صفحه اصلی / همواره از کوچک شدن دولت در اقتصاد حرف می زنیم اما شاهد افزایش سهم دولت هستیم

همواره از کوچک شدن دولت در اقتصاد حرف می زنیم اما شاهد افزایش سهم دولت هستیم

همواره شاهد بزرگ شدن و افزایش سهم دولت و واگذاری نهادهای دولتی به بخش های خاص و شبه دولتی هستیم که پاسخگوی نیاز جامعه نیست و مشکلات و ناهنجاری هایی را برای جامعه بوجود آورده است. 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی روز یکشنبه در بیست و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد افزود: ما واقف هستیم که اقتصاد ایران از پرتگاه عمیقی منحرف شد و دولت با تنگناهایی مواجه است و بنابراین می خواهیم که بخش خصوصی به عنوان بازیگر در کنار دولت و به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت کند. 
وی تاکید کرد: دیگر نمی توان با بی تفاوتی از کنار واقعیت های تلخ اقتصاد جامعه عبور کرد و بخش خصوصی وظیفه خود می داند درباره آن به صراحت صحبت کند.
رئیس اتاق بازرگانی عنوان کرد: همواره از دستیابی به توسعه و ریشه کن کردن فقر و نابرابری صحبت می کنیم اما با گذشت زمان شاهد رشد پارامترهایی هستیم که اوج آن در سال های ٨۵ تا ٩٢ بودیم و این موارد طنزهای واقعی و تلخی هستند که در اقتصاد با آن مواجه بودیم. 
شافعی افزود: اشتغال جوانان، رکود تولید، بحران آب، محیط زیست و فساد مالی گسترده مشکلاتی است که کشور با آن گریبانگیر است و با نگاه جزیره ای نمی توان راه حلی برای آن ارائه کرد و باید علت و ریشه این مشکلات بررسی شود و راهکار عملی برای آن ارائه شود. 
وی با بیان این پرسش که پیشقراول درک و ارائه کننده راه حل این مشکل کیست، افزود: آیا دولت با محدودیت هایی که دارد یا بخش خصوصی با چارچوبها و شرایط فعلی می می تواند از عهده آن برآید؟ بنابراین باید جایگاه این دو بخش تعریف شود تا با همکاری با یکدیگر شاهد توسعه اقتصادی باشیم. 
رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی مکمل بخش دولتی است و منظور از مشارکت تنها واگذاری ماشین آلات به بخش خصوصی نیست بلکه مشارکت در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی است. 
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی مصرانه به دنبال تغییر مسیر در حرکت های آینده است و از وزیران دولت دوتزدهم می خواهیم از بخش خصوصی حمایت کند چرا که زمان آن رسیده که به این بخش و دانشگاهیان فرصت مناسب برای ارائه طریق در زمینه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دهد. 
شافعی تاکید کرد: جایگاه بخش خصوصی در جامعه نباید محدود به تعدادی جلسات مشورتی و عضویت در جلسات بدون حق رای باشد بلکه حق رای و جایگاه شایسته برای آن در نظر گرفته شود. 
رئیس اتاق بازرگانی ایران منشا بسیاری از مشکلات کشور را نبود سازماندهی قوی عنوان کرد و گفت: باید مرکزی که توانایی و اختیار لازم برای مدیریت هر یک از بخش های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تعیین شود. 
در ادامه نشست اعضای اتاق بازرگانی ایران 'جبالبازی 'عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در سخنان خود از دولت دوازدهم خواست پرداخت یارانه به بخش تولیدی تعیین تکلیف شود. 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نرخ تورم به ١٢ درصد رسیده است، افزود: علیرغم کاهش نرخ تورم اما بهره بانکی همواره ١٨ درصد است و این میزان بهره بانکی به ضرر بخش تولیدی است.
'سید محمد بحرینیان'، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درخصوص راهکارهای برون‌رفت تولید از رکود را گزارشی ارائه کرد و گفت: در ایران بخش خصوصی واقعی نمی خواهند و مسئولین همواره عنوان می کنند که بخش خصوصی کلی گویی می کنند. 
وی با بیان اینکه بین سال های ٧۵ تا ٨۵ به طور میانگین پنج میلیون و ٢٠٠ هزار شغل ایجاد شد، تاکید کرد: بدون حضور بخش خصوصی امکان خروج از رکود برای کشور وجود ندارد .
پس از ارائه گزارش ها اصلاحیه آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و شهرستان‌ها، طرح شد و پس از ارائه نظرات اعضا، رای گیری شد و با اصلاح این آیین نامه موافقت شد.
در ادامه رای گیری اعضای اتاق مشترک با یک سال سابقه عضویت در اتاق می توانند کاندیدای عضویت در هیات مدیره شوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.