صفحه اصلی / جهش ۲۵ درصدی حجم معاملات بورس کالا در مردادماه

جهش ۲۵ درصدی حجم معاملات بورس کالا در مردادماه

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تارنمای بورس کالای ایران، فراورده های نفتی و پتروشیمی در صدر معاملات بورس کالا قرار دارند؛ به طوری که در ماهی که گذشت در تالار فراورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران شاهد معامله افزون بر یک میلیون و ۶۸۵ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال در ۲ بخش داخلی و صادراتی بود.
در این تالار حدود ۷۳۷ هزار تن انواع قیر، ۲۷۱ هزار تن انواع مواد پلیمری و ۹۱ هزار و ۵۲ تن مواد شیمیایی معامله شد.
از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به داد و ستد ۴۲۷ هزار تن وکیوم باتوم، ۷۴ هزار تن 'لوب کات'، ۲۸ هزار تن گوگرد، ۹۰ تن انواع گاز ها و خوراک، چهار هزار و ۲۱۴ تن عایق رطوبتی، یک هزار و ۶۰۰ تن 'سلاپس واکس' و چهار هزار و ۶۹۲ تن روغن اشاره کرد.
همچنین تالار محصولات کشاورزی در مردادماه، شاهد معامله بیش از ۲۶۴ هزار و ۴۱۶ تن محصول به ارزش سه هزار و ۱۶۲ میلیارد بود.
بر این اساس در این تالار ۷۵۶ هزار قطعه جوجه یکروزه، ۲ هزار و ۴۷۵ تن مرغ منجمد، ۱۷۷ هزار و ۶۹۳ هزار تن گندم، یک هزار تن کنجاله، ۳۸ هزار و ۲۷۵ تن شکر، ۱۰۰ تن روغن خام، ۶ هزار و ۵۳۰ تن ذرت، ۳۷ هزار و ۵۸۷ تن جو در مرداد ماه به فروش رسید.
تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا نیز در مردادماه شاهد معامله ۸۴۴ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۸ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال بود. 
در این تالار حدود ۶۴۴ هزار تن انواع فولاد، ۲۶ هزار و ۳۶۵ تن انواع مس، ۷۰۰ تن 'سولفور مولیبدن'، ۲۷ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۳ کیلو شمش طلا، ۱۶۵ هزار تن سنگ آهن و هفت هزار و ۸۲۰ تن انواع آلومینیوم از سوی مشتریان خریداری شد.
شورای عالی بورس برای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران موظف شناخته شد. بر این اساس بورس فلزات در شهریور ۱۳۸۲ (نخستین بورس کالایی در ایران) و بورس کالای کشاورزی در شهریور ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کردند.
بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب یکم آذر ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران در آذر ۱۳۸۵ با درهم آمیختن بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهر ۱۳۸۶ کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.
در گام های بعدی، بورس کالا گسترش بیشتری یافت و سایر محصولات و کالاها از جمله محصولات پتروشیمی نیز در بورس کالا عرضه شد.
در بورس کالای ایران قراردادهای هفت گانه آتی، نقدی، سلف، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، نسیه و قرارداد اختیار معامله برای محصولات پتروشیمی، فراورده های نفتی، معدنی و کشاورزی انجام می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.