صفحه اصلی / عقب‌ماندگی در پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید جبران شود

عقب‌ماندگی در پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید جبران شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، ئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مورد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: در پیوستن به این سازمان شکی نیست و این کار باید انجام شود، زیرا تعرفه‌هایی که برای واردات کالاهای صادراتی ما در مقایسه با کشورهای عضو این سازمان تعیین می‌شود، قیمت تمام شده کالای صادراتی ما را بالا می‌برد و منجر به از دست رفتن قدرت رقابتی می‌شود.
غلامحسین شافعی با بیان اینکه یکی از علل توقف پیوستن به سازمان تجارت جهانی رابطه ایران با اقتصاد جهانی بود، افزود: تحریم‌ها علیه ایران یکی از مسائل مهمی بود که عضویت ما را در سازمان تجارت جهانی کند و حتی متوقف کرد.
وی افزود: با انتخاب محمد شریعتمداری به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم که سابقه خوبی هم در تلاش برای پیوستن به این سازمان داشته است، باید جبران عقب‌ماندگی در این مورد صورت گیرد، تا از مزایای پیوستن به این سازمان استفاده شود.
شافعی با اشاره به اینکه در گذشته بخشی از مسیر پیوستن به سازمان تجارت جهانی را طی کرده بودیم، گفت: اگر مسائل تحریم پیش‌نمی‌آمد، قطعاً اتفاقات خوبی در این زمینه به وقوع می‌پیوست.
وی اظهار کرد: آنچه در پیوستن به این سازمان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در تجارت منافع ما در پیوستن به این سازمان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند که در سال‌های نه‌چندان دور نپیوستن به این سازمان منجر به از دست رفتن بخش عظیمی از صادرات غیرنفتی ما می‌شود، گفت: بله، قطعاً این‌گونه خواهد بود و در حال حاضر ما در پیمان‌های منطقه‌ای مانند تجارت آزاد و تجارت ترجیحی بسیار عقب هستیم.
وی افزود: در حال حاضر با کشور ترکیه و پاکستان قرارداد تجارت ترجیحی منعقد کرده‌ایم، اما با هیچ کشور دیگری این قرارداد را نداریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.