صفحه اصلی / ایست قلبی و ضرورت انجام عملیات احیا در دقایق ابتدایی

ایست قلبی و ضرورت انجام عملیات احیا در دقایق ابتدایی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فریبرز اکبرزاده ، در خصوص ایست قلبی (مرگ ناگهانی) که امروزه بسیاری از افراد دچار آن می‌شوند، گفت: مرگ ناگهانی قلبی، به فوت بیماران در فاصله‌ یک ساعت بعد از شروع علائم ایست قلبی یا فوت در طی ۲۴ ساعت از آخرین باری که متوفی سالم دیده شده، اطلاق می‌شود. 
وی با بیان اینکه شیوع این بیماری علی‌رغم پیشرفت‌های تشخیص و درمانی که در حیطه بیماری‌های قلبی و عروقی به وجود آمده، خیلی بالاست، افزود: حدود نیمی از مرگ و میرهای ناشی از ایست قلبی، به دلیل وجود بیماری‌های قلبی عروقی رخ می‌دهد. 
 وی با اشاره به این‌که هر ساله، ۷۶ نفر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت عمومی، دچار مرگ ناگهانی می‌شوند، افزود: متاسفانه در ۵۰ درصد از مرگ‌های ناگهانی، بیمار تنهاست و کسی نیست که در هنگام وقوع حادثه، به بیمار کمک کند. 
اکبرزاده ۷۵ درصد ایست قلبی را، بیماری کرونری قلبی دانست و گفت: حدود ۲۵ درصد ایست قلبی‌ها، شامل مواردی است که قابل درمان با دستگاه شوک هستند و اهمیت موضوع اینجاست که اگر در دقایق ابتدایی بتوان به بیمار شوک داد، فرد زنده می‌ماند.
وی افزود: بیشتر بیمارانی که جزو این ۲۵ درصد هستند، مربوط به جوانان و افراد سن پایین می‌شود که اگر به موقع عملیات احیاء و شوک روی آن‌ها انجام شود، احتمال زنده ماندن‌شان زیاد است. 
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: عملیات احیای قلبی باید هرچه سریع‌تر و در همان دقایق اولیه آغاز شود و این عملیات اگر یک دقیقه به تاخیر افتد، هفت الی ۱۰ درصد میزان زنده ماندن بیمار را کاهش می‌دهد. 
وی خاطرنشان کرد: آموزش عمومی مردم از طریق رسانه‌ها، به خصوص رادیو و تلویزیون، باعث افزایش اطلاعات مردم در خصوص راه‌های امدادرسانی در هنگام وقوع ایست قلبی می‌شود که این موضوع باید قابل توجه مسئولان بهداشت و جامعه قرار گیرد. 
وی با اشاره به این‌که در دسترس بودن دستگاه‌های شوک قلبی در مکان‌هایی مانند پارک‌ها، مساجد، هتل‌ها، ساختمان‌ها، اتومبیل‌های پلیس، مراکز آمبولانسی و مراکز بهداشتی درمانی ضرورت دارد، افزود: دستگاه‌های شوک جدیدی به نام AED به بازار آمده که حتی افراد عادی نیز می‌توانند از آن‌ها برای احیاء فرد بیهوش شده استفاده کنند. 
اکبرزاده بیان کرد: عملیات احیاء در دو سطح عمومی و تخصصی اتفاق می‌افتد که بخش عمومی می‌تواند توسط افراد معمولی جامعه نیز انجام شود و نیاز به آموزش عمومی دارد؛ درحالی که عملیات تخصصی توسط پرسنل بهداشتی درمانی انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: افرادی که سابقه سنکوپ یا بیهوشی گذرا دارند و یا در حین فعالیت دچار درد قفسه‌ سینه و تنگی نفس غیرعادی می‌شوند، باید سریع به پزشک مراجعه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.