صفحه اصلی / ایجاد ۷۰۴ رابطه کارگزاری با ۲۴۹ بانک دنیا پس از برجام

ایجاد ۷۰۴ رابطه کارگزاری با ۲۴۹ بانک دنیا پس از برجام

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، این بانک در دومین گزارش خود که به مناسبت هفته دولت منتشر شد، آورده است: در این مدت ۱۷.۹ هزار فقره گشایش اعتبار اسنادی، ۱.۹ هزار فقره ثبت سفارش برات اسنادی و ۸۰.۲ هزار فقره حواله ارزی صادر شده است.
ارزش دلاری این خدمات بیش از ۳۸ میلیارد دلار و شامل ۱۷.۷ میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی، حدود ۴ میلیارد دلار برات اسنادی و ۱۶.۶ میلیارد دلار حواله ارزی است. 
بر اساس این گزارش، جهت‌گیری اصلی بانک مرکزی در این زمینه بر استفاده از ظرفیت‌های برجام جهت تعامل با بانک‌های بزرگ و افزایش روابط کارگزاری در سطح بین‌الملل استوار بوده است و انتظار می‌رود پس از توافق بزرگ هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، تعداد روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی که در دوران تحریم‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود، به تدریج به سطح مطلوب بازگردد.
تدریجی بودن بازگشت روابط کارگزاری، دلایل متعددی دارد که یکی از آنها فرایندهای پیچیده و طولانی اجرای استانداردها و ضوابط بین‌المللی فعالیت‌های بانکی است که بعد از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۹ – ۲۰۰۷ میلادی تشدید شده‌اند. 
تلاش برای پیاده‌سازی استانداردهای مالی مورد قبول در سطح بین‌المللی جهت انطباق هر چه بیشتر شبکه بانکی کشور با استانداردهای بین‌المللی (نظیر الزامات اخیر بانک مرکزی در زمینه رعایت استانداردهای گزارش‌دهی مالی و ابلاغ دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری با اضافه کردن ریسک بازار و ریسک عملیاتی به محاسبات نسبت کفایت سرمایه)، تکمیل پرسش‌نامه‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بانک‌های کارگزار برای ایجاد روابط کارگزاری و پاسخ به استعلام بانک‌های ایرانی در این زمینه، انجام بازرسی جامع از تمامی بانک‌ها در خصوص نحوه اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و تدوین و ابلاغ بخشنامه‌ها به شبکه بانکی با هدف اجرای مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی از جمله اقدامات اجرایی بانک مرکزی در این زمینه بوده است.
 
**ساماندهی بازار ارز
بانک مرکزی استمرار آرامش و ثبات در بازار ارز را رویکرد اصلی این بانک در ساماندی بازار عنوان کرد و نوشت: پاسخگویی مناسب به متقاضیان واقعی ارز (واردکنندگان به‌ویژه واردکنندگان کالاهای اساسی و ملزومات تولید و متقاضیان ارز خدماتی نظیر دانشجویان و بیماران)، تقویت سمت عرضه بازار ارز (از طریق هدایت ارز صادرکنندگان به‌ویژه واحدهای پتروشیمی به بازار ارز و مجاز نمودن صرافی های بانک‌ها به خرید و فروش ارز با نرخ آزاد)، ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد، توسعه روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی و فروش ارز با نرخ بازار برای اعتبارات اسنادی با نرخ روز گشایش یا نرخ معامله اسناد از جمله اقدام هایی است که برای ساماندهی بازار انجام شد.
 
**تامین مالی واحدهای تولیدی 
بانک مرکزی با ارایه عملکرد نظام بانکی در زمینه تامین مالی واحدهای تولیی آورده است: نظام بانکی که با هدف هدایت منابع به سمت تولید و تمرکز بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی اقتصاد و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME's) اقدامات شایسته ای انجام داده است که از جمله می توان به تخصیص ۶۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال گذشته به واحدهای تولیدی اشاره کرد.
بر این اساس شبکه بانکی پارسال ۵۴۸۳ هزار میلیارد ریال تسهیلاتپرداخت کرد که نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۴ درصد رشد داشت؛ ۶۴ درصد از این رقم در حمایت از تولید و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده که این نسبت برای تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن معادل ۸۲.۳ درصد بوده است.
در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۶، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی معادل۱۵۳۳.۱ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم مشابه سال گذشته به میزان ۱۸.۴ درصد رشد داشته است. مضاف بر این، ۶۴.۹ درصد از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در این دوره، به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص داشته است که این میزان برای بخش صنعت و معدن معادل ۸۶.۷ درصد بود.
ابلاغ «دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط» به شبکه بانکی کشور در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ و خرداد سال ۱۳۹۶، اعطای بالغ بر ۱۷۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از ۲۴.۹ هزار بنگاه کوچک و متوسط از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا ۳۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۶ و مشارکت فعال شبکه بانکی در طرح خرید تضمینی گندم شامل ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات شبکه بانکی و ۲۹ هزار میلیارد ریال از محل انتشار اوراق مرابحه و فروش آن به بانک‌ها (مجموعاً بالغ بر ۶۹ هزار میلیارد ریال که ۴۵ درصد از کل تامین مالی خرید تضمینی گندم کشور در سال ۱۳۹۵ را شامل می‌شود.) از دیگر اقدام های شبکه بانکی در حمایت از تولید بوده است.
 
** پرداخت ۹۸.۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج
بر اساس این گزارش، ‌جهت‌گیری اصلی بانک مرکزی در تامین مالی خرد اقتصاد، بر اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج متمرکز بوده و از این رو پارسال بالغ بر ۹۸.۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار نفر از متقاضیان پرداخت شد که نسبت به سال قبل از آن از نظر تعداد ۲۶.۶ درصد و از نظر ارزش ۳۰۰.۸ درصد رشد داشته است.
همچنین در چهارماهه امسال نیز ۳۴.۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از ۳۳۱ هزار نفر اعطا شده است. از ابتدای مردادماه تا پایان شهریورماه سال جاری، طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در راستای کاهش صف دریافت کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، با تمرکز بر مناطق محروم و همکاری ۱۱ بانک، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.
با طرح ضربتی وام ازدواج، تا پایان مرداد ماه در مجموع ۲۴۵ هزار فقره وام ازدواج به زوجین اعطا شده که ۶۰ هزار فقره از آن در استان‌های محروم و کم برخوردار و ۱۸۵ هزار فقره در سایر استان‌ها و مناطق کشور تخصیص یافته است.
آمار پرداختی در چهارماهه اول سال جاری به طور میانگین برای تمام بانک‌های عضو در سامانه وام ازدواج (۳۱ بانک) تعداد ۷۵ هزار نفر بوده که در مردادماه پرداختی از نظر تعداد بیش از سه برابر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.