چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اولین راکتور هوشمند خورشیدی در قزوین رونمایی شد

اولین راکتور هوشمند خورشیدی در قزوین رونمایی شد

 روز شنبه در مراسمی با حضور فریدون همتی استاندار قزوین راکتور ذخیره بلند مدت انرژی خورشیدی که توسط یک نخبه ایرانی ساخته شده است، در پارک علم و فناوری رونمایی شد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،ذخیره انرژی در فصلی که بیشترین تابش خورشید را دارد ومصرف آن در زمستان مهمترین ویژگی این محصول است که تحولی بزرگ محسوب می‌شود.
 
این راکتور از طریق انفعالات شیمیایی و فیزیکی برای ذخیره بلند مدت بخار خورشیدی کار می کند.
 
بدلیل وجود اشعه زیادخورشید در تابستان، این اشعه بافعل و انفعالات فیزیکی وشیمیایی دراین راکتور خورشیدی، بخار۳۰۰ درجه را ذخیره و در زمستان که اشعه خورشید کم است از این گرما در نقاط مختلف استفاده می شود.
 
از این سیستم می توان برای گرمایش محیط ها اعم از مسکونی، تجاری، دستگاه های اداری و گلخانه ها، تنظیم دما و رطوبت استفاده کرد.
 
محدودیت منابع نفتی و فسیلی و افزایش مصرف انرژی از دلایل مهمی است تا از ظرفیت انرژی های نو و تجدید پذیر که به طور مناسبی در کشور و استان وجود دارد، استفاده بهینه کرد.
 
این طرح اولین بار در ایران با عنوان راکتور خورشیدی برای ذخیره انرژی خورشیدی توسط رقیه جلالی در ۶ ماه در پارک علم و فناوری طراحی و ساخته شده است.
 
این دستگاه می تواند هشت ماه انرژی خورشیدی را ذخیره کند تا در حوزه های مختلف حرارتی و تولید برق از آن استفاده شود.
 
فریدون همتی استاندار قزوین در مراسم رونمایی از این راکتور خورشیدی گفت: در ایران اسلامی نخبگان زیادی داریم که با تعصب ملی و تعهد خود در مسیر توسعه و ارتقاء سطح علمی کشور گام برمی دارند و خانم جلالی نیز از زمره افراد توانمندی است که کارهای شاخصی را ارائه کرده است.
 
وی افزود: این مخترع در شرایطی که می توانست اختراع خود را در کشور آلمان ثبت کرده و از امکانات و تسهیلات بیشتری استفاده کند اما به دلیل عشق به میهن اسلامی خود آن را در ایران به ثبت رساند که جای تقدیر دارد.
 
همتی تصریح کرد: در حمایت از مخترعان، مبتکران، شرکت های دانش بنیان آمادگی کامل داریم و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.