب و ساماندهی این وضعیت مستلزم اعتبار بسیار کلان و سنگینی است که ظاهرا باید به صورت فاینانس یا ارز مشارکتی تامین شود و به علت رقم زیاد اعتبار مورد نیاز متاسفانه این موضوع در اولویت دولت قرار نگرفته و موجب شده همچنان تخلیه فاضلاب شهری به تالاب شادگان تداوم یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.